دو عامل مهم درمشخص کردن مبلغ رهن

دو عامل مهم درمشخص کردن مبلغ رهن

چه عواملی در تعیین مبلغ رهن موثر است؟

رهن

بر اساس آمار ارائه شده  از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی در مورد نرخ کرایه‌بهای واحد‌های مسکونی در سال جاری  در هشت ماهه سال 94، کرایه بها حدود 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که تاثیر این رقم در اجاره‌بها، مبلغ رهن یا تلفیقی از رهن و اجاره کاملا ملموس است؛

رهن و اجاره املاک تهران

 بر همین اساس و با توجه به اجاره نشینی حدود 46 درصد مردم کشور،  بازار رهن واحدهای مسکونی را در شهر تهران و دو شهر کرج و اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است. برای بررسی مناسب سوژه هفته جاری، شهر تهران به 5 منطقه جغرافیایی شمال، غرب، شرق، مرکز و جنوب دسته‌بندی و اطلاعات مورد نظر نیز از فایل‌های پیشنهادی سایت رسمی ایران فایل، استخراج شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تعادل ، در این گزارش میدانی، مبلغ رهن کامل واحدهای مسکونی 40 تا 140 متر مورد بررسی قرار گرفتند و برای تحلیل بهتر این موضوع واحدهای مسکونی به گروه‌های 40 تا 60، 60 تا 80، 80 تا 100، 100 تا 120 و 120 تا 140متری تقسیم شده‌اند.

  شمال در مناطق شمالیاملاک تهران به سختی واحدهای مسکونی با متراژ پایین (40 تا 60 متری) یافت می‌شود اما با جست‌وجو در فایل‌های پیشنهادی سایت ایران فایل می‌توان واحدی 50 متری در نیاوران را با مبلغ 110 میلیون تومان رهن کرد.

شرایط در بازه متراژی متوسط برای مناطق شمالی تهران بهتر می‌شود و در ازگل یک واحد متوسط 70 متری را با 70 میلیون تومان رهن کامل اجاره کرد، با افزایش متراژ در مناطق 1و 3 تهران گزینه برای رهن واحد مسکونی بالا می‌رود و موارد بسیاری در واحدهای 80 تا 100 و 100 تا 120 متری پیدا می‌شود و درصورتی که متقاضی به دنبال رهن واحدی 120 تا 140 متری باشد قدرت انتخاب برای او بالاست و درخیابان فرشته تهران با 200 میلیون تومان می‌تواند قراردادی یک‌ساله برای سکونت در واحدی 125 متری را با صاحب ملک امضا کند.

  غرب رهن یک واحد مسکونی در غرب و شمال‌غرب تهران تقریبا شرایط مشابهی با شمال تهران دارد به ویژه در مناطق شمال‌غربی به سختی می‌توان واحدهایی با متراژ پایین و زیر 80 متر جست‌وجو کرد اما در صورتی که خواهان رهن کامل یک واحد 50 متری در مرزداران هستید، می‌توانید با پرداخت 50 میلیون تومان، این واحد را اجاره کنید. شرایط در پونک بهتر است و رهن یک واحد 73 متری با 65 میلیون تومان امکان‌پذیر است با افزایش متراژ و نزدیک شدن به واحدهای 100 متری، ‌نسبت متراژ به رهن کاهش می‌یابد و با 110 میلیون تومان می‌توان یک واحد 135 متری را در شهران رهن کامل کرد. البته رهن کامل در سعادت‌آباد، ‌شهرک‌غرب، مرزداران هزینه بیشتری را نسبت به مناطقی مانند ستارخان، صادقیه و... می‌طلبد.

  شرق شرایط برای رهن کامل یک واحد مسکونی در شرق و شمال‌شرق تهران نسبت به منطقه غرب آسان‌تر است این موضوع را می‌توان با رجوع به قیمت‌های پیشنهادی مناطق شرقی ثابت کرد، رهن یک واحد مسکونی 60متری در لویزان نیاز به پرداخت 51 میلیون تومان هزینه دارد، با حرکت ازشمال‌شرق به سمت شرق قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد و در منطقه نامجو، یک واحد مسکونی 60 متری با 40میلیون تومان معامله می‌شود با وجود این رهن کامل در مناطقی مانند لویزان، ‌هروی، بنی‌هاشم درشمال‌شرق و پیروزی و هوانیرو در شرق نسبت به سایر مناطق شمال‌شرقی و شرق در شرایط دشوارتری قراردارد.

  مرکز یافتن واحدهای مسکونی کوچک در برخی مناطق مرکزی شهر تهران مانند انقلاب، فردوسی، دروازه دولت و... کار سختی نیست اما در صورتی که خواهان سکونت در مناطقی مانند فاطمی، توانیر، یوسف‌آباد، وزرا و... میدان انتخاب شما محدود‌تر می‌شود و قیمت‌ها نیز بالاتر می‌رود به عنوان نمونه یک واحد 50 متری در خیابان فاطمی 70 میلیون تومان رهن کامل می‌شود، رهن یک واحد مسکونی 120 متری در وزرا نیازمند 120 میلیون تومان است و برای اجاره یک واحد 135 متری در توانیر باید 180 میلیون تومان هزینه کنید. براساس تحقیقات میدانی «تعادل» اغلب مناطق مرکزی شهر به دلیل نزدیکی به مراکز آموزشی، تجاری و اداری نسبت به متراژ ارائه شده مبلغ رهن بالایی دارند زیرا تقاضا برای سکونت دراین مناطق بالاست.

  جنوب اگرچه یافتن واحدهای مسکونی کوچک و متوسط در مناطق جنوبی تهران برای رهن کامل، آسان و بدون دردسر است اما در مقابل واحدهای بالای 100 متری به ندرت یافت می‌شود و جست‌وجوی روزنامه اقتصادی تعادل برای یافتن فایل رهن یک واحد مسکونی با متراژ 120 تا 140 متر در مناطق جنوبی تهران بی‌نتیجه ماند. در خاوران یک واحد مسکونی 50 متری را می‌توان با 27 میلیون تومان رهن کرد، ‌شرایط در خیام و پانزده خرداد مشابه است و یک واحد 63 متری در این مناطق با 70 میلیون تومان امکان‌پذیر است. در منطقه جوادیه برای رهن کامل یک واحد مسکونی 93 متری باید 60میلیون تومان هزینه کرد. گفتنی است وضعیت در مناطقی مانند نازی‌آباد، علی‌آباد و... متفاوت است و قیمت‌ها دراین مناطق نسبت به سایر مناطق جنوبی بالاتر است، برای رهن یک واحد 120 متری در نازی‌آباد باید 80 میلیون تومان هزینه کرد.

  رهن کامل در شهرستان ها برای ارزیابی مناسب شرایط حاکم بر بازار رهن املاک کشور باید نمونه‌یی از سایر شهرهای کشور نیز آورده شود، در این میان مقایسه مبالغ دریافتی برای رهن کامل یک واحد مسکونی در مناطق مختلف تهران با سایر شهرهای کشور نشان می‌دهد که هزینه رهن واحدهای مسکونی بزرگ متراژ حتی در کلان‌شهرهایی مانند کرج و اصفهان نیز قابل مقایسه با شهر تهران نیستند و در محدوده 30 تا 60 میلیون تومان تغییر می‌کنند درحالی که در برخی موارد شاهد دریافت مبالغ چند صد میلیونی برای رهن واحدهای متوسط متراژ درتهران هستیم.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز