رکورد در بازار ساختمان های نوساز

رکورد در بازار ساختمان های نوساز

خروج از رکود در بازار ساختمان های نوساز امید زیادی در بازار مسکن ایجاد کرده است

ساختمان سازی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد و در سال های گذشته به علت رکود فزاینده ای که بر این بخش حاکم بوده است، مشکلات فراوانی ایجاد شده است. متاسفانه در سال 95 بیشتر رشد معاملات مسکن مربوط به ساختمان های غیر نوساز بوده است . ساختمان های غیر نوساز به آن دسته از آپارتمان ها گفته می شود که بالای 5 سال سن دارند. این افزایش معاملات قطعا تاثیری بر رونق ساخت مسکن نداشته است.

املاک تهران

اما بر خلاف آنچه که در 9 ماه اولیه سال 95 اتفاق افتاد و حجم معاملات ساختمان های نوساز مطلوب نبود، در دوماهه اول ماه زمستان حجم معاملات ساختمان های نوساز رکورد شکنی کرد. رشد معاملات در بین ساختمان های نوساز خبرهای خوبی برای بازار مسکن به ارمغان آورده است. ساختمان های نوساز که به نحوی لیدر دیگر ساختمان ها در بازار مسکن به حساب می آیند با آمار خوب معاملات نوید بخش خبرهای خوبی برای کل بازار مسکن است.

آنچه که مشخص است با توجه به آمار دو ماه گذشته ساختمان های نوساز، در ابتدای سال 96 هم این روند ادامه خواهد داشت و می تواند نوید بخش عبور از رکود در ماه های آغازین سال آینده باشد. اصولا فروش ساختمان های نوساز بسیار سخت است. قیمت بالای این نوع ساختمان ها نسبت به سایر ساختمان ها با سن بالاتر فروش آن ها را سخت تر کرده است. همین امر باعث شده بود تا در دوران رکود سطح معاملات مسکن نوساز به شدت افت پیدا کند. اما حالا رخدادی معکوس اتفاق افتاده است و در بازار مسکن، ساختمان ها نوساز با رشد معاملات مواجه شده اند و همین امر می تواند حال دیگر قسمت های این بازار را نیز دگرگون نماید.

ساختمان

اما علت رشد بازار فروش نوساز ها در واقع مربوط به تثبیت قیمت ها در ماه های گذشته است. هرچند دولت نقش بسزایی در این امر نداشته و در واقع رکود توانسته این موضوع را پدید آورد اما این ثبات قیمت باعث خبرهای خوب برای مسکن است. ثبات قیمت به شدت توانسته به فروش بالاتر ساختمان ها و واحد های نوساز کمک کند.

در واقع  این سیگنالی است که از طرف دو طرف معاملات به بازار ارسال شده است. قطعا این آمار و ارقام به وجود نمی آمد مگر اینکه هم فروشندگان مسکن های نوساز قصد فروش پیدا کرده اند و هم مردم حاضر شده اند از ترس معاملات دور شوند و پای میز قرارداد بنشینند. تا چند ماه پیش بسیاری از ساختمان سازان و یا صاحبان املاک و آپارتمان های نوساز، به علت ترس از اینکه قیمت مسکن بالاتر برود، حاضر به فروش واحد های خود نبودند. و از طرف دیگر افرادی که قصد خرید خانه داشتند تصور متفاوتی نسبت به آینده بازار داشتند و گمان می کردند که قیمت مسکن به زودی کاهش پیدا می کند و به همین علت خرید خود را به تعویق می انداختند. حالا حجم این نوع افراد کمتر شده و هم فروشنده و هم خریدار پای میز معاملات نشسته اند

با توجه به وضعیت فعلی بازار مسکن قطعا شاهد این موضوع خواهیم بود که مسکن از رکود خود عبور کند. عبور مسکن از رکود آن هم در شرایط فعلی می تواند کمک بسیار زیادی به اقتصاد ایران کند. همانطور که مشخص است بخش های مختلفی به این صنعت گسترده وابسته اند و با تحرک در این بخش وضعیت بخش مهمی از اقتصاد ایران رو به بهبودی می رود.

دولت یازدهم باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا در ماه های پایانی عمر دولت، یادگاری خوبی از خود بر جای بگذارد و این وضعیت رکود را که به علت سیاست های انقباضی خود این دولت ایجاد شده است، از بین ببرد. هرچند اثرات این رکود همانند اثرات  تورم سال های 90 تا 92 تا سالیان سال بر تارک اقتصاد ایران خواهد ماند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز