تکاپو در بازار املاک جنوب تهران!

تکاپو در بازار املاک جنوب تهران!

در مطلب زیر درباره تکان خوردن بازار املاک جنوب تهران اطلاعات بیشتری بدست آورید

بازار املاک جنوب تهران

در  هفته‌های اخیر با تکاپو برای پرس و جوی قیمت ملک  در تهران و به خصوص مناطق جنوبی روبرو شدیم.

هر چه بیشتر به سمت جنوب تهران حرکت کنیم، تکاپوی ناشی از پرداخت وام مسکن در بازار ملک بیشتر قابل مشاهده است. تکاپو و پرس و جو در بازار ملک در حالی آغاز شده است که این بازار مدت‌هاست در رکودی سخت و سنگین به سر می‌برد. دولت یازدهم از زمان روی کار آمدن سعی کرده تا به‌نوعی این بخش را به تحرک غیر‌تورمی وا دارد، اما به نظر می‌رسد تصمیم اخیر دولت برای تحریک تقاضا کم کم بازار را آماده رونقی نسبی می‌کند.

وزارت راه و شهرسازی در همین رابطه در ابتدای سال ١٣٩٤ خبر از پرداخت وام ٨٠ میلیون تومانی به متقاضیان خرید مسکن داد. ولی چنین امری با مخالفت شورای پول و اعتبار رو به‌رو شد. شورای فوق ادعا کرد که بانک‌های کشور در شرایط ورشکستگی قرار دارند و امکان پرداخت چنین تسهیلاتی را در شرایط امروز ندارند. درنتیجه برای مدتی مساله وام مسکن در ابهام باقی ماند تا بسته اخیر خروج شش ماهه از رکود. یکی از بندهای این برنامه پرداخت وام ٦٠ میلیونی با استفاده از اوراق، به متقاضیان خرید مسکن است.

 جنوب تهران به تکاپو افتاد گزارش میدانی  از سطح شهر تهران نشان می‌دهد در حالی که شمال شهر و مرکز تاثیر چندانی از اخبار تازه دولت برای تحریم تقاضا نگرفته است، جنوب هیجان خود را از شرایط جدید به نمایش گذاشته است. یک فروشنده املاک در منطقه ظفر تهران، در رابطه با تاثیرات این بسته در بازار مسکن گفت: بسته فوق در مناطقی مانند ظفر تاثیر بسزایی نخواهد داشت، چرا که در منطقه فوق حداقل قیمت هر واحد آپارتمانی متری هشت میلیون تومان است. به همین خاطر نمی‌توان امیدوار بود که این بسته بتواند تقاضا در مناطق این‌چنینی را بالا ببرد. در منطقه ما، قیمت یک آپارتمان ١٠٠ متری نوساز بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود، به همین خاطر حتی به نظر هم نمی‌رسد که دولت قصد تحریک تقاضا در مناطق شمال تهران را داشته باشد. وی افزود: البته در مورد جنوب‌شهر به نظر قضیه متفاوت خواهد بود. اما آنچه امروز واضح است، وجود رکودی عمیق در بازار است. خرید و فروش به‌شدت کم شده و حتی توافقات هسته‌ای هم نتوانسته گره بحران را باز کند. در هر حال فعلا امیدی به بهبود وضعیت خرید و فروش مسکن در شمال شهر و واحدهایی با قیمت‌های بالای پنج‌میلیون تومان دیده نمی‌شود و این طور که از شواهد بر می‌آید، تا یکی دو سال آینده هم وضع کنونی پا برجا خواهد ماند.

هر چند وی امیدی به رونق کارش ندارد اما یکی از همکارانش در منطقه پیروزی نظر دیگری دارد. او با اشاره به مراجعه مکرر مردم برای اطلاع از تسهیلات جدید به واحد صنفی‌اش پیش‌بینی می‌کند متقاضیان واقعی مسکن رو به افزایش باشند. او  گفت: این وام حتما تاثیر خوبی در بازار خواهد داشت. از روزی که این جزییات اعلام شده، مردم دایما برای پرس‌و جو می‌آیند و من مطمئنم اگر این وام پرداخته شود، خرید و فروش بالا می‌رود.

این فروشنده جوان تصریح کرد: در منطقه پیروزی فاصله قیمت‌ها نسبتا بالاست، اما میانگین قیمتی در این منطقه بین سه تا چهار میلیون تومان به ازای هر متر است. البته امکان هم دارد وام فوق باعث افزایش قیمت خانه‌های با متراژ پایین شود که بهتر است برای آن هم برنامه مناسبی اتخاذ شود. به هر حال این وام امید ما را به بهبود وضعیت در آینده بیشتر کرد و بی‌صبرانه منتظر این هستیم که وام فوق پرداخت شود.

از قضا به نظر می‌آید که تاثیرات این وام در بازار مسکن، یا حداقل امیدواری‌هایی که ایجاد کرده، به‌شدت منطقه‌ای است چرا که وقتی با یکی دو نفر دیگر از املاکی‌های این منطقه صحبت کردیم، حرف‌هایی مشابه با جوان فروشنده شنیدیم.

 خانه‌دار شدن با ٢٠ میلیون تومان منطقه نواب، یکی از شلوغ‌ترین مناطق تهران است و علاوه بر این، منطقه‌ای است که شاید بیش از مناطق دیگر تهران، زوج‌های جوان یا افراد مجرد تمایل به زندگی در آن داشته باشند. یکی از مشاوران املاک این منطقه مردی حدود سی ساله، با رویی گشاده پذیرای صحبت با ما می‌شود. وی درباره تاثیرات وام مسکن گفت: در حال حاضر که البته خرید و فروشی شکل نگرفته اما به‌شدت پرس و جوها بیشتر شده و تعداد افرادی که روزانه به ما مراجعه می‌کنند که جویای وضعیت شوند، رو به افزایش است. به همین خاطر من فکر می‌کنم اجرای این برنامه قطعا خوب خواهد بود و من حداقل از آن استقبال می‌کنم.

این فروشنده مسکن در منطقه نواب ادامه داد: قیمت واحد آپارتمانی در منطقه ما بین دو میلیون و ٤٠٠ هزار تومان تا چهار میلیون است. به همین خاطر اگر وام فوق پرداخت شود، ما واحدی داریم به قیمت ١١٠ میلیون تومان. مشتری که ٦٠ میلیون وام بگیرد، برای خرید این خانه می‌تواند آن را بین ٣٠ تا ٣٥ میلیون هم رهن دهد و تنها کافی است که حدود ٢٠ میلیون تومان پول نقد داشته باشد. هر چند که قطعا در مناطقی مانند نواب تاثیرات این طرح قطعا بیشتر خواهد بود. اما به هر حال ما منتظر اجرای این طرح هستیم و فکر می‌کنیم خیلی طرح خوبی است.

نبش یکی از تقاطع‌های بلوار فردوس، مردی میانسال، در حین خوردن ناهار می‌پذیرد که سوالات ما را پاسخ دهد. وی در مورد تاثیرات پرداخت وام فوق گفت: هنوز تاثیر آنچنانی ما حس نکردیم اما باید منتظر ماند و دید که اگر این ایده عملی شود، مردم چه واکنشی نشان می‌دهند. پیش‌بینی من این است که وام فوق بتواند تاثیراتی داشته باشد، اما این تاثیرات کافی نخواهند بود و رکود مسکن برای حل شدن نیاز به برنامه‌های بیشتری دارد. این فرد که ادعا می‌کند بیش از دو و نیم دهه است، در بازار ملک فعال است، در پاسخ به این سوال که تاثیرات این وام در مناطقی مانند بلوار فردوس چطور است، گفت: ببینید اساسا تحریک اصلی بازار باید از پایین و جنوب‌شهر شروع شود. چرا که اگر بازار ملک در اسلامشهر هم رونق بگیرد، تاثیرات آن قطعا در مناطق دیگر حس می‌شود ولی مثلا اگر الهیه خرید و فروش خانه داشته باشد، در بخش‌های پایین‌تر این مساله حس نمی‌شود.

زیرا وقتی وام مسکن پرداخت می‌شود، احتمالا برخی از ساکنان اسلامشهر خانه خود را می‌فروشند و به مناطق داخل شهر و مثلا سه‌راه آذری می‌‌آیند. ساکن سه راه آذری هم می‌تواند خانه خود را بفروشد و با وام در منطقه آزادی خانه بخرد و این روند ادامه پیدا کند. پر واضح است که همه تمایل دارند حداقل منطقه‌ سکونت خود را بهبود دهند، به همین خاطر نه تنها خوب بلکه حتما باید رونق از پایین شروع شود. وی افزود: قیمت خانه در منطقه فردوس بین سه تا شش‌میلیون تومان است. ولی همان‌طور که بالاتر هم گفتم بعید نیست که به هر حال خرید و فروش مسکن به شکل حداقلی در منطقه ما هم افزایش پیدا کند اما خوب است که دولت به چنین برنامه‌هایی اکتفا نکند و برنامه‌های دیگری هم مدنظر داشته باشد.

خبرهای جدید مسکنی در راه است معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشنهادات این وزارتخانه در مورد خروج مسکن از رکود به دولت ارایه شده است، گفت: هنوز تمام جزییات بسته خروج از رکود مسکن رونمایی نشده است.

حامد مظاهریان درباره بسته جدید خروج از رکود بخش مسکن، به مهر گفت: پیشنهادهایی از سوی وزارت راه و شهرسازی به دولت ارایه شده، تیم دولت هم در حال بررسی این موضوع است و منتظریم تا نتایج نهایی را اعلام کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تغییرات حذف شروط از وام 80 میلیون تومانی مسکن، گفت: در ابتدا برای صندوق پس‌انداز مسکن یکم، یک تامین اعتباری پیش‌بینی شده بود اما فرآیند تعداد متقاضیان این سطح را پر نمی‌کرد، بنابراین برخی شروط از شرایط لازم دریافت این وام حذف شد. وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای اینکه این امکان تسهیلاتی اجرا شود، برخی شرایط را حذف کرد، افزود: این اقدام در راستای افزایش تعداد متقاضیان انجام شده است تا تعداد بیشتری مشمول دریافت این وام شوند. شرط استعلام فرم «ج» همسر متقاضی، شرط تاهل و شرط حداکثر سه سال عمر واحد مسکونی و تبدیل آن به حداکثر 15 سال عمر واحد از شرایط دریافت وام 80 میلیون تومانی مسکن حذف شده است.

املاک تهران

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز