رکود مسکن و مشکلات کابینت ساز ها

رکود مسکن و مشکلات کابینت ساز ها

رکود مسکن مشاغل مختلفی را تحت تاثیر قرار داده است

رکود مسکن یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی دولت یازدهم بوده است و از همان ابتدای دولت پنجه در پنجه این مشکل بوده است. رکود بخش مسکن نه تنها خود  بازار مسکن را دچار مشکلات فراوان کرده بلکه مشکلاتی را نیز برای دیگر بخش ها به ارمغان آورده است. بخش مسکن یکی از مهمترین بخش های اقتصاد ایران به حساب می آید و این اهمیت از آنجا نشات می گیرد که همه بخش های اقتصاد به مسکن وابسته اند.

املاک تهران

متاسفانه در سال های گذشته به خصوص در سه سال و نیم پیش رکود مسکن باعث ورشکستگی بسیاری از مشاغل وابسته به حوزه مسکن شده است. یکی از این حوزه که به صورت کامل تحت تاثیر ساختمان سازی و تحرک در بخش مسکن است صنعت کابینت سازی است. صنعت کابینت سازی در سال گذشته به خصوص یک سال گذشته با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده است. نه تنها کابینت سازی بلکه وارد کنندگان و تولید کنندگان مواد اولیه ساخت کابینت مثل سازندگان ایرانی ورق های آلومینیوم یا فروشندگان ورق های MDF نیز با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

به گزارش خبرنگار صدف 22 از بازار فروش MDF شیراز و اصفهان، وضعیت در این بازارها نیز بسیار با تلاتم مواجه بوده است. به گفته فروشندگان MDF در یک سال و نیم حجم خرید این ماده اولیه برای ساخت کابینت به شدت کاهش یافته است و قابل مقایسه با سه سال پیش نیست . این فروشندگان اظهار داشته اند که علت اصلی این موضوع مربوط به رکود در بخش مسکن است.

رکود مسکن

رکود در بخش مسکن علاوه بر فروشندگان مواد اولیه کابینت ، به خود کابینت سازان نیز ضربه های اساسی وارد کرده است. این افراد که عموما کارگاه های کوچک 1 یا 2 نفره را تشکیل می دهند، در یک سال گذشته با ورشکستگی با مشکلات شدید مالی مواجه شده اند.

کاهش بیش از 50 درصدی در سفارشات کابینت ناشی از رکود فزاینده در کشور است که به تمامی بخش ها سرایت نموده است. به گزارش خبرنگار صدف 22 ، حتی میزان تعمیرات کابینت نیز که از موارد درآمدزا برای کارگاه های ساخت کابینت به حساب می آید، به شدت در یک سال و نیم گذشته کاهش یافته است.

در صحبت های خبرنگار این سایت با یکی از قدیمی ترین سازندگان کابینت، وی مشکلات زیاد کابینت سازی را ناشی از رکود مسکن عنوان کرد و این رکود را بی سابقه دانست. به گفته نجفی ، این رکود یکی از بدترین رکود های دهه های گذشته در حوزه بازار مسکن یه حساب می آید کهمی تواند بخش بسیار مهمی از اقتصاد ایران را فلج کند.

نجفی همچنین افزود: علاوه بر کم شدن سفارشات ساخت کابینت، مشکلات بسیار زیادی در زمینه پرداخت دستمزد ها توسط کارفرما ایجاد شده است. به دلیل فروش نرفتن واحد های ساختمانی ، سازندگان مسکن توانایی پرداخت هزینه کابینت خود را نداشته و همین امر نیز مشکلات فراوانی را برای افراد ایجاد نموده است. حتی برخی از سازندگان علاوه بر عدم پرداخت دستمزد کابینت سازان، توانایی پرداخت پول مواد اولیه را نیز ندارند و همین مشکل باعث ایجاد اختلاف بین کابینت سازان، فروشندگان مواد اولیه و مسکن سازان شده است.

لازم به ذکر است که به گفته کارشناسان مسکن، در حال حاضر در شرایطی هستیم که ممکن است با تغییرات در دولت دوازدهم مواجه شده و بازار مسکن نیز از تحرک بهتری برخوردار شود. هرچند هر تغییری نیز در سیاست های دولت به عمل آید مشکلات به وجود آمده در سه سال و نیم گذشته به راحتی قابل جبران نخواهد بود و تیم های تخصصی باید به رفع مشکلات به وجود آمده اقدام کنند. امید است در ماه های اخیر با اتفاقات مثبت در فضای سیاسی کشور، شاهد رونق در اقتصاد ، مسکن و به خصوص بخش کابینت سازی باشیم

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز