قانون مالیات بر خانه های خالی

قانون مالیات بر خانه های خالی

میزان تاثیر قانون مالیات بر خانه های خالی را در مطلب زیر بخوانید.

مالیات

با وجود گذشت چند روز از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی ،  این قانون چه تاثیری بر بازار مسکن می‌گذارد؟ برخی از مشاوران املاک به آن پاسخ میدهند.

چند سالی از موضوع مالیات بر خانه‌های خالی می‌گذرد، در آن زمان اعلام شد که بر اساس این طرح که در راستای کاهش و ایجاد تعادل در قیمت مسکن اجرایی می‌شود، به ازای هر 50 متر، 200 هزار تومان مالیات دریافت خواهد شد که این طرح در صورت ابلاغ قانونی، قابلیت اجرا دارد.

همچنین چند روزی است که این قانون تصویب شده و بر اساس این قانون واحدهای مسکونی موجود در شهرهای با جمعیت بالای 100 هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به عنوان واحد خالی شناسایی می‌شود، از سال دوم به بعد مشمول مالیات خواهند شد، به این ترتیب که صاحبان این خانه‌ها موظف‌اند، در سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، در سال سوم معادل مالیات متعلقه و از سال چهارم به بعد معادل 1.5برابر مالیات را بپردازند.

برخی از مشاوران املاک نظر خود را درباره تاثیر این قانون بر بازار مسکن بیان کرده‌اند.

یکی از مشاوران املاک گفت: از نظر من این قانون از بیخ و بن مشکل دارد و هیچ نظر کارشناسی برای این قانون وجود نداشته، زیرا هر کسی اختیار مال خود را دارد و شاید دوست ندارد که هیچ وقت ملکش را اجاره دهد، همچنین این قانون برای همه یکسان نیست و هزار راه دررو برای فرار از مالیات وجود دارد.

او در ادامه افزود: اکثر خانه‌های خالی، خانه‌هایی هستند که برای فروش گذاشته شده‌اند و بسیاری از این خانه‌ها چند سالی است که هیچ خریداری نداشته‌اند و مالکان با خود می‌گویند اگر در این مدت خانه خود را اجاره دهیم از ارزش آن بسیار کاسته می‌شود و دیگر با همین قیمت هم خریداری نمی‌شود و در این صورت دولت تنها می‌تواند از افراد ساده مالیات دریافت کند، زیرا افرادی که زرنگ باشند با چند تکه اثاث، خانه خود را پر کرده و زمانی هم که کارشناس خانه را ببیند، می‌گویند که ما در اینجا زندگی می‌کنیم و نهایتاً کارشناس از چند همسایه در رابطه با این موضوع پرس‌وجو می‌کند. به گزارش اقتصادنیوز، او در ادامه گفت: به نظر من این چیزها تاثیری در بازار مسکن نمی‌گذارد، زیرا اقتصاد ما مریض است و تا موضوع تورم در ایران حل نشود، بازار مسکن نیز هیچ تغییری نمی‌کند.

یکی از مشاوران املاک در محله غرب تهران هم در این باره بیان کرد: با توجه به این قانون، بسیاری از مالکان که قصد اجاره ملک خود با قیمت بسیار بالا را داشته‌اند و به همین خاطر مدت‌ها ملک‌شان خالی مانده است، مجبور می‌شوند برای فرار از مالیات ملک خود را با قیمت پایین‌تری اجاره دهند.

او در ادامه افزود: هر چند که مالکان در صورت اجاره دادن ملک‌شان نیز باید مالیاتی پرداخت کنند، اما در این صورت حداقل از اجاره‌های دریافتی این مالیات را می‌پردازند، اما اگر ملک‌شان خالی بماند نه تنها هیچ سودی نمی‌برند، بلکه مجبور می‌شوند از جیب‌شان نیز مبلغی را به عنوان مالیات پرداخت کنند، بنابراین این قانون باعث ایجاد کاهش قیمت در اجاره‌ها می‌شود.

یکی‌ دیگر از مشاوران املاک در شمال تهران گفت: با توجه به اینکه مالکان خانه‌ها در صورت اجاره دادن ملک‌شان نیز مجبور به پرداخت مالیات هستند، بنابراین برایشان تفاوتی ندارد که این مالیات را برای خانه خالی خود پرداخت کنند یا خانه‌ای که اجاره داده‌اند، همچنین این مالیات آنقدر هم نیست که مالکان در پرداخت‌شان با مشکل مواجه شوند، پس این قانون تاثیری در قیمت‌ها نمی‌گذارد.

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز