سه گزینه ای شدن وام های خرید مسکن

سه گزینه ای شدن وام های خرید مسکن

برای افرادی که قصد خرید مسکن دارد سه گزینه وامهای صندوق پس انداز مسکن  وجود دارد

خرید مسکن

هم اکنون متقاضیان خرید مسکن بر اساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار  سه گزینه وامهای صندوق پس انداز مسکن یکم، وام 60 میلیونی بانکهای تجاری و همچنین وام 60 میلیونی بانک مسکن را در مقابل خود ملاحظه میکنند.

سومین مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با تسهیلات خرید و ساخت مسکن در حالی روز گذشته رقم خورد که تا پیش از این مصوبه، در سال جاری دو طرح راه اندازی صندوق پس انداز مسکن، و پرداخت وام مسکن از طریق ورود بانکهای تجاری نیز مصوب شده بود.

وام 60 میلیونی جدید

اما در حال حاضر با اجرایی شدنمصوبه افزایش وام 35 میلیون تومانی -هر چند که جزئیات آن هنوز اعلام نشده- متقاضی می تواند از این پس وام 35 میلیون تومانی که به علاوه 10 میلیون تومان جعاله به 45 میلیون می رسید و با خرید اوراق در فرابورس آن را دریافت می کرد، بنابر موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد در سه سقف 60 میلیون در تهران، 50 میلیون در مراکز استانها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری دریافت کند.

طبق شرایط قبلی این تسهیلات، این گونه خواهد بود که وام جدید خرید و ساخت مسکن محدودیتهایی مانند تاهل و شرایط خاص را به همراه نخواهد داشت. در مورد الزام به سپرده گذاری نیز همانطور که در وام 35 میلیونی تقریبا بعد از مدتی الزام به سپرده کنار رفته و دریافت وام از طریق خرید اوراق بود، دریافت از راه خرید اوراق انجام می شود. این در حالی است که برای وام 35 میلیونی و مجموع 45 میلیونی آن با جعاله به 90 برگ اوراق نیاز است یعنی هر 500 هزار تومان یک برگ. در عین حال که وام 35 میلیونی از سود 14 درصد و دوره بازپرداخت 12 ساله برخوردار بود و ممکن است به سقف‌های جدید نیز تعمیم یابد.

یک وام 60 میلیونی دیگر هم داریم

اما یک وام با سقف 60 میلیون تومانی دیگر در ابتدای امسال در شورای پول و اعتبار مصوب شد که با این وام فعلی 60 میلیونی متفاوت است. به طوری که این وام در سه سقف 60 میلیون در شهر تهران ، شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 50 میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان است. سود بازپرداخت آن 21 درصد، بدون نیاز به سپرده و اوراق بوده و همچنین دوره آن به نظر نمی رسد بیش از 5 سال باشد.

این تسهیلات گرچه هنوز فقط مختص پرداخت در بانک‌های تجاری بوده و بانک مسکن نقشی در آن ندارد، ولی با گذشت حدود 6 ماه از تصویب هنوز در این بانکها پرداخت نمی شود.

صندوق پس انداز هم وام 60 میلیونی دارد

ولی گزینه دیگر همان صندوق پس انداز یکم و البته معروف به وام 80 میلیون تومانی مسکن است. تسهیلات از این محل فقط از سوی یانک مسکن و با سود 14 درصد با دوره بازپرداخت حداکثر 12 ساله ارائه می شود.

متقاضی تهرانی تا 80 میلیون، شهرها و مراکز استانهای بالای 200 هزار نفر جمعیت تا 60 میلیون و سایر مناطق شهری تا 40 میلیون تومان می توانند از این تسهیلات دریافت کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، برای دریافت وام مسکن از محل صندوق پس انداز یکم، متقاضی باید حداقل برای دو دوره شش ماهه سپرده گذاری کرده و بعد از یک سال تسهیلات دریافت کند.

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز