شرایط اعطای وام 40 تا 80 میلیونی مسکن در خرداد 94

شرایط اعطای وام 40 تا 80 میلیونی مسکن در خرداد 94

شرایط اعطای وام 40 تا 80 میلیونی مسکن

معاون اعتبارات بانک مرکزی جزئیات دو مصوبه جدید شورای پول و اعتبار را درباره تسهیلات خرید و ساخت مسکن تشریح کرد.

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اصغر میرمحمدصادقی در نشست خبری گفت : با تلاش بانک مرکزی برای رونق مسکن و خروج مسکن از رکود ، شورای پول و اعتبار در جلسه شب گذشته خود دو مصوبه را در این باره تصویب کرد.

وی افزود: مصوبه نخست ایجاد حساب صندوق پس انداز مسکن یکم برای خانه اولی هاست و کسانی می توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند که از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانکها جهت خرید یا احداث مسکن استفاده نکرده باشند و همچنین از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشند ضمن اینکه زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه ای برای خرید یا احداث مسکن و همچنین از مسکن مهر نیز استفاده نکرده باشند.

میرمحمدصادقی گفت: شرایط سپرده گذاری در حساب صندوق پس انداز یکم به این صورت است که دوره سپرده گذاری حداقل یک سال باشد و به ازای هر شش ماه یک برابر سپرده گذاری تسهیلات پرداخت می شود یعنی اگر فردی ده میلیون تومان سپرده گذاری کند در مدت یکسال می تواند 20 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند که با احتساب 10 میلیون سپرده خود فرد ، 30 میلیون تومان می شود.

وی با بیان اینکه به این سپرده سود تعلق نمی گیرد افزود: اگر سپرده گذار به هر نحوی انصراف دهد سود سپرده کوتاه مدت که فعلاً 10 درصد است و ممکن است در آینده تغییر کند ، به وی تعلق می گیرد.

معاون اعتبارات بانک مرکزی گفت: سقف تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها در تهران 80 میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر 60 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان و نرخ سود این تسهیلات 14 درصد با بازپرداخت حداکثر 12 سال است.

میرمحمدصادقی افزود:دیگر سپرده گذارانی که درصندوق سپرده گذاری ممتاز بانک مسکن حساب دارند به هیچ وجه نمی توانند از مزایای آن صندوق در حساب صندوق پس انداز یکم استفاده کنند.

وی گفت: با توجه به بررسیهای بانک مرکزی قرار شد منابع اجرای این طرح از محل وصولی اقساط مسکن مهر در هفت سال آینده تأمین شود ، از این رو بانک مسکن باید منابع خود را در این باره مدیریت کند و حق ندارد از محل منابع وصولی پرقدرت بانک مرکزی در این خصوص استفاده کند.

میرمحمدصادقی افزود: با بررسی هایی که انجام داده ایم حداقل افرادی که می توانند از تسهیلات حساب صندوق پس انداز یکم استفاده کنند 84 هزار نفر است که باید توزیع این تعداد در کل کشور انجام شود.

وی گفت: در بازپرداخت حداکثر دوازده ساله ، اقساط ماهانه برای وام 80 میلیون تومانی، یک میلیون و 150 هزار تومان، وام 60 میلیون تومانی، 862 هزار تومان و اقساط ماهانه در بازپرداخت 12 ساله برای وام 40 میلیون تومانی، 575 هزار تومان است.

میرمحمدصادقی گفت: تا فردا این مصوبه را به بانک مسکن ابلاغ می کنیم و اگر در هفته آینده بانک مسکن دستورالعمل مربوط را به ما منعکس کند پیش بینی ما این است که تا آخر هفته آینده ، تأیید دستورالعمل را ابلاغ کنیم.

معاون اعتبارات بانک مرکزی افزود: مصوبه دوم شورای پول و اعتبار ، اعطای وام خرید و ساخت مسکن از جانب بانک های تجاری دولتی و خصوصی بجز بانک های تخصصی به متقاضیان بود که از سال 90 ارائه اینگونه از تسهیلات بجز بانک مسکن در بقیه بانک ها ممنوع شده بود.

میرمحمدصادقی افزود: بر اساس این مصوبه، بانکهای تجاری دولتی و خصوصی به جز بانک های تخصصی می توانند به متقاضیان در تهران 60 میلیون تومان، در شهرهای بالای 200 هزار نفر 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری 40 میلیون تومان وام خرید و ساخت مسکن پرداخت کنند.

وی گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود اینگونه تسهیلات برای خرید مسکن 21 درصد و برای مشارکت در ساخت مسکن حداکثر 24 درصد است که در فروش اقساطی به 21 درصد می رسد.

میرمحمدصادقی افزود: این بانکها می توانند حداکثر تا 80 درصد در ساخت مسکن مشارکت داشته باشند البته مدت بازپرداخت تسهیلات خرید و ساخت مسکن این بانکها به تفاهم میان متقاضی و بانک بستگی دارد.

وی گفت: کسانی که نتوانند در حساب صندوق پس انداز یکم ثبت نام کنند این امکان را دارند که بدون سپرده گذاری از تسهیلات وام مسکن بانک های تجاری استفاده کنند.

معاون اعتبارات بانک مرکزی افزود: با محاسباتی که انجام دادیم تسهیلات جدید فقط رونق بخش مسکن، ساخت و ساز و مشاغل پایین دستی آنرا را در پی دارد و به هیچ وجه اثر تورمی نخواهد داشت.

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز