رشد 6.2 درصدی بخش مسکن در 7ماهه نخست امسال

رشد 6.2 درصدی بخش مسکن در 7ماهه نخست امسال

رییس جمهور ادعا دارد بخش مسکن از رکود خارج شده است و آمار های هفت ماهه اول امسال که رشد 6.2 درصدی بخش مسکن را نشان می دهد تایید کننده این موضوع است. طبق گزارش ها رییس جمهور وقتی عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم را اعلام میکرد از رشد بخش مسکن در شش ماهه اول امسال سخن گفت که آمار های رسمی نیز تایید کننده این مساله است.

سال قبل بخش مسکن شاهد رشد منفی 14 درصد بود، بعد از آن در زمستان سال 1395 رشد 4 درصدی را تجربه کرد و در هفت ماهه ابتدای امسال شاهد رشد 6.2 درصدی بود.

املاک تهران

بنابراین با بررسی شرایط موجود می توان بعضی از اقدامات دولت برای بهبود وضعیت بازار مسکن از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم به 9.5 درصد و اوراق "تسه" به 17.5 درصد  را بر افزایش 6.3 درصدی تعداد معاملات و همچنین رشد 6.5 درصدی قیمت مسکن در هفت ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته موثر دانست.

بخش مسکن با 300 حرفه و صنعت ارتباط دارد و رونق در این بخش تاثیر مثبتی در عملکرد آنها خواهد داشت. با عملکرد اقتصادی دولت دهم در بخش مسکن شامل افزایش دلار از 900 تومان به حدود 4000 تومان، افزایش نرخ تورم تا 40.4 درصد، افزایش قیمت ابزارآلات ساختمانی و در آخر رشد 700 درصدی قیمت زمین و 500 درصدی قیمت مسکن ، این بخش با پایان دولت دهم دچار رکود شد و هنوز در این زمان نتوانسته کاملا از رکود خارج شود و فقط نشانه هایی از رونق در نیمه ابتدایی امسال دیده شد.

توجه به این نکته لازم است که با وجود رونق نسبی، هنوز بخش مسکن نسبت به سه بازار رقیب بازدهی کمتری دارد. اگر تغییرات قیمت‌ها را در 4 بازار موازی بررسی کنیم می بینیم که در 7 ماهه اول امسال میزان افزایش شاخص بورس از رشد قیمت دلار، سکه و مسکن بیشتر بوده است. در هفت ماهه اول امسال بورس با 11.6 درصد سوددهی پر بازده ترین بازار رایج در این بازه زمانی بوده است. همچنین سکه امامی دارای بازدهی 7.9 درصد و دلار تغییرات قیمتی معادل 7 درصد را تجربه نموده است. در شش ماهه اول امسال بازار مسکن 6.2 درصد بازدهی داشته است.

در فروردین امسال به دلیل انتخابات شاهد کاهش 8.5 درصدی معاملات مسکن در تهران نسبت به ماه مشابه سال گذشته بودیم. این آمار در اردیبهشت 6.4 درصد رشد داشت و در خرداد 8. درصد کم شد. در اولین ماه از تابستان هم این معاملات دارای 2.5 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل بود، در مرداد ماه شاهد بالاتر قرار گرفتن آن به میزان 6.2 درصد بودیم. همچنین در شهریور افزایش 9.7 درصدی و در مهرماه رشد 34.4 درصدی را شاهد بودیم و در پایان در آبان ماه شاهد رشد 18.5 درصدی معاملات مسکن نسبت به ماه مشابه سال قبل بودیم.

این شرایط ایجاد شده بعد از ورود گروهی که به متقاضیان تجهیز شده به تسهیلات "تسه" و "مسکن یکم" شهرت دارند و در تابستان به بازار مسکن وارد شدند و به رشد معاملات کمک کردند، صورت گرفت.

املاک تهران

از دیگر سو به غیر از بانک مرکزی، دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز به صورت ماهیانه گزارشی از تحولات بازار مسکن تهران ارائه می کند. در گزارش مهرماه این وزارتخانه قیمت مسکن شهر تهران در 7 ماهه اول امسال 4.58 میلیون تومان برای هر مترمربع بوده که افزایش 6.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد. از دیگر سو کل معاملات به ارزش 41 هزار و 620 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارای افزایش 16.8 درصدی بوده است. این اعداد نشان دهنده آن است که اگر از رشد قیمت مسکن که هنوز 1.5 درصد نسبت به تورم پایین تر است صرفنظر کنیم، می بینیم که گردش مالی ایجاد شده در بخش مسکن 10.1 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

منبع : اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز