رهن کامل مسکن نایاب شد

رهن کامل مسکن نایاب شد

بعد از کاهش سود بانکی به 15 درصد شاهد افزایش فشار تدریجی به مستاجران هستیم. با وجود این‌که میزان متوسط افزایش اجاره بها در شهر تهران در شهریورماه امسال 8.6 درصد مشخص شد، اما شاهد آن بودیم که تابستان امسال اجاره بها در بعضی از مناطق تهران تا 40 درصد افزایش داشت و گزارشات دیگر در برخی از مناطق رشد 50 درصدی را نیز نشان می‌داد.

طبق تجربه سنوات گذشته هر زمان سود سپرده‌های بانکی کاهش پیدا می کند موجران برای پوشش‌دهی هزینه‌های خود اقدام به بالا بردن اجاره بها به جای رهن کامل مسکن خود می کنند.

ترجیح مالکان مسکن به دریافت اجاره به جای رهن کامل مسکن

بعد از اولتیماتوم رییس کل بانک مرکزی به بانک‌ها برای اجرای سودهای مصوب شورای پول و اعتبار تا سقف 15 درصد در اواخر مردادماه دیدیم که از یک طرف در شهریورماه اجاره بها افزایش یافت و از دیگر سو ترجیح مالکان بر این شد تا به جای ودیعه اجاره بها دریافت کنند. این مساله موجب نایاب شدن رهن کامل مسکن در شهر تهران شد.

افزایش اجاره بها در برخی مناطق تهران

برای بررسی دقیق تر به سطح شهر می‌رویم. با یکی از شهروندان محله نارمک که مدتی است به دنبال پیدا کردن خانه اجاره‌ای است صحبت می‌کنیم. این جوان 34 ساله درباره بازار این روزهای اجاره در تهران می گوید: اجاره‌ها خیلی بالاتر رفته است. من پارسال در نارمک با 60 میلیون تومان خانه‌ای 71 متری 35 سال ساخت را رهن کامل کرده بودم. اما امسال صاحب خانه گفت باید 10 میلیون روی پول پیش بگذارم و 200 هزار تومان هم اجاره بدهم. گفتم بلند می‌شوم. ولی حالا هرچه دنبال خانه هستم بیشتر مالکان به جای پول پیش، خواهان اجاره هستند. به طور مثال گفتند برای یک واحد 75 متری 6 سال ساخت 20 میلیون تومان پول پیش و 2 میلیون و 250 هزار تومان اجاره ماهیانه می خواهند.

بعد از آن از قسمت شرق به غرب تهران می‌رویم.در محله پونک در یکی از بنگاه‌های املاک  یک واحد 68 متری 9 سال ساخت با پارکینگ و بدون انباری با 10 میلیون پول پیش و 3 میلیون و 500 هزار تومان اجاره داده شده است. به گفته مشاور املاک  نرخ اجاره این آپارتمان سال گذشته 10 میلیون پیش و 3 میلیون تومان بوده که امسال 500 هزار تومان بیشتر شده است.

در منطقه یک شاهد جهش اجاره نبوده ایم

با یکی از دفاتر املاک برای بررسی وضعیت بازار اجاره در شمال شهر نیز تماس تلفنی داریم.ظاهرا در این منطقه شاهد جهش کمتری هستیم.به گفته  محسن ـ کارشناس املاک ـ منطقه یک ،امسال اجاره‌ها در سطح منطقه یک بین 8  تا 17 درصد زیادتر شد. در حال حاضر به خاطر فصل پاییز بازار اجاره راکد است. وضعیت در تابستان بهتر بود اما باز تقاضا نسبت به سال قبل 30 درصد کمتر بود. دلیل آن هم به خاطر مسائل بانکی است که سود بانکی را کم کرده‌اند و مالکان ترجیح می دهند به جای رهن کامل مسکن خود اجاره بها بگیرند.

با این توضیحات و بررسی ها درمی‌یابیم که ظرفیت مستاجران در میزان افزایش اجاره تاثیر مستقیم دارد. بازار اجاره بها در عین اینکه موجرانی دارد،دارای مستاجر هم هست .بنابراین هرچقدر موجر بخواهد رقم اجاره را بالا ببرد باید از طرف دیگر ظرفیتی در مستاجر موجود باشد که این موضوع محقق شود. دهکهای پایین بیشتر از 95 درصد مستاجران را شامل می شوند که حقوق آنها در سال جاری بین 12 تا 20 درصد افزایش داشته است و مسلما تمام این مبلغ به سبد مسکن نمی آید بلکه به سبد بهداشت، ‌تغذیه، پوشاک، آموزش و غیره هم باید برود ومقدار 7 تا 10 درصد آن به مسکن اختصاص پیدا می کند؛ این مقدار همان رقمی است که اتحادیه املاک به عنوان میانگین رشد اجاره بها در شهرهای بزرگ اعلام نموده است.

منبع: اقتصادآنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز