خانه دار شدن اقشار کم درآمد همچنان در هاله ای از ابهام

خانه دار شدن اقشار کم درآمد همچنان در هاله ای از ابهام

کمیته امداد جهت تکمیل پروژه مسکن مهر و تحویل آن به مددجویان اعلام آمادگی کرد.

بی میلی دولت در به اتمام رساندن پروژه مسکن مهر باعث شده است تا وضعیت تکمیل این واحدها همچنان در هاله ای از ابهام باشد.

به دنبال بی میلی و بی انگیزگی مسئولان جهت تکمیل پروزه مسکن مهر، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی از ارائه پیشنهاد تکمیل این پروژه توسط کمیته امداد خبر داد.گفتنی است این پروژه ها پس از تکمیل به مددجویان تعلق خواهد گرفت.

مسکن امن وسالم از حقوق مسلم افراد در همه جوامع می باشد و همچون برخورداری از خوراک و پوشاک جزء  «استانداردهای قابل قبول برای زندگی مطلوب» محسوب می شود.این حق امروزه در جامعه ما به گونه ای درآمده که اشخاص آن را در افق دور و اهداف بلند خود می بینند.به ویژه جوانان و قشر کم درآمد که توانایی برخورداری از مسکن را ندارند. معضل مسکن از آن دست مسائلی است که دولت های مختلفی را درگیر خود کرد ولی همچنان پا برجاست.معضلی که از بلاتکلیفی در دولتی به سردرگمی در دولت بعد می رسد و تنها تفاوتش لغو طرح های دولت قبل و انجام پروژه های مشابه در دولت آینده است.

بی سرانجام ماند وعده  طرح مسکن اجتماعی برای اقشار کم در‌آمد

دولت یازدهم مدعی بود با رفع نواقص و کمبودهای طرح مسکن مهر جدی ترین برنامه خود در حوزه مسکن  را با عنوان مسکن اجتماعی شروع خواهد کرد. طبق گفته های دولت این طرح مختص اقشار کم درآمد و دهک پایین جامعه است.

املاک تهران

مطابق هدف اصلی این طرح قرار بود، زمین مورد نیاز برای این طرح، از بافت های فرسوده درون شهر ها انتخاب شود و با ساخت مجتمع های آپارتمانی هم مالکان خانه های فرسوده و هم بخشی از خریداران کم درآمد در آن ساکن شوند.

با توافق وزارتخانه ‌های راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح مسکن اجتماعی با هدف خانه دار شدن اقشار کم درآمد رسمیت یافت و با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به تصویب شورای عالی رفاه رسید.هم اکنون قریب سه سال از آن روز می گذرد اما بازدهی و بازخوردهای این طرح تنها به وعده های تکراری ختم می شود که باعث سردرگمی متقاضیان است.

وساطت کمیته امداد و بد عهدی دولت

پیش از این  مسئولان دولت وعده داده بودند که پروژه مسکن مهر را تا اوایل امسال به پایان برسانند اما بدقولی دولت در تحویل و تکمیل واحدهای مسکن مهر سبب شد که کمیته امداد پیشنهاد تکمیل پروژه را مسئولان بخش مسکن بدهد.

پرویز فتاح ریاست کمیته امداد،رایزنی های خود با دولت و مجلس را برای واگذاری 40 هزار واحد مسکن مهر به مددجویان شروع کرده است.وی  مسئله به اتمام رساندن پروژه مسکن مهر و واگذاری آن به مددجویان را این چنین تشریح کرد: "ما آمادگی خود در این زمینه را به دولت اعلام کردیم تا دولت بخشی از واحدهای بدون متقاضی را جهت تکمیل و تحویل به مددجویان به کمیته امداد واگذارد کند. چرا که دولت نه تنها بودجه ای برای این منظور دراختیار ندارد بلکه اراده ای نیز برای به اتمام رساندن این طرح ندارد."

در بودجه پیشنهادی دولت برای سال 96 هیچ ردیفی برای اجرای طرح مسکن اجتماعی تخصیص داده نشده است.از طرف دیگر دولت مدام قول مساعد تکمیل پروژه مسکن مهر را به متقاضیان می دهد.در بودجه سال آتی آمده است که دولت می بایست از محل اعتبارات ردیف‌های متفرقه مبلغ 125میلیارد تومان جهت زیرساخت های مسکن مهر اختصاص دهد.اما در این خصوص هیچ نامی از طرح مسکن اجتماعی برده نشده است.به همین علت است که از طرح مسکن اجتماعی عملا هیچ آبی برای اقشار کم درآمد گرم نمی شود. شاید بهتر باشد به مردم عزیز و شریف بگوییم توقعات خود را تنزل دهید و فعلا رویای بهره مندی از حق مسکن را از سر به در کنید چرا که به نظر نمی رسد در بخش مسکن فرجی برای اقشار کم درآمد و رنجدیده حاصل شود.

منبع:اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز