قدرت خرید جامعه و بازار مسکن

قدرت خرید جامعه و بازار مسکن

باید نگاهی دوباره و کارشناسانه ای به بازار مسکن شود

با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن و شرایط اقتصادی مردم٬ میزان ساخت و ساز مسکن دچار کاهش شده است و با توجه به اینکه نیاز جامعه به مسکن در هر سال حدود یک میلیون واحد می باشد و در نظر گرفتن شرایط کنونی٬ پیش بینی می شود در آینده و با توجه به تداوم شرایط٬ میزان تقاضا از عرضه مسکن بیشتر شده و شرایطی مانند بازار کار بوجود آید.

املاک تهران

به باور‌کارشناسان دو عامل موجب افزایش میزان تقاضا در بازار‌ مسکن نسبت به عرضه میشود٬ یک عامل قشری از جامعه است که قدرت خرید مسکن را نداشته و به تقاضا کنندگان مسکن اضافه می شوند و البته قشر قابل‌ توجهی نیز‌ به حساب می‌آیند؛ و دیگری حجم تقاضای طبیعی در هر‌سال‌برای‌ تهیه مسکن است. این دو عامل در کنار هم موجب افزایش تقاضا در مقابل عرضه شده و میتواند مشکلاتی را در جامعه بوجود آورد.

بازار مسکن

قطعا از‌مهمترین دلایل رکود در بازار مسکن٬ قدرت خرید پایین مردم است که این قشر از جامعه شاید اکثریت‌ آنرا شامل شوند. برخی‌ از متقاضیان مسکن با‌ درنظرگرفتن پس انداز٬ دارایی ها و حتی وام های مسکن٬باز هم قادر به خرید خانه نیستند. از طرفی نیز‌این مساله بر اجاره مسکن تاثیر گذاشته و موجب بالارفتن مبلغ اجاره بها گشته است.

برخی‌از کارشناسان٬تنها راه نجات از این رکود را٬ساخت و ساز انبوه دانسته بطوریکه جامعه به خانه هایی با قیمت های مناسب دسترسی پیدا کند. چیزی‌شبیه با مسکن مهر ولی با رفع نواقص آن.

البته عده ای از ‌کارشناسان نیز‌پیشنهاد میکنند که ساخت و سازهایی صرفا جهت اجاره مسکن و نه تنها فروش مسکن صورت گیرد. مشاورین املاک نیز‌معتقدند‌ که دلیل‌اصلی رکود بازار مسکن سطح توان و خرید از طرف مردم‌می باشد و این عامل همچنین موجب بالانرفتن قیمت ها شده است.

پیش‌بینی های ابتدای سال به گونه ای بود که قیمت ها در بازار مسکن و بعد از انتخابات افزایش پیدا کند اما‌نشانه های بازار حاکی‌از عدم این افزایش و ثبات قیمت هاست.

برخی‌از‌ مشاورین املاک و فعالین این حیطه نیز به این باورند که ورود به دوره ی‌پیش رونق٬ ضعیف‌است زیرا با این سطح توان و قدرن خرید جامعه٬عبور‌ از رکود و رونق محال به حساب می آید. طی حدود پنج سال گذشته تعداد خانه های خالی از سکنه حدود 50٪  بیشتر شده است و این یکی دیگر ‌از مشکلات بوجود آمده در بازار‌مسکن می باشد.‌برخی‌از فعالان در عرصه مسکن راه حل‌‌چنین وضعی را درنظرگرفتن مالیات های سنگین برای صاحبان آنها میدانند.

یکی‌از کارشناسان بازار‌مسکن با اشاره به خانه های لوکس شمال شهر عنوان کرده‌است:« فعالان بازار به خوبی می‌دانند در فصول پررونق‌ سال می‌توانند این افزایش قیمت را به خریدار ملک کمانه کنند. اما چنین امکانی در خانه‌های با متراژ پایین  و ارزان امکان‌پذیر نیست. بر همین اساس دولت با در نظر گرفتن مالیات‌های سنگین می‌تواند به نوعی کنترل بازار را در دست گیرد. در واقع نرخ رشد سالانه ساخت مسکن هم در تهران و هم در کشور طی دو دهه اخیر همواره بیش از ٢ واحد ‌درصد از نرخ رشد جمعیت بوده است »

طی‌چند سال اخیر‌ رکود گریبان گیر بازار مسکن بوده است و در کنار این مورد افزایش اجاره بها باعث صاحب خانه نشدن بسیاری از مردم گردیده است. در سال های قبل یکی از اولین خریدهای پس از ازدواج٬ تهیه‌ی‌ خانه بود‌و این اقدام از جمله پیشرفت های خانواده به حساب می آمد. این عامل باعث رونق خوبی در این حوزه شده‌ بود به گونه ای که در سال 90 صنعت ساخت و ساز درصد قابل توجه و بالایی را از کل تولید ناخالص داخل کشور داشته است.

کاهش قدرت خرید مردم منجر‌به افزایش تقاضای اجاره واحد های مسکونی شده است و این افزایش اجاره منجر‌به بالا رفتن اجاره بها شده است و قدرت خرید‌ مردم را بیش از پیش کاهش می دهد و شرایط را وخیم‌تر می نماید. شرایط حاکم ٬سیاست گذاری هایی جدید و کارآمد در این صنعت را‌ میطلبد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز