تهران غرق اجاره نشین ها

تهران غرق اجاره نشین ها

در این روزها که بوی عید و سال نو به مشام می رسد و بسیاری از بازارها دستخوش تغییر و تحولات بسیار زیادی شده اند، اما بسیاری از مستاجران شهر تهران در اضطراب به سر می برند. کسانی که در جستجوی مسکن هستند، با هیچ مرهمی به جز یک سقف که بالای سر آن ها باشد  آرام و خوشحال نمی شوند.

اگر به عملکرد دولت قبل و دولتی که در حال حاضر در ایران بر سر کار است دقت کنیم متوجه می شویم که با وجود این که با کوشش بسیار در مورد پرداخت وام بیشتیر و تسهیلات آسان تر سعی کرده این مشکل را برای مردم حل کند، اما این موضوع همچنان لاینحل باقی مانده است و مردم به رضایت خاطر نرسیده اند.

با وجود این که بخشی از حقوق ها افزایش یافته است، اما موضوع مسکن همچنان لاینحل باقی مانده است و در سال 98 نیز قرار است تعداد زیادی از مردم با صاحبخانه های خود بر سر اجاره کلنجار بروند.

املاک تهران

تهران و تعداد زیاد اجاره نشین ها نسبت به صاحبخانه ها

صاحب خانه شدن در شهر تهران مثل قله ای است که بسیار سخت فتح می شود و تنها با پول بسیار کلان دسترسی به این قله آسان می شود، آن هم نه در تمام محله ها و منطقه های تهران.

چرا که در شهر تهران محله هایی هستند که طرفداران بسیار زیادی دارند و انسان های بیشماری هستند که بر مبنای شغل و تحصیل و علاقه ی خود درتلاش برای زندگی در این منطقه ها هستند، اما در عوض محله های دیگری نیز وجود دارند که مردم علاقه ای به زندگی در آنجا ندارند اما به علت این که اجاره آن ها کمتر است، سکونت در آن منطقه ها را پذیرفته و در آنجا ساکن شده اند.

تب مسکن در تهران برای اجاره نشین ها به شدت بالا رفته است. اگر به آمارهای ضد و نقیضی که در قسمت وجود دارد نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که نیمی از جمعیت 13 میلیونی شهر تهران، اجاره نشین ها هستند که کمترین چانه زنی را با صاحبخانه های خود دارند، به این دلیل که خانه دارها از توان مالی بهتری برخوردار هستند و تنها مستاجران هستند که آسیب های زیادی در اثر نوسانات اقتصادی کشور به آن ها وارد می شود.

اما با این حال اجاره نشینی در محله هایی مانند پونک، سعادت آباد و تهران پارس متفاوت تر از سایر نقاط تهران است. رهن و اجاره خانه هایی که در شمال تهران و محله های ثروتمند نشین قرار گرفته اند به اندازه یک سال تا چند سال اجاره محله های دیگر تهران است و آن خانه ها در محله های مرفه، دارای امکانات بسیار زیادی هستند.

دولت و مسکن

اوضاع رکودی مسکن همچنان تداوم دار است و هر سال در ماه منتهی به پایان سال، معامله های مسکن بیشتر می شود و مشاوران املاک به شکسته شدن حباب قیمت ها بسیار خوشبین هستند، اما حتی قیمت های پایین نیز نتوانسته است مردم را صاحب خانه نماید.

در زمان دولت احمدی نژاد، طرح مسکن مهر به وجود آمد. طرحی که در آن زمان به یکی از نقاط قوت دولت نهم و دهم تبدیل شده بود، اما در حال حاضر مبدل به یکی از طرح های پر هزینه برای دولت فعلی شده است و حتی این طرح نیز نتواست به خانه دار شدن مردم کمک کند و مسائل و مشکلات مسکن مهر، همچنان دولت یازدهم و دوازهم را درگیر خود نموده است. قول تمام شدن طرح مسکن مهر تا اواخر سال 98 به مردم داده شده است و باید امیدوار بود.

اما در شهر تهران آپارتمان هایی هم هستند که تنها برای یک یا چند روز اجاره داده می شوند و مستاجران آن ها دائمی نیستند. خانه هایی که امکانات خوبی دارند و اجاره آن ها یک روز تا یک هفته است و به صورت روزانه حساب می شود.

املاک تهران

خریداری نمودن دلار به جای مسکن

درست است که بسیاری از کارشناسان قسمت مسکن می گویند اوضاع مسکن در ماه ها و روزهای باقی مانده تا سال 98 بهتر می شود، اما احسان سلطانی که یک اقتصاددان است در این مورد می گوید: جز مسکن های ارزان و کم متراژ، نباید انتظار کاهش قیمت و شکستن حباب قیمت را داشته باشید.

او افزایش هزینه ساخت یک مسکن را یکی از علت های پایین نیامدن قیمت مسکن می داند و اعتقاد دارد که عدم اطمینانی که در میان مردم به وجود آمده است، با رکود بازار مسکن هسمو شده است و همین علت اجازه تغییر قیمت ها و پایین آمدن آن را نمی دهد.

احسان سلطانی به بی ثبات بودن اقتصاد کلان کشور پرداخته و در این مورد می گوید: مردم به جای خرید مسکن، ترجیح می دهند دلار یا طلا بخرند تا آن را راحت تر به پول نزدیک کنند؛ نه این که مسکنی خریداری نمایند که ماه ها در انتظار فروش و اجاره آن بمانند.

همچنین سلطانی مژده به وجود آمدن تحولات قیمتی بسیار اندکی را در قسمت مسکن می دهد و علت آن را نیز بالا رفتن 20 تا 30 درصدی حقوق ها می داند، چرا که بالا رفتن حقوق ها می تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد. اما در ادامه به این موضوع نیز اشاره می کند که این تغییرات ثابت و همیشگی نیست و عقیده دارد که دولت باید کوشش خود را برای بهتر کردن اوضاع به کار ببرد و اقتصاد کشور را به ثبات نسبی برساند وگرنه به فروپاشی اقتصادی خواهیم رسید.

او متوسط قیمت آپارتمان های مسکونی در شهر تهران در ماه دی 1397 را حدود 98 میلیون ریال می داند و می گوید در هر متر مربع یعنی 104 درصد افزایش قیمت در هر متر مربع نسبت به متوسط ماهانه سال گذشته اعلام کرده و همین طور تعداد معامله های آپارتمان های مسکونی شهر تهران در ماه دی 97 را 6 هزار و 700 واحد یعنی 55 درصد کاهش نسبت به متوسط ماهانه در سال گذشته دانسته است.

او می گوید دولت ها باید جلوی رانت خوارها و شرکت هایی که در بازار اقتصادی ایران نقش مهمی دارند را بگیرد.

او همچنین به این موضوع نیز اشاره کرده است که کسب و کارهای خیلی از مردم، کوچک و با کیفیت بسیار پایینی است و درآمد چندان زیادی برای آن ها به همراه ندارد تا بتوانند اوضاع خود را سرو سامان بدهند و به فکر خرید مسکن باشند.

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز