سردرگمی در معاملات مسکن

سردرگمی در معاملات مسکن

معاملات مسکن به ویژه در سال های اخیر با کاهش چشم گیری مواجه شده و همین امر، رکود شدید بخش ساختمانی را در کشور رقم زده است. رکود به وجود آمده در بخش مسکن آسیب های جدی به تمامی بخش های اقتصادی کشور زده تا جایی که این رکود را می توان یکی از بی سابقه ترین رکودهای مسکن در طول 35 سال گذشته دانست. رکود به وجود آمده در بخش معاملات مسکن مشکلات بیکاری و ورشکستگی را برای مشاغل مربوط با این حوزه در پی داشته است و زنگ خطر را برای برخی از این مشاغل به صدا درآورده است.

املاک تهرانمعاملات مسکن

در حال حاضر و با توجه به شرایط به وجود آمده به خصوص در سه سال و نیم گذشته، بازار مسکن یک بازار گیج و مبهم به حساب می آید. در حالی که در دی ماه امسال شاهد رشد 40 درصدی معاملات بودیم، در ماه بهمن این روند ادامه نیافت و با کاهش 7 درصدی روبه رو شدیم. این نشان دهنده این است که بازار مسکن و روند معاملات مسکن یک روند پایدار نیست و همین امر می تواند متقابلا به خود همین بازار و روند تعاملات آن ضربه وارد کند.

به گفته کارشناسان این روند ناپایدار در بازار مسکن به علت وجود دو تفکر و دو نیروی متفاوت در نگاه به بازار مسکن است . با توجه به اتفاقات سیاسی و اقتصادی کشور، هر روز و هر ماه یکی از این نیور ها بر دیگری چیره می شود و روند بازار را به دست می گیرد و در صورت ایجاد تفاوت در وضعیت سیاسی و اجتماعی این روند بالعکس می شود. همین علت است که روند رفت و برگشتی را برای معاملات مسکن ایجاد کرده است و حس سردرگمی را به مخاطبان این بازار القا می کند.

اما نیروی اول ناشی از تصورات افرادی است که باور دارند در ماه های آینده رکود بر بازار و معاملات مسکن حکم فرما خواهد بود. این افراد به همین علت معتقد هستند کخه در ماه های آتی قیمت مسکن کاهش پیدا می کند و خرید مسکن خود را به تعویق می اندازند. این افراد منتظر تغییر در قیمت به سمت پایین آمدن هستند تا خرید خود را انجام دهند. اما در این گروه بخشی از فروشندگان نیز وجود دارند که با همان پیش فرض یعنی تداوم رکود، منتظر بالا رفتن قیمت ها هستند و فکر می کنند در آینده قیمت واحد های آن ها افزایش میابد و به همین علت از فروش امتناع می ورزند.

اما گروه دوم افرادی هستند که دید مثبتی به آینده بازار مسکن دارند. این دسته از افراد معتقد هستند که به زودی شرایط رکود پایان میابد. رشد دی ماه به دلیل  غلبه این افراد بر گروه اول بوده است. خریدارانی که در این گروه قرار دارند معتقد هستند که سطح قیمتی فعلی در معاملات مسکن طبیعی است و کاملا پذیرفته شده است. این افراد برای خرید مسکن آماده هستند و در صورت دست یافتن به ملک مناسب آن را خواهند خرید. اما در این دسته فروشندگانی هستند که همسو با کارشناسان مسکن معتقد به عبور کشور از رکود هستند. این فروشندگان سخن کارشناسان مبتنی بر عدم جهش قیمت ها پذیرفته اند و واحد های خود را برای فروش قرار دادند.

اما آنچه که مشخص است این دو نیرو وابسته به شرایط جامعه و حتی شرایط جهانی متغییر است و نیاز است با ایجاد شرایطی مناسب توسط دولت این دو نیرو با یکدیگر مهار شوند تا ثبات در بازار مسکن اتفاق بیوفتد. در واقع این اتفاقی است که به صورت ناخوداگاه در بهمن ماه افتاد و کاهش 7 درصدی رقم خورد. کاهشی که بیشتر نشان دهنده این بود که بازار و معاملات مسکن به ثبات رسیده اند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز