آیا جهش قیمت مسکن بعد از عبور از رکود صحت دارد؟

آیا جهش قیمت مسکن بعد از عبور از رکود صحت دارد؟

جهش قیمت مسکن بعد از دوره طولانی مدت رکود امکان پذیر نیست

تقریبا چند سالی است حوزه مسکن با رکود بسیار عمیقی مواجه شده است. تمامی تلاش مسئولان کشور برای رفع این معضل بوده تا بتوانند با رفع رکود در حوزه مسکن، دیگر بخش های کشور را نیز از حالت انجماد خارج کنند. علت اصلی این موضوع نیز این نکته است که بسیاری از مشاغل وابسته به حوزه مسکن است. برخی از این مشاغل به صورت مستقیم با مسکن در ارتباط هستند و برخی دیگر به صورت غیر مستقیم؛ اما چیزی که کاملا مشخص است بازار مسکن و تحولات این بازار بر کلیه بازارهای اقتصادی کشور تاثیر بسیار زیادی می گذارد.

املاک تهران

بسیاری از امید ها بهبرجام بود که با به سر انجام رسیدن برجام ،  رکود در حوزه مسکن به رونق بدل شود اما متاسفانه با بدعهدی ها و بدقولی های آمریکایی ها هنوز این اتفاق به سرانجام نرسیده و آن چیزی که مشخص است این موضوع است که مسئولان باید دقت بیشتری به ظرفیت های داخلی بکنند. مشخص است که اگر دولت ظرفیت های داخلی را آزاد کند و مشکلاتی که بر سر پای انبوه سازان و یا حتی شخصی سازان مسکن وجود دارد را بر دارد، اتفاقات بسیار بهتری به وقوع خواهد پیوست.

البته همه این مسائل نیاز به تدبیر فوق العاده زیادی دارد. برخی کارشناسان معتقد هستند که در صورت پایان یافتن رکود در حوزه مسکن ، شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود. این همان اتفاقی است که دولت یازدهم بسیار از آن هراس داشته و به همین علت است که با برخی سیاست ها مانع از بالا رفتن جهشی قیمت ها شده است. در صورت بالا رفتن قیمت مسکن آن هم به صورت ناگهانی و جهشی، اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور نخواهد افتاد.

جهش قیمت مسکن

در دهه های گذشته نیز ما شاهد افزایش ناگهانی قیمت مسکن بوده ایم. همین جهش قیمت مسکن بوده که باعث شده یک فرد در عرض یک هفته  با پولی که از فروش خانه خود به دست آورده، دیگر نتواند هیچ خانه ای حتی با متراژ بسیار کمتر را خریداری کند. و البته در روی دیگر سکه هم چه بسیار کسانی که از این جهش قیمت ها سود های کلانی به جیب زده و یک شبه ره صد ساله را طی نموده اند.

در هفته های اخیر شاهد افزایش معاملات ساختمانی بوده ایم وهمین می تواند هم خوشحال کننده باشد چرا که نوید بخش عبور از رکود 3 ساله است و هم می تواند ناراحت کننده باشد  ، چرا که در صورت درست بودن نظر کارشناسان مبنی بر جهش قیمت مسکن ، در ماه های آتی شاهد گران شدن مسکن خواهیم بود. در سال های پیش جهش قیمت مسکن باعث خوشحالی خانه دار ها و ناراحتی بی خانه ها شده است.

البته محمد امیرزاده کارشناس اقتصادی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که در عرصه ساختمان فعالیت بسیار زیادی داشته و دارد، معتقد است که رونق کامل بخش مسکن تنها به رونق کل بازار بستگی دارد. علت این امر هم کاملا مشخص است ،چرا که اگر در دست مردم پولی نباشد قطعا خریداری برای مسکن نخواهد بود، اما آن هنگام که در دست مردم پول باشد، این پول ها به بازارهای مختلف از جمله مسکن روانه خواهد شد و همین امر می تواند باعث رونق مسکن شود.

همچنین این فعال صنعت ساختمان بر خلاف نظر برخی از کارشناسان معتقد است که جهش قیمت مسکن پس از دوره طولانی رکود اتفاق نخواهد افتاد و در صورت عبور از رکود،  افزایش قیمت آنچنانی در انتظار مسکن نخواهد بود. به گفته وی، در دهه های گذشته عواملی همچون مهاجرت های زیاد از شهر های کوچک به شهر های بزرگ و همچنین افزایش رو به رشد جمعیت از عوامل جهش قیمت مسکن بوده اند که خیلی بعید است در شرایط فعلی و آن هم بعد از یک رکود طولانی مدت چنین اتفاقی بیافتد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز