خوشبختی 110 میلیونی با وام مسکن(بخش دوم)

خوشبختی 110 میلیونی با وام مسکن(بخش دوم)

علت تمایل نداشتن تهرانی ها به گرفته وام برای ساخت مسکن؟

با شرایطی که وام بدون سپرده بنای مسکن، یکی از بهترین و پرتقاضاترین تسهیلات است، ولی در پایتخت به این شکل نیست. گزارشات نشان دهنده ی آن است که شهر تهران پایین ترین رتبه را برای استفاده از وام ساخت مسکن در میان استان های گوناگون از نظر نسبت دریافت وام به تیراژ آپارتمان سازی به خود اختصاص داده است. با وجود این که بالاترین میزان ساخت و سازهای مسکونی در تمام کشور، در تهران و مناطق شهری اطراف آن اجرا میشود.

جانشین مدیر گروه انبوه سازان در این مورد به «شهروند» میگوید: «تعلق نگرفتن وام به پروسه خرید زمین را می توان مهمترین علت استقبال نکردن سازنده های تهرانی از وام مورد بحث دانست». گفتنی است، هزینه معامله زمین بیشتر از 60 درصد نرخ کامل شده ساخت مسکن را شامل می شود. سازنده در اول پروژه قادر نیست برای معامله زمین از تسهیلات استفاده کند و می بایست آن را با هزینه ی شخصی بخرد و آنگاه برای ساخت آن وام دریافت کند. این شرایط به خصوص در پایتخت به بی اشتیاقی سازندگان به گرفتن وام باعث شده است. به خاطر بسپارید که هزینه معامله زمین در پایتخت بسیار زیاد است و سازندگان از عهده معامله زمین بر نمی آیند تا قادر باشند در دفعات بعدی برای ساخت آن اقدامی انجام دهند.

املاک تهران

نرخ مسکن در سال آینده پایین می آید؟

در حال حاضر با توجه به بالا رفتن مبلغ وام مسکن، اصلی ترین سئوالی که برای تعداد زیادی از متقاضیان پیش می آید این است که آیا این رویداد می تواند نرخ مسکن را مثل سال های قبل بالا ببرد؟

«نرخ مسکن در سال آینده کاهش می یابد» این عبارت را مدتی قبل وزیر راه و شهرسازی در پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال 98 بیان کرده است. فعلا با توجه به بالارفتن 30 میلیون تومانی وام مسکن، این پرسش پیش می آید که در سال جاری، بازار مسکن تحت تاثیر چه دگرگونی هایی قرار می گیرد و آیا روند بالارفتن قیمت ها ادامه دارد یا مانند قبل نرخ مسکن کاهش پیدا می کند؟

مصطفی قلی خسروی، مدیر اتحادیه املاک پایتخت درباره ی این موضوع به «شهروند» می گوید: «دولت در حالی وام ساخت مسکن را از 70 به 100 میلیون تومان افزایش داده که بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهر سازی، میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در معاملات بهمن ماه تهران 10 میلیون و 66 هزار تومان بوده است. به عبارتی خرید یک آپارتمان 100 متری چیزی حدود یک میلیارد تومان آب می خورد و این وام تنها 10 درصد قیمت خانه را پوششش می دهد و نمی تواند تاثیری در بازار خرید و فروش خانه داشته باشد.»

از سوی دیگر به روزترین خبر مرکز آمار از وضعیت بازار مصالح ساختمانی نشان از ادامه ی بالارفتن نرخ کامل شده ساختمان و ظهور دگرگونی های تازه با شدت بی اعتمادی در بازار ساخت و ساز دارد. این خبر بیانگر آن است که شاخص نرخ نهاده های ساختمان های مسکونی پایتخت در فصل پاییز امسال به عدد 331 رسید که این رقم در مقایسه با شاخص نرخ مصالح درفصل پاییز سال گذشته تقریبا 53 درصد رشد داشته است؛

با این حال سراشیبی شدید رشد نرخ ها در بازار مصالح ساختمانی در پاییز سال آتی در مقایسه با فصل گذشته در تابستان توقف داشته است، چرا که شاخص نرخ نهاده های ساختمان های مسکونی پایتخت در فصل جاری در مقایسه با شاخص نرخ مصالح در فصل گذشته تقریبا پنج درصد افزایش داشته است.

شاخص نرخ مصالح در یک فصل گذشته در تابستان سال جاری نسبت به فصل قبل از آن یعنی در فصل بهار امسال بالغ بر 26 درصد رشد کرده بود. دلیل آن نیز اتفاق ناشی از ناآرامی های بازاز ارز و کمبود بعضی از مصالح ساختمانی در بازار بود. بدین ترتیب آرام آرام افت التهابات بازار ارز در فصل پاییز و ادامه یافتن افت خرید و فروش مسکن و تسلط رکود در بازار مسکن موجب شد تا از سراشیبی رشد بالارفتن نرخ مصالح ساختمانی کم شود.

املاک تهران

با این وضع، با وجود این که نرخ مصالح ساختمانی در فصل پاییز 5 درصد در مقایسه بافصل تابستان رشد داشته است اما گزارشات موجود در آمار های مربوطه بیانگر آن است که شاخص نرخ 6 مجموعه از مصالح ساختمانی از 14 درصد تا 40 درصد افزایش قیمت داشته است.

رئس اتحادیه مشاوران املاک که اعتقاد دارد مسکن در سال جاری جهش نرخی بزرگی را تجربه کرده است، بیان می کند:« با توجه به افزایش قیمت تمام شده ساخت و ساز این که قیمت ها در سال آینده کاهش یابد، کمی دور از انتظار است، اما چنانچه عرضه خانه در سال آینده از تقاضای آن سبقت گیرد، می توان به ثابت ماندن قیمت ها امید داشت».

ایشان ادامه می دهد: « به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده ملک، ساخت و ساز در تهران نسبت به سال های گذشته کمتر شده است و همین مساله عرضه ملک در تهران را تحت الشعاع قرار داده است.»

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز