دولت برای خروج مسکن از رکود چه کارهایی انجام داد؟

دولت برای خروج مسکن از رکود چه کارهایی انجام داد؟

بسته رونق اقتصادی دولت شامل چه مراحلی است؟

در حالیکه تقریبا دو هفته از رونمایی بسته رونق اقتصادی دولت می‌گذرد و جزییات این بسته اقتصادی در هر بخش به صورت مرحله به مرحله مشخص می‌شود، در بخش مسکن نیز تاکنون جزییاتی درباره حمایت دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده انتشار داده شده است.

در این میان علاوه بر ارائه بسته اقتصادی برای خروج از رکود مسکن، اقداماتی نیز به صورت موازی برای رونق این بخش از سوی وزارت راه و شهرسازی درحال انجام است که می‌تواند تا حدودی در بهبود شرایط کنونی بازار مسکن موثرباشد.

در همین ارتباط حامد مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشنهادات این وزارتخانه در مورد خروج مسکن از رکود به دولت ارائه شده است، گفت: هنوز تمام جزییات بسته خروج از رکود مسکن رونمایی نشده است.

مظاهریان درباره بسته جدید خروج از رکود بخش مسکن، اظهار کرد: در بسته جدید هنوز تمام جزییات بخش مسکن اعلام نشده و بخش کوچکی از آن رونمایی شده است، بنابراین منتظریم تا بندهای نهایی هم بیرون بیاید. وی با اعلام اینکه البته ما پیشنهادات خودمان را به بخش اقتصادی دولت دادیم، گفت: پیشنهادهایی از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت ارائه شده، تیم دولت هم در حال بررسی این موضوع است و منتظریم تا نتایج نهایی را اعلام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تغییرات حذف شروط از وام 80 میلیون تومانی مسکن، گفت: در ابتدا برای صندوق پس انداز مسکن یکم، یک تامین اعتباری پیش‌بینی شده بود اما فرآیند تعداد متقاضیان این سطح را پر نمی‌کرد، بنابراین برخی شروط از شرایط لازم دریافت این وام حذف شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای اینکه این امکان تسهیلاتی اجرا شود، برخی شرایط را حذف کرد، افزود: این اقدام در راستای افزایش تعداد متقاضیان انجام شده است تا تعداد بیشتری مشمول دریافت این وام شوند.

شرط استعلام فرم «ج» همسر متقاضی، شرط تاهل و شرط حداکثر 3 سال عمر واحد مسکونی و تبدیل آن به حداکثر 15 سال عمر واحد از شرایط دریافت وام 80 میلیون تومانی مسکن حذف شده است.

خروج مسکن از رکود

 پیش‌بینی وضعیت بازار تا پایان سال معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنین وضعیت بازار مسکن را در 6 ماهه دوم سال جاری آرام و مطابق با 6 ماهه نخست سال جاری برشمرد و گفت: ارائه بسته‌های جدید اقتصادی آغازی برای خروج از رکود در بازار مسکن است.

مظاهریان گفت: رصد ما از معاملات مسکن و شرایط بازار این است که در 6 ماه آینده بازاری آرام پیش‌روی حوزه مسکن خواهد بود و نوسانات قیمتی در این حوزه نخواهیم داشت. بدین معنا که این روند در ادامه 6 ماه نخست سال تا پایان سال 94 نیز ادامه می‌یابد و جهش قیمت و تکانی را شاهد نخواهیم بود.

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدواریم با بسته‌های جدید اقتصادی که برای خروج از رکود در نظر گرفته شده است سرمایه‌گذاری بیشتری در بخش مسکن صورت بگیرد.

وی هدف از ارائه بسته‌های جدید را خروج از رکود بازار مسکن و افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه مهم خواند و گفت: امیدواریم با افزایش سرمایه‌گذاری تعداد خانه‌های بیشتری در کشور ساخته شود و به دنبال آن کارگران حرفه‌یی و مهندسان بیشتری نیز بیشتر به خدمت گمارده شوند.

وی ضمن اظهار امیدواری از موفقیت بسته‌های جدید سرمایه‌گذاری گفت: این اقدام آغازی برای خروج از رکود بازار مسکن است.

  بافت‌های فرسوده سالی 7 درصد نوسازی می‌شوند علاوه بر اخبار تازه‌یی که معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره گام‌های اخیر وزارت راه و شهرسازی برای رونق حوزه مسکن برداشته است، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری نیز به تصمیمات این شرکت برای بهبود حوزه مسکن اشاره کرد و گفت: در صورت تحقق مصوبه دولت درباره نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی می‌کنیم که در برنامه ششم توسعه سالانه 7 درصد از بافت‌های فرسوده از طریق سه گانه تسهیلات، کمک به توسعه از طریق دستگاه‌های دولتی و ارتقای زیرساخت‌ها با شهرداری‌ها نوسازی شود.

همچنین محمد سعید ایزدی  اظهار کرد: از آن جا که در دو سال گذشته تخصیص‌های بانک‌ها کمتر از 10 درصد بوده، روند نوسازی بافت‌های فرسوده کند شده است. اگرچه در تهران بین 20 تا 25 درصد از بافت‌های فرسوده نوسازی شده ولی متوسط کشور، پایین و حدود 10 تا 12 درصد است که امیدواریم با تخصیص به موقع تسهیلات و کمک‌هایی که به شهرداری‌ها برای ارتقای زیرساخت می‌کنیم این ارقام افزایش یابد.

وی با اشاره به اختصاص تسهیلات به بافت‌های فرسوده در بسته خروج از رکود گفت: مبلغ دو هزار میلیارد ریال به بخش بافت‌های فرسوده اختصاص یافته که این درواقع بخشی از تسهیلات مصوبه مهرماه سال گذشته دولت است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری خاطرنشان کرد: طبق آن مصوبه قرار بود سالانه 300 هزار تسهیلات نوسازی به متقاضیان اختصاص یابد و دولت قبول کرده بود 9 درصد سود 21 درصدی وام‌ها را به صورت یارانه اختصاص دهد.

وی تخصیص دو هزار میلیارد ریال به بافت‌های فرسوده را نخستین اختصاص دولت به 55 هزار واحد عنوان و تاکید کرد: سال 1393 بانک‌ها به 50 هزار واحد تسهیلات دادند که با اختصاص 55 هزار تسهیلات فعلی این رقم در مجموع به حدود 110 هزار واحد از 300 هزار واحد می‌رسد.

ایزدی با اشاره به دو سال گذشته که تسهیلات بافت‌های فرسوده قطع شده بود گفت: تحقق تسهیلات 110 هزار واحد برای رونق بخشی به مسکن به خصوص بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده خیلی خوب است ولی ما امیدواریم که این رقم تا پایان سال به حداقل 50 درصد از 300 هزار واحد برسد و با بهتر شدن وضعیت منابع هرساله افزایش پیدا کند.

 

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز