رکودی تازه در انتظار بازار مسکن

رکودی تازه در انتظار بازار مسکن

در این روزها به هم خوردن معامله های مسکن برای بنگاه های معاملات ملکی طبیعی شده است. در یکی از این بنگاه ها خریدار به انتظار فروشنده است که معامله را قطعی کنند، اما با وجود این که خریدار مقداری از پول را به صورت بیعانه برای خریدن آن ملک داده است و معامله را قطعی کرده است، اما فروشنده از فروش ملک خودداری می کند و می گوید چون نتوانسته خانه ی دیگری به جای ملک خود پیدا کند، نمی تواند ملک خود را بفروشد. او این گونه می گوید که چون از اعتبار پول کاسته شده است، پس علتی ندارد که ملک خود را بفروشد و به پول بدل کند. در یک بنگاه دیگر فروشنده قیمت ملک خود را از متری 8 و نیم به متری 10 و نیم میلیون زیادتر کرده است، و با وجود این که  درباره ی آن قیمت موافق بودند، اما این زیادتر شدن قیمت از سوی فروشنده باعث فسخ معامله می شود. بنابر اظهار نظر مشاوران املاک از ماه اسفند واحدهای ارائه شده برای فروش، مخصوص واحدهای نوساز کمتر پیدا شده است یا مالکان از فروش ملک خود خودداری می کنند، گاهی هم قیمت آن چنان افزایش پیدا کرده است که متقاضی قدرت خرید ندارد.

اگر با دقت به لیست قیمت ها نگاه کنیم می بینیم که خانه هایی که در سال گذشته متری 5 تا 6 میلیون تومان بود، در حال حاضر به شکل متوسط زیاد شدن متوسط قیمت 20 درصدی را تجربه نموده است و با قیمت های زیادتری برای فروش ارائه شده است. این در صورتی است که خیلی از خانه اولی ها که وقت پرداخت وامشان فرا رسیده است و داخل بازار شده اند با این قیمت ها هیچ وقت نمی توانند ملک خریداری کنند. با این وجود در بنگاه های معاملت ملکی همیشه به آن ها گفته می شود که کوشش خود را برای پیدا کردن یک خانه ی مناسب به کار ببرند، چون بعد از ماه رمضان حتما با افزایش قیمت مسکن روبرو خواهیم بود.

زیاد شدن قیمت دلار، حرفهایی مبنی بر خارج شدن آمریکا از برجام، برگشتن بعضی از تحریم ها و بی ثباتی ها در بازارهای موازی، از علت هایی است که در بنگاه ها برای زیاد شدن قیمت مکسن شنیده می شود. در یکی از این بنگاه های مشاور املاک به خریدار می گویند در ماه تیر امسال قرار است دولت بر مسکن، مالیات قرار دهد، و قیمت ها به چند برابر میزان خود می رسد. بازار شایعات مختلف هم دلیل دیگری از آشفته شدن بازار مسکن است.

املاک تهران

رشد قیمت مسکن از شهریور ماه

بیت الله ستاری کارشناس مسکن در جواب به این سوال که آیا قیمت مسکن در وضعیت کنونی در حباب قرار دارد یا واقعی است؟ پاسخ می دهد که پیش بینی این بود که قیمت مسکن پس از چند سال رکود در اوخر سال 95 زیاد شود؛ اما زیاد شدن قیمت به تاخیر افتاد و از شهریور سال 96 قیمت ها زیاد شد و در فصل زمستان با زیاد شدن قیمت دلار، در بازار مسکن جهش قیمت اتفاق افتاد.

بنابر سخنان ستاری، رشد قیمت مسکن طبق لزوم ادامه دارد و در شهریور ماه زیاد شدن مجدد قیمت ها حتمی است، مگر این که برای آن چاره ای اندیشیده شود و اگر برای آن تدبیری نشود، بازار مسکن مجددا به رکود می رسد. چاره ی جلوگیری از زیاد شدن قیمت مسکن برنامه ای مثل زیاد شدن تولید است؛ یعنی ما باید آن قدر تولید کنیم که با تقاضا سر به سر شود.

بیت الله ستاری اضافه کرد: عوامل سیاسی و وضعیت اقتصادی بر قیمت ها در بازار مسکن تاثیر دارد و در صورت تنش های سیاسی انتظار برای ثبات قیمت مسکن بیهوده است.

املاک تهران

آینده نامطمئن

فردین یزدانی مجری تدوین طرح جامه مسکن هم کند شدن روند معامه های مسکن در اسفند و فروردین را به علت زیاد شدن قیمت ها بیان می کند و می گوید قیمت ها در آینده قابل پیش بینی نیست، چون بازار مسکن وابسته به تصمیم گیری های سیاسی است و وضعیت کلان اقتصادی پر نوسان آن را تشدید می کند. یزدانی اشاره می کند که حبابی بزرگ تر در انتظار بازار مسکن است و آینده بازار مسکن با توجه به افزایش روزانه قیمت نامطمئن است، از طرف دیگر هم عوامل سیاسی باعث شده انتظارات ذهنی در بین فروشندگان شکل گرفته و آن ها از معاملات از ترس از دست رفتن ملک با قیمت غیر واقعی واهمه دارند. یزدانی هم مثل بسیاری از فعالان اقتصادی عقیده دارد اگر شرایط در بازار مسکن تغییر نکند، زیاد شدن قیمت ها در ماه های آتی شدیدتر خواهد بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز