رکود تورمی در بازار مسکن

رکود تورمی در بازار مسکن

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یک گزارش در مورد تحلیل بازار مسکن در ماه مرداد امسال را انتشار داد.

بر مبنای این گزارش در ماه مرداد امسال 13 هزار و 120 فقره خرید و فروش مسکن با میانگین قیمت هر متر مربع 7 میلیون و 430 هزار تومان در تهران را طی کرده است که این متوسط قیمت نسبت به ماه پیش از آن یعنی ماه تیر سال 97 به میزان 6.3 درصد و نسبت به ماه مشابه در سال گذشته یعنی در مرداد ماه سال 96 ، به میزان 62 درصد زیادتر شده است.

 

بالا رفتن کم سابقه قیمت که به میزان بالاتر از 60 درصد بود، در حالی رخ داد که از لحاظ تعداد معامله ها نسبت به ماه گذشته یعنی در تیر ماه امسال، 4.9 درصد و نسبت به ماه مشابه در سال قبل یعنی در مرداد ماه سال 1396 به میزان 28.1 درصد کمتر شده است و ما شاهد افت خرید و فروش در بازار مسکن هستیم.

املاک تهران

بر مبنای نظرات کارشناسان زیاد شدن بالاتر از انتظار قیمت ها، همزمان به کم شدن شدید تعداد معامله ها بیانگر ادامه ی رکود تورمی در بازار مسکن است.

گزارش تحلیلی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی این گونه بیان می کند: واحدهای مسکونی منطقه یک پایتخت با متری 15 میلیون و 890 هزار تومان گران ترین و منطقه 18 با متری 3 میلیون و 90 هزار تومان ارزان ترین منطقه تهران در ماه مرداد بودند.

اگر متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ماه مرداد امسال را با ماه مرداد سال قبل قیاس کنیم به این نتیجه می رسیم که بالاترین افزایش قیمت مسکن در منطقه 5 اتفاق افتاده است با رشدی به میزان 83.1 درصد و کمترین میزان رشد هم در منطقه 12 صورت گرفته است که میزان آن 24.3 درصد بوده است.

متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در منطقه های 1 تا 6 تهران از قیمت میانگین پایتخت 7.4 میلیون تومان بیشتر است. گران ترین واحد های مسکونی که عمری در حدود کمتر از 5 سال دارند با متوسط قیمت 8 میلیون و 690 هزار تومان و ارزان ترین واحدها هم به خانه هایی با سن بنای بین 16 تا 20 سال با متوسط قیمتی 6 میلیون و 500 هزار تومان تعلق داشته است.

اگر بخواهیم تعداد معامله ها را هم با همدیگر قیاس کنیم منطقه 5 تهران با 1619 فقره معامله بالاترین تعداد خرید و فروش واحدهای مسکونی را در ماه قبل به خود اختصاص داده است که این مقدار حدود 14.5 درصد از کل معامله های مسکن تهران را در بر می گیرد. کمترین سهم بازار هم متعلق به منطقه 19 با میزان 81 معامله است که میزان 0.7 درصد از تمامی معامله ها را به خود اختصاص داده است. و این با وجودی است که تعداد معامله های مسکن در منطقه 13 تهران در ماه مرداد سال 97 هم نسبت به ماه مرداد سال 96 به میزان نصف خود رسیده است و در حدود 49.9 درصد کمتر شده است.

املاک تهران

واحدهای مسکونی که کمتر از 5 سال از ساخت آن ها می گذرد 38.7 درصد و واحدهایی که بالاتر از 20 سال از ساخت آن ها می گذرد 12.8 درصد از معامله های مسکن تهران را در ماه مرداد به خود اختصاص داده اند و در کل 57 درصد از معامله ها به واحدهای زیر 10 سال متعلق بوده است.

یکی از متفاوت ترین رویدادهایی که در بازار مسکن در ماه قبل رخ داد این بود که رکورد بالاترین معامله ها به واحد های مسکونی که در باز هیا قیمتی بالاتر از متری 12 میلیون تومان بود و با میزان 13.9 درصد تعلق یافت که در ماه های قبل واحدهای بین متری 3 تا 5 میلیون تومان بالاترین حجم معامله ها را به خود مختص نموده اند. اما در ماه مرداد امسال واحدهای مسکونی که در این بازه قیمتی قرار دارند (3 تا 4 میلیون تومان در هر متر) 12.4 درصد و 4 تا 5 میلیون تومان در هر متر 11.8 درصد از تمام معامله های مسکن را تحت اختیار خود داشتند که این موضوع بیانگر این است که استقبال از واحدهای گران تر زیادتر از واحدهای دیگر بوده است. واحدهایی که قیمتی پایین تر از 2 میلیون تومان داشتند هم با داشتند سهمی به میزان 1 درصد از معامله ها، کمترین میزان تعداد خرید و فروش مسکن را به خود اختصاص دادند.

تجزیه و تحلیل بازار مسکن در ماه مرداد بیانگر این است که واحدهایی با زیر بنای 60 تا 80 متر مربع بالاترین تعداد معامله های مسکن (27.4) درصد از لحاظ متراژ را به خود اختصاص داده است، از طرف دیگر واحدهای 180 تا 200 متری با داشتن سهم 1 درصدی کمترین میزان از معامله های مسکن را مختص به خود نموده است.

املاک تهران

به همین شکل رشد معامله های واحدهای مسکونی که زیر 40 متر مربع هستند در ماه مرداد امسال به نسبت ماه مرداد سال قبل، 54.7 درصد رشد داشته است و این در حالی است که معامله خانه هایی با ارزش کمتر از 70 میلیون تومان رشد منفی 41.7 درصد را تجربه نموده است.

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز