رویای دور خانه دار شدن

رویای دور خانه دار شدن

آماری که از طرف دفتر اقتصاد مسکن منتشرشده است، بیانگر این موضوع است است که رشد قیمت ماهانه مسکن همچنان به قوت خود باقی است. بر این مبنا قیمت مسکن در شهر تهران با رشد 2.9 درصدی نسبت به ماه گذشته و 86 درصدی نسبت به همین ماه در سال قبل به متوسط متری 10 میلیون و 66 هزار تومان در ماه بهمن رسیده است و این با وجودی است که افزایش قیمت مسکن از ماه آذر سال قبل آغاز شد و کارشناسان در این زمینه می گویند از پنج سال قبل افزایش شدید قیمت مسکن را پیش بینی نموده بودند، ولی کسی به هشدارهای آن ها توجهی نکرد و در نهایت با جمع شدن 3.5 میلیون تقاضا، می بینیم که قیمت مسکن به چه میزانی رسیده است.

در حاضر نیز کارشناسان از زیاد شدن مدت زمان انتظار برای صاحب خانه شدن دهک های آسیب دیده جامعه خبر می دهند.  قدرت و توان خرید کارگران به میزان 60 درصد کم شده است که این موضوع عکس العمل طرف تقاضا را نسبت به بالا رفتن مجدد مسکن خنثی می کند.

 

صفحات زیر را هم حتما ببینید :

 

 

افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن در ماه آذر سال قبل در حالی رخ داد که کارشناسان از 5 سال پیش به این موضوع اشاره کرده بودند. با این وجود به علت توجه نکردن به هشدارهای آنان، زیاد شدن تقاضای خرید مسکن منجر به افزایش قیمت شد. نوساناتی که در نیمه اول امسال در بازار ارز اتفاق افتاد هم به بالا رفتن قیمت ها در این بازار کمک کرد تا در نهایت در ماه بهمن امسال قیمت مسکن به متوسط متری 10 میلیون و 66 هزار تومان رسید. اطلاعات انتشار یافته از سوی بانک مرکزی از تغییر و تحولات بازار مسکن در ماه دی بیانگر این موضوع است که مسکن گران تر شده اما معامله ها نیز کمتر شده است.

املاک تهران

آمارهای به دست آمده از زیاد شدن 20 درصدی اجاره بها و بالا رفتن میانگین قیمت هر متر مربع منزل مسکونی در منطقه یک معادل 23 میلیون و 100 هزار تومان خبر می دهد. هر چند در حالی بالا رفتن قیمت در قسمت اجاره بها و قیمت خانه رخ داد که حجم معامله ها در ماه ذکر شده نسبت به ماه قبل و همین مدت در سال گذشته، کمتر شده است.

آماری که نشان دهنده وجود رکود در بازار مسکن است.  جدیداً هم دفتر اقتصاد مسکن زیر مجموعه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارشی انتشار داده است که بیانگر این است که بالا رفتن قیمت ماهانه مسکن همچنان ادامه دارد. به صورتی که بر مبنای اعلام این نهاد، قیمت مسکن در شهر تهران به متوسط متری 10 میلیون و 66 هزار تومان رسیده که 2.9 درصد نسبت به ماه گذشته و 86 درصد نسبت به همین ماه در سال 96 زیادتر شده است.

زیاد شدن خانه های خالی؟

با وجود این که معامله ها کم شده است، ما صادر شدن پروانه های ساخت مسکن در بهار و تابستان با رشد مواجه شده است. گزارشات انتشار یافته از طرف مرکز آمار ایران بیانگر این است که در فصل تابستان امسال 21.47 واحد مسکونی در پروانه های صادر شده برای ساخت ساختمان از سوی شهرداری های تمام کشور نسبت به تابستان سال 96 به میزان 12.1 درصد زیادتر شده است.

این مسئله به معنای زیاد شدن خانه های خالی در کشور است و این با وجودی است که بر مبنای گزارش وزارت اقتصاد تعداد خانه های خالی به 2.6 میلیون واحد رسیده و 11 درصد خانه های کشور خالی باقی مانده است. فرشید پور حاجت دبیر کانون انبوه سازان در این مورد می گوید: «حدود 13 میلیون جوان در کشور داریم که به سن ازدواج رسیده یا از سن ازدواج گذشته اند. یعنی هم اکنون با پنج تا شش میلیون کسری مسکن مواجهیم که باید تامین شود. از سوی دیگر گفته می شود 2.5 میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد. در همه جای دنیا برای تعادل بخشی به بازار مسکن، مازاد شش تا 10 درصد را نگه می دارند. این 2.5 میلیون نیز حدود 10 درصد از کل واحدهای مسکونی کشور را تشکیل می دهد که می توان آن را به عنوان تعادل بخشی در نظر گرفت و بر این اساس به پنج تا شش میلیون مسکن در کشور نیاز داریم.»

بالا رفتن صدور پروانه های ساختمانی در صورتی اتفاق افتاد که قیمت مصالح ساختمانی در پی بالا رفتن قیمت ارز به شدت زیاد شد. بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی یکی از علت هایی بود که منجر به گرانی مسکن شد.

ساکن شدن در خانه های کوچک

کم شدن قابل توجه قدرت خرید مردم که در پی به وجود آمدن نوسانات ارزی در نیمه اول امسال اتفاق افتاد، در شرایطی که کارشناسان اقتصادی نرخ تورم مسکن در سال پیش رو را 30 تا 40 درصد اعلام می نمایند، باعث به وجود آمدن نگرانی هایی در میان فعالان کارگری شده است. کم شدن قدرت خرید تاثیرات سوئی در پی دارد که یکی از آن ها زیاد شدن اجاره نشینی در کشور است. بر مبنای گزارش مرکز آمار که در همین ماه انتشار یافت 30 درصد از خانواده های ایرانی اجاره نشین هستند و بالاترین حجم خانوار در خانه هایی با متراژ 51 تا 100 متر مربع زندگی می کنند. علاوه بر این، بالا رفتن قیمت مسکن، خانه به دوش ها را به سوی خانه هایی با متراژ پایین تر کشانده است و امروز سهم متساجران در واحدهای مسکونی با متراژ بالا بسیار کم شده است.

انتظار برای صاحب خانه شدن

شرایط بی ثبات اقتصادی این روزهای کشورمان که ریشه و اصل آن در ساختار سیاسی کشور واقع شده است، قدرت پیش بینی را از کسانی که در زمنیه اقتصادی فعالیت می کنند گرفته است و همین موضوع میل به سرمایه گذاری را کمتر نموده است. تغییر وتحولات ارزی امسال که در طول ماه های گذشته به کمک بعضی از سیاست های بانک مرکزی تا حدودی آرام شده بود، دوباره از نو شروع شد.

املاک تهران

قیمت خودرو در طول هفته های اخیر به شکل لحظه ای زیاد شد و قیمت سکه تحت تاثیر از گرانی دلار بالا رفت. در این اوضاع و احوال، آمارهای انتشار یافته بیانگر این است که مسکن همچنان با رشد قیمت ماهانه مواجه است. مسئله ای که موجب شده است مدت انتظار برای خانه دار شدن در ایران باز هم زیاد شود. در راستای همین موضوع کارشناسان می گویند با در نظر گرفتن متوسط درآمد خانواده ها و بالا رفتن خط فقر، قدرت پس انداز از خانواده ها سلب شده است و به همین علت حدود 25 سال زمان لازم است تا افراد جامعه صاحب خانه شوند. همین موضوع موجب زیاد شدن مهاجرت از شهر تهران به منطقه های حاشیه نشین شده است. از طرف دیگر کارشناسان اعلام می کنند که گرانی به زیاد شدن پدیده مهاجرت معکوس یعنی مهاجرت از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و روستاها منجر شده است.

بالا رفتن مبلغ وام مسکن؟

گرانی مسکن هر چقدر هم که باشد، وزیر راه و شهرسازی راه حل آن را در زیاد شدن مبلغ وام مسکن نمی داند. او می گوید که همین موضوع باعث تورم بیشتر در کشور می شود. محمد عدالتخواه کارشناس اقتصاد مسکن هم از مخالفان زیاد شدن تسهیلات مسکن است. او در این مورد می گوید: افزایش تسهیلات مسکن مشکلی را حل نمی کند. در اصل زمانی اعطای وام رفع کننده مشکل است که با بهره پایین در نظر گرفته شود. اما عدالتخواه عقیده دارد که در این شرایط وزارت راه و شهرسازی باید فکری به حال دهک های پایین جامعه نماید که یکی از راه حل های تاثیر گذار در این مورد می تواند هزینه ارزش افزوده زمین های شهری برای بی خانمان ها باشد.

سرنوشت بازار مسکن چیست؟

به تازگی نایت رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت که نسبت به اوضاع مسکن در سال پیش رو خوشبین است و در این قسمت در سال 98 به ثبات نسبی می رسد. با این وجود کارشناسان بر این عقیده هستند که مسکن تحت تاثیر از ساختار کلی اقتصاد است و تا زمانی که مشکلات ساختاری کشور حل نشده است، التهابات بازار مسکن تداوم دارد. در همین راستا آن ها عقیده دارند که دولت باید در مورد شیوه دخالت خود در بازار مسکن دقیق تر عمل نماید. همین طور لازم است که سیاست های مناسب برای جذب کردن نقدینگی بخش خصوصی در قسمت ساخت و ساز را اجرا نماید تا بتوان افزایش قیمت مسکن را در آینده تحت کنترل در آورد و مدیریت نمود.

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز