رکود مسکن انتخاباتی

رکود مسکن انتخاباتی

فصل ، فصل انتخابات و شنیدن وعده و وعید است اما در این میان بازار مسکن شاهد شدید شدن رکود مسکن در ماه پیش رو بوده است. با اینکه تب انتخابات در ماه های اخیر بالا گرفته است و همه و همه در حال دادن وعده و وعید هستند اما همچنان مسکن شاهد رکود سنگین است. این را رئیس دولت یازدهم یعنی جناب دکتر روحانی نیز اذعان داشته و گفته است که بخش مسکن همچنان از رکود خارج نشده است. البته وی اشاره کرده که دیگر بخش های اقتصادی کشور از رکود خارج شده است.

املاک تهران

البته برخی از کارشناسان از دیر باز معتقد بوده اند که در صورتی که مسکن دچار رکود شود ، بسیاری از بخش های کشور در رکود باقی می ماند. در حال حاضر هم با توجه به اینکه مسکن در حال رکود قرار گرفته است باعث به رکود رفتن بسیاری از حوزه های اقتصادی شده است. حال باید با توجه به این نکته بررسی کرد که آیا این صحبت که بخش های دیگر از رکود خارج شده با اینکه همچنان رکود مسکن باقی است صحیح است یا خیر.

رکود مسکن

اما انچه که مشخص است و طبق آمار بدست آمده نمایان شده است ، نزول حجم معاملات در حد 8.5 درصد در بازار مسکن است . این موضع نشان دهنده این واقعیت است که رکود مسکن به شدت در حال افزایش است و ادامه روند فعلی می تواند ضربه های شدیدی به وضعیت مسکن بزند. البته کنش های مسکن به صورت روزانه قابل بررسی نیست وگرنه می توانستیم رکود بخش مسکمن را بر اساس صحبت های افراد رصد کنیم.

انتخابات هر نتیجه ای که داشته باشد الان برای بازار مسکن نتیجه ای جز رکود در بر نداشته است و باید کاندیداهای ریاست جمهوری تمامی تلاش خود را به کار ببرند تا در صورتی که انتخاب شوند این رکود را برطرف کنند. رکود مسکن حاضر به بسیاری از بخش های کشور آسیب وارد کرده است و در صورت ادامه این روند و ادامه سیاست های انقباضی دولت شاهد بدتر شدن شرایط نیز خواهیم بود.

کاهش 8.5ذ  درصدی معاملات در فروردین امسال قطعا دلیلی جز انتخابات ندارد. افراد منتظر هستند تا خبر های خوشی از انتخابات بیرون آید و رکود مسکن از این وضعیت خارج شده و قیمت ها واقعی تر شود. اما این کاهش حجم معاملات می تواند آسیب های جدی به وضعیت اقتصادی کشور بزند.

نکته بعدی مقایسه حجم معاملات بین فروردین 95 و اسفند 94 است. 56 درصد کاهش حجم معاملات نسبت به اسفند 94 حالتی از رکود هشدار دهنده را ایجاد کرده است. البته روند حجم معاملات در اسفند ماه 96 بسیار زیاد بود و این تفاوت و کاهش حجم معاملات تقریبا معقول به شمار می رود.

اما آنچه که مشخص است این موضوع است که دولت باید تمام تلاش خود را برای خروج از رکود بکند. درست است که دولت در شرایط انتخاباتی قرار دارد اما توجه به مسائل مسکن بسیار مهم است و در صورتی که به حال خود رها شود شاهد مشکلات عدیده ای برای دولت دوازدهم و حتی در پایان دولت یازدهم خواهیم بود.

و نکته پایانی این موضوع است که تمامی کاندیدا های انتخاباتی باید برنامه مشخص خود را برای خارج کردن بخش مسکن از رکود ارائه دهند. دیگر وقت ان رسیده است که برنامه های عملیاتی برای حوزه مسکن ریخته شود تا با خارج شدن مسکن از حالت رکود دیگر بخش های کشور نیز از رکود چندین ساله خارج شود. در صورتی که رییس جمهور دوازدهم بتواند رکود مسکن را برطرف کند، به عنوان یک رییس جمهور محبوب مورد توجه قرار خواهد گرفت و سطح بالایی از علاقه مندی را به خود اختصاص خواهد داد. به امید برطرف شدن این رکود در تمامی بخش های کشور

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز