سدهای مانع رونق بازار مسکن

سدهای مانع رونق بازار مسکن

آیا میدانیدچه موانعی در مقابل رونق بازار مسکن قرار دارد؟

رونق بازار مسکن

به اعتقاد فعالان  بازار مسکن تا هنگامی که بانک‌ها نرخ سود بالای 22 درصد به سپرده‌های بانکی می‌دهند و نرخ سود تسهیلات مشارکت در ساخت بالا میباشد، شاهد رونق بازار مسکن نخواهیم بود.

از سال 91 که بازار مسکن درگیر رکودی عمیق شد؛ تاکنون گلایه‌های زیادی از سوی تولیدکنندگان و فعالان بازار مسکن مطرح شده است اما در چندماهه اخیر این گلایه‌ها رنگ و بوی دیگر ی به خود گرفته و تقریبا تمام بخش‌های مرتبط با مسکن، نسبت به آینده این وضعیت هشدار می‌دهند.

تولیدکنندگان مصالح ساختمانی جزو نخستین صنوفی هستند که در این مدت، زیان زیادی را از بابت رکود صنعت ساختمان دیدند، بطوریکه این تولیدکنندگان با کاهش بیش از 50 درصدی در تولید روبرو شده‌اند و با حداقل ظرفیت کار می‌کنند.

از سوی دیگر تولیدکنندگان مسکن هم که ادامه این زنجیره تولید هستند با واحدهای خالی بدون مشتری روبرو شده‌اند که متقاضی برای خرید ندارند، بنابراین آمار صدور پروانه‌های ساختمانی به شدت کاهش یافته و به رقم بیش از 70 درصد رسیده است.

براین اساس، زنجیره بعدی بازار مسکن به فروشندگان و بنگاه‌های املاک می‌رسد که این بخش هم به دلیل رکود عمیق در بازار مسکن با رکود معاملات مواجه هستند و همین موضوع کسب و کار آنها را بی‌رونق کرده است.

در این میان، متقاضیان بازار مسکن هم راضی نیستند، آنها معتقدند با وجود رکود و اندک کاهش قیمت‌ها در این مدت، بازهم نرخ مسکن راضی کننده نیست و از توان آنها خارج است بنابراین تولید مسکن تنها چاره راه آنها است و باید با افزایش تولید، قیمت‌ها در این بخش کاهش پیدا کند.

در این باره، مسئولان وزارت راه وشهرسازی معتقدند، رکود مسکن ناشی از بالابودن نرخ سود سپرده‌های بانکی است، به اعتقاد آنها نرخ سود سپرده‌ها بالاتر از نرخ سودی است که فعالان اقتصادی در بازار مسکن به دست می‌آورند به همین دلیل ترجیح می‌دهند بدون دردسر، سود بیشتری را به دست بیاورند. حضور کمرنگ تولیدکنندگان در بازار مسکن

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان با تایید اینکه نرخ سود بانکی یکی از موانع مهم بر سر راه رونق بازار مسکن است، گفت: معتقدیم که در 2 تا 3 سال گذشته، تسهیلاتی که در قالب مشارکت مدنی در ساخت مسکن به تولیدکنندگان اختصاص یافت، نرخ سود بالایی داشته است و همین یکی از عواملی است که حضور تولیدکنندگان را در بازار مسکن کمرنگ کرد.

وی با بیان اینکه در بخش تقاضا هم نرخ سود سپرده‌ها موجب شده که متقاضیان کمتر به سمت این بازار بیایند، افزود: نرخ سود سپرده‌ها اثر منفی در خط تولید مسکن و کل صنعت کشور گذاشته است. پورحاجت ادامه داد: در حال حاضر تقاضا در بازار مسکن وجود دارد که برخی تقاضای موثر و برخی تقاضای بی اثر است. در این راستا تقاضای موثر، تمایل به خرید مسکن دارد اما به واسطه سود بانکی حاضر نیست تا سرمایه را وارد بازار کند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه گروه دیگر افرادی هستند که باید به آنها برای خرید مسکن کمک شود، گفت: تازمانیکه سود بالای 22 درصد به سپرده گذاران می‌دهند، تمایل به حضور در بازار وجود ندارد، چرا که خریداران حاضر نیستند سپرده هایشان را از بانک خارج کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وی ادامه داد: اگر شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در نرخ سود سپرده‌ها تجدید نظر کنند با توجه به کاهش تورم به 15 درصد، انتظار می‌رود که بازار مسکن رونق پیدا کند. ضمن آنکه باید تجدید نظری در نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن هم بشود.

پورحاجت درباره اینکه چه پیشنهادی برای نرخ سود بانکی دارید، گفت: در کشورهای توسعه یافته  نرخ سود بانکی تابع و یا کمتر از تورم است البته ما انتظار نداریم که در کشور ما هم این اتفاق رخ دهد اما می توان به نرخ تورم نزدیک شد.

همچنین حسام عقبائی رئیس اتحادیه املاک استان تهران، یکی از عوامل اصلی رکود بازار مسکن را سیاست‌های پولی و بانکی کشور دانست و افزود: شکی نیست یکی از دلایل اصلی رکود اقتصادی به خصوص در بخش مسکن ناشی از سود بالای سپرده های بانکی است.

وی با اشاره به اینکه این عامل در کنار قاچاق کالا موجب شده که تولیدکنندگان امکان رقابت نداشته باشند، گفت: اگر شورای پول و اعتبار و تیم اقتصادی دولت به این امر توجه کنند و نرخ سود بانکی را کاهش دهند، بطور حتم سرعت خروج از رکود افزایش خواهد یافت.

رئیس کمیسیون تخصصی املاک درباره نرخ پیشنهادی سود سپرده‌های بانکی، اظهار داشت: سود بانکی باید حداقل به سایر کشورهای منطقه نزدیک باشد و به نظر می رسد که در فاز اول باید 5 تا 8 درصد این نرخ کاهش یابد.

 

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز