رویکردی نو در قالب مسکن اجتماعی

رویکردی نو در قالب مسکن اجتماعی

مسکن اجتماعی، طرحی برای پایان دغدغه مسکن نیازمندان

یکی از مهم ترین طرح هایی که در بازار مسکن دولت آن را ارائه داده است و چند ماه به پایان کار دولت می خواهد آن را به اجرا برساند، مسکن اجتماعی است .این طرح که در واقع در مقابل مسکن مهر به وجود آمده  است، قرار است مشکلات و معضلات مسکن مهر را نداشته باشد . علاوه بر این جامعه هدف مسکن اجتماعی به صورت ویژه اقشار کم درآمد و بی بضاعتی است که هیچ سرپناهی ندارند.

در واقع می توان گفت که تمامی دولت ها برنامه هایی برای خانه دار کردن اقشار کم درآمد داشته اند اما با روش ها و شیوه های مختلفی آن را به انجام رساندند. متاسفانه مسکن مهر با شروع خوبی که داشت نتوانست تمامی دغدغه های افراد کم درآمد را برطرف کند. اما حالا طرح جدید قرار است نواقص طرح مسکن مهر را نداشته باشد تا کاربردی تر از آن باشد.

املاک تهران

دولت یازدهم اما در ابتدای کار تمرکز خود را بر پایان دادن مسکن مهر قرار داد. البته شاید اگر از ابتدای دولت این تمرکز بیشتر بود و به حواشی آن پرداخته نمی شد،  طرح مسکن مهر خیلی زودتر از این به اتمام می رسید و الان شاهد اتفاقات بهتری بودیم. حالا دولت یازدهم قول داده است تا با به پایان رسیدن عمر دولت یازدهم، طرح مسکن مهر را به اتمام برساند. در صورت اتمام مسکن مه اتفاقات خوبی در بازار مسکن اتفاق خواهد افتاد.

مسکن اجتماعی

اما مسکن اجتماعی که همین چند روز پیش در شهر یزد به اجرایی شدن نزدیک شد، قرار است با برطرف کردن نواقصی از جمله پول اولیه زیاد ، حاشیه شهر بودن ، عدم دسترسی به امکانات و ... را برطرف کرده و در قلب شهر ها و در بافت فرسوده بنا شود. با این کار علاوه بر ترمیم بافت فرسوده شاهد خانه دار شدن افراد در محله های قدیمی شهر ها خواهیم بود.

مسکن اجتماعی طرحی است که در سال دوم دولت یازدهم کلید خورد و حالا پس از بررسی های کاملا کارشناسانه قرار است به اجرا برسد. علاوه بر این این طرح قرار است به طور کامل از مسکن مهر هایی که متقاضی ندارند نیز استفاده کند تا این ساختمان های نیمه کاره نیز وارد چرخه شوند.

برنامه های مختلفی از سوی دولت برای این طرح، یعنی مسکن اجتماعی در نظر گرفته شده است. قرار است تخصیص 300 هزار وامی که سالیانه به بافت فرسوده صورت یم گرفته است، به سمت مسکن اجتماعی رفته تا مشکلات تامین مالی این پروژه نیز برطرف شود. در زمینه های مختلف دیگر نیز برنامه ریزی های کاملا مدونی صورت گرفته که حتما به خوبی اجرایی خواهند شد. چرا که این برنامه ریزی ها در این راستا صورت گرفته اند که مشکلات پروژه عظیم مسکن مهر در مسکن اجتماعی به وقوع نپیوندد و همین هدف باعث دقت بیشتر مسئولان شده است.

برنامه ساخت و ساز های مسکن اجتماعی به این گونه خواهد بود که تا پایان سال 95 ساخت 70 هزار واحد مسکونی در دستور کار قرار خواهد داشت و همین می تواندنوید یک جهش بسیار مناسب در این حوزه باشد. همچنین در 5 سال آینده یعنی تا سال 1400 نیز سالانه 100 هزار واحد مسکونی برای ساخت در دستور کار قرار می گیرند. این واحد ها قرار است به صورت استیجاری و ملکی در اختیار اقشار کم در آمد قرار گیرند.

متولی اصلی مسکن اجتماعی نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی معرفی شده است. بنیاد مسکن با تجربه بسیار مناسبی که در دهه های گذشته در ساخت و ساز مسکن داشته است، می تواند با استفاده از تجربیات خود در این تنگنای اقتصادی راهگشای بسیار مناسبی باشد.

امید است با اجرای به موقع و درست مسکن اجتماعی مشکلات خانه دار شدن اقشار کم درآمد و جوانان آسیب پذیر برطرف گردد

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز