رونق،کی به بازار مسکن بر می گردد؟

رونق،کی به بازار مسکن بر می گردد؟

سال 96 با رونق بازار مسکن همراه خواهد بود

بهروز ملکی مولف کتاب تحلیل بازار مسکن و مدرس دانشگاه، سال 95 را سال رونق بازار مسکن برای شروع ساخت و ساز ها دانست.او همچنین اشاره کرد در این سال دیگر شاهد کاهش قیمت مسکن نخواهیم بود.

بهروز ملکی در همایش چشم انداز و تحلیل بازار مسکن در سال 95 و 96 تاکید کرد: 40 درصد سرمایه گذاری های کشور و همچنین33 درصد هزینه هر خانوار  در حوزه مسکن انجام می شود، در حالیکه در دهه هفتاد هزینه هر خانوار برای مسکن حدود 26 درصد بوده است.

او همچنین اظهار داشت کشور ما جزء 5 کشور دنیا به لحاظ سهم بالای مسکن در هزینه ی خانوار هاست. ملکی خاطر نشان کرد: با توجه به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 93، سهم هزینه مسکن در استان ایلام با 16 درصد کمترین سهم و تهران با 50 درصد هزینه بیشترین سهم می باشد. او در خصوص اجاره نشین شدن خانواده های ایرانی نیز گفت از سال 65 تا 90 رشد اجاره نشینی به صورت چشم گیری افزایش یافته است.

بهروز ملکی اضافه کرد: در کشور ما 30 سال زمان لازم است تا یک خانواده بتواند صاحب خانه شود. او تعداد واحدهای مسکونی در حال استفاده را 20 میلیون عنوان کرد، در حالیکه شاخص تراکم آن 1.06 درصد است. ملکی اظهار داشت: هم اکنون به ازای هر 100 واحد مسکونی 105 خانوار در استان اصفهان وجود دارد و همچنین گفت: اگر تا ده سال آینده ، هر سال 900 هزار واحد مسکونی ساخته شود باز هم به 10 میلیون واحد مسکونی نیاز داریم.

وی در ادامه بررسی هایش به متوسط قیمت معاملات به ازای یک متر مربع مسکن اشاره کرد و گفت: تهران با 4 میلیون و 100 هزار تومان گران ترین زمین کشور و اصفهان با 2 میلیون و 800 هزار تومان رتبه بعدی را به لحاظ گرانی داراست. وی از مسئله مسکن مهر و معضلاتش نیز سخن گفت و افزود مشکلات مسکن مهر به دولت بعدی نیز انتقال می یابد.

بنا به اظهارات ملکی، 40 درصد پایه پولی و نقدینگی کشور از راه مسکن مهر ایجاد شد. او نقدینگی و تورم، قیمت بنزین و گازوئیل، درآمدهای نفتی، نرخ سود بانکی، عرضه زمین و مسکن را در قیمت مسکن اثر گذار دانست. او تاکید کرد نرخ سود بانکی عاملی است که دقیقا خلاف جهت مسکن حرکت می کند.

املاک تهران

وی در ادامه سخنانش به بازه ای از سال های 86، 87، 91 اشاره کرد و اوج افزایش قیمت مسکن در آن سال ها را یادآور شد و ادامه داد  دوران رونق مسکن همیشه کوتاه تر از دوران رکود آن است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: با بالا رفتن قیمت مسکن سود حاصل از ساخت و ساز در کشور زیاد می شود و در نتیجه مطالبه پروانه ساخت نیز افزایش می یابد و این باعث ایجاد وقفه در سمت عرضه مسکن می شود.

او گفت:صدور پروانه ساخت در سال های گذشته با کاهش رو به رو بوده است و بنابراین زمان مناسبی برای خرید مسکن نیست. او اواخر دوره رکود را بهترین دوره ساخت و اوایل دوره رونق را بهترین زمان خرید مسکن دانست. همچنین اشاره کرد از اواخر آبان 92 شاهد رکود بازار مسکن بوده ایم و انتظار داریم این دوره کم کم به سمت بهبود و رونق حرکت کند. او آمار متوسط ماهانه پروانه واحدهای مسکونی در کشور در سال 91 را حدود 60 هزار واحد مسکونی، در سال 92 معادل 55 هزار واحد مسکونی، در سال 93 برابر با 32 هزار واحد مسکونی و در سال 94 معادل 27 هزار واحد مسکونی عنوان کرد.

ملکی شرایط ادامه بازار مسکن را پیش بینی کرد و گفت: دولت، طرح جدیدی تا پایان سال نخواهد داشت.او سیاست دولت را ورود بخش خصوصی به ساخت و ساز دانست.

او در پایان نتیجه گرفت از این پس شاهد کاهش قیمت در بازار مسکن نخواهیم بود و این بازار در اواخر امسال رشد قابل توجهی را تجربه خواهد کرد.

او سال 96 را سال رشد قیمت و پروانه ساخت و اجاره دانست.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز