رکود مسکن و صنایعی که نابود می شوند!!

رکود مسکن و صنایعی که نابود می شوند!!

رکود مسکن باعث ایجاد مشکلات عدیده در صنایع وابسته به این بازار شده است

متاسفانه چند سالی است که در کشور دچار یک رکود فراگیر در تمامی بخش ها و صنایع مهم کشور شده ایم و تلاش ها برای برون رفت از این رکود سودی نداشته است. این رکود که در سه سال اخیر و پس از سیاست های انقباضی دولت به وجود آمده، بسیاری از مشاغل را با مشکلات اساسی مواجه کرده است. رکود در بخش های مختلف کشور باعث بیکاری و ورشکستگی صنایع مختلف شده است.

املاک تهران

یکی از مهمترین بخش های اقتصاد کشور که در سال های اخیر طعم رکود را چشیده است، بخش مسکن است. مسکن و صنعت ساختمان سازی یکی از شریان های مهم و اصلی کشور است که چندسالی است دچار رکود شده و باعث گرفتگی این شریان حیاتی شده است. انقباض در بخش مسکن نه تنها برای خود این بازار مضر بوده، بلکه تمامی اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رکود

بسیاری از مشاغل کشور وابسته به حوزه مسکن هستند و رکود این بخش می تواند ضربه های اساسی به این حوزه ها وارد کند. اکثر صنایع مربوط به مسکن در حالت اغما به سر میبرند و کارگاه های مرتبط با این صنایع در آستانه ورشکستگی هستند. هرچه بازار ساختمان سازی کم رونق باشد ، این مشاغل نیز با افت در سفارش و فروش مواجه شده و کم کم به سمت نابودی سوق داده می شوند.

یکی از این بازار ها که کاملا به حوزه مسکن وابسته است ، صنعت کاشی سازی است. صنعت کاشی سازی و سرامیک روزهای خوب و خوشی را سپری نمی کند. از تولید کننده تا فروشنده و نصاب این موارد با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می کنند. این صنعت که در جهان به عنوان یک صنعت پویا و پولساز شناخته می شود، در کشور ایران روز های رکود سنگین را تجربه می کند.

با توجه به ناامیدی از بازار مسکن در سال های اخیر، بیشتر تولید کنندگان کاشی و سرامیک به فکر ورود به بازار های جهانی افتاده اند و اقداماتی نیز برای صادرات صورت گرفته است. هرچند ورود به بازار جهانی به سادگی صورت نمی پذیرد و جذب مشتری خارجی نیاز به تکنولوژی و کیفیت بسیار بالایی دارد. البته صادرات کاشی و سرامیک شاید مشکل کارخانه ها و کارگران کارخانه ها را برطرف کند اما به مشکلات نصاب و فروشنده این اقلام کمکی نمی کند.

در حال حاضر و با ناامیدی از بازار مسکن در داخل کشور، تولید کنندگان کاشی و سرامیک تولیدی خود را اکثر به بازار های عراقی روانه می کنند که بر خلاف تصور سود بسیار زیادی هم برای آن ها داشته است. البته مشکلات زیادی در راه صادرات وجود دارد اما همین مورد توانسته فضای رکود را برای کارگران این کارخانه ها بی اثر کند تا شاید در سال های آتی و با تغییرات عمده در دولت، رکود از بازار مسکن رخت بر بسته و روی خوش به کاشی کاران و سرامیک کاران نشان دهد. اما تجربه صادرات کاشی و سرامیک می تواند امید روزهای خوشی را برای زمانی که رکود مسکن از بین رفته باشد، می دهد. چرا که با صادرات این کاشی ها، کیفیت ساخت کاشی و سرامیک در داخل ایران ارتقا یافته و می تواند کمک زیادی به بالا رفتن کیفیت ساختمان سازی و مسکن در ایران شود. در واقع بازار کاشی و سرامیک منتظر پایان انجماد در بازار مسکن است تا با قدرت وارد این حوزه شود.

امید است در سال 96 اتفاقات به نحوی رقم بخورد که رکود از کشور بال سفر بسته و به جای آن رونق و تحرک در بازار ایران جایگزین شود. تلاش مردم و مسئولان در این امر می تواند نقش مهمی داشته باشد که نقش مردم قطعا از مسئولان کمتر نخواهد بود.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز