طرح لیزینگ در بازار مسکن

طرح لیزینگ در بازار مسکن

طرحی در دست اجراست که بر طبق آن مسکن به صورت لیزینگ واگذار می شود.

مدت زیادی است که بازار مسکن در ایران با رکود بی سابقه ای مواجه شده و قسمت های مختلف کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است  . تقریبا تمامی بخش های مرتبط با حوزه مسکن دچار رکود شده و در انجماد به سر می برند. همچنین تمامی مشاغلی که با حوزه مسکن مرتبط هستند مشکلات عدیده ای را در پیش روی خود می بینند.

املاک تهران

کارشناسان راه های مختلفی را برای خروج بازار مسکن از رکود پیشنهاد داده اند. یکی از این راه ها افزایش تسهیلات مسکن بوده که در صورت درست اجرا شدن و پایین اوردن نرخ سود وام، می تواند تحرک های مناسبی را در بازار ایجاد نماید.

اما یکی از راه هایی که چند هفته ای است با توجه کارشناسان و مسئولان مواجه شده ، طرح لیزینگ مسکن است. این طرح یکی از راهکارهایی است که می تواند بازار مسکن را از رکود بسیار شدید خود خارج کند. مسئولان دولتی با مطرح کردن این طرح قصد دارند یک شوک برای ایجاد تحرک در بازار ایجاد کنند. در این طرح قرار است شرکت های اعتباری سرمایه خود را جهت خرید مسکن توسط افراد به کار بیاندازند. این شرکت ها بیشتر قیمت مسکن را تقبل کرده و پرداخت می نمایند. سپس برای بازگشت سرمایه، پول خود را از خریدار مسکن به صورت اقساط بلند مدت و یا میان مدت دریافت می نمایند.

در صورت اجرایی شدن این طرح، شاهد اجرایی شدن مدل اعتباری خرید مسکن خواهیم بود. اتفاقی نو در بازار مسکن ایران که می تواند مشکلات بانک ها در کمبود منابع برای ارائه تسهیلات را برطرف نماید. در واقع این طرح می تواند کمک رسان مردمی باشد که با مشکل عدم پرداخت به موقع وام توسط بانک های مربوطه هستند.

به علت گستردگی بازار مسکن و تاثیر آن در دیگر حوزه ها، این اقدام دولت می تواند شرکت های لیزینگ را متقاعد کند تا به این حوزه ورود کنند. البته این اقدام اتفاق افتاده و پس از صدور مجوز ورود لیزینگ ها به بازار مسکن ،تعدای از این شرکت ها به سرعت پرداخت تسهیلات مسکن را با جدیت شروع کرده اند.لیزینگ

اما طرح لیزینگ مسکن موافقان و مخالفانی دارد. موافقان این طرح بزرگترین سود این طرح را حل کردن عدم پرداخت وام توسط بانک ها می دانند. چرا که مدت زیادی است مردم با مشکل تسهیلات بانکی مواجه هستند و این اقدام می تواند این مشکل را حل کند.از طرف دیگر نیز انبوه سازان نیز با همکاری با لیزینگ ها به سرمایه خود دست پیدا کرده و می توانند برای ساخت ساختمان بعدی شروع به کار نمایند. علاوه بر شروع پروژه جدید، انگیزه برای برنامه ریزی های بلند مدت برای ساخت و عرضه مسکن نیز در انبوه سازان بالاتر می رود.

طرح لیزینگ می تواند حلقه گمشده بازار مسکن باشد. شرکت های لیزینگ که خود سازنده ساختمان نیز هستند و در ساخت و ساز ها دخیل بوده اند، می توانند به راحتی در ابتدا ساختمان های خود را با تسهیلات ارائه کنند و پس از ان واحد های مازاد دیگر سازنده ها را نیز عرضه نمایند. البته برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، بانک می تواند رابط بین شرکت دهنده تسهیلات و خریدار مسکن باشد. در این صورت اطمینان هر دو طرف به صورت کامل جذب می شود.

اما مخالفان این طرح، لیزنگ مسکن را طرحی جدید برای بازار مسکن نمی دانند و ان را همانند وام مسکن توصیف می کنند. به گفته مخالفان طرح لیزینگ، محدودیت های فراوان این طرح نمی تواند باعث حل مشکلات خریداران واقعی مسکن شود. برخی از این مخالفان این طرح را مازادی بر تسهیلات در نظر می گیرند که به هیچ وجه نمی تواند سود رسان باشد. به اعتقاد این دسته از کارشناسان مسکن، بهترین راه برای خروج از رکود افزایش تولید ساختمان است .

 

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز