تمهیدات دولت برای تسهیلات مسکن

تمهیدات دولت برای تسهیلات مسکن

برنامه های جدید دولت برای رونق بازار مسکن

با ورود به فصل جدید تهمیدات دولت برای بازار مسکن و تقویت بخش تقاضا ادامه دارد. در این رابطه بانک مرکزی در تصمیم جدید خود اعلام کرده است که منابع بازگشتی مسکن مهر را جهت تجهیز صندوق پس انداز یکم بکار خواهد برد.

در دولت یازدهم از ابتدای دوره تا کنون دیدگاه مثبتی نسبت به ادامه ی فعالیت پروژه ی مسکن مهر وجود نداشت و تسهیلات اختصاص داده شده به این بخش را وزنه ی سنگینی بر دوش دولت عنوان می کرد. اما در دیدگاه جدید دولت، منابع بازگشتی حاصل از پرداخت اقساط مسکن مهر می تواند به سمت صندوق پس انداز یکم سوق داده شود و در محل جدید و مورد نظر دولت به مصرف برسد.

املاک تهران

مسئولین بانک مرکزی و وزارتخانه ی اقتصاد در گذشته با اتفاق نظر اظهار می داشتند که تسهیلات مسکن مهر تکیفی که برعهده ی این دو سازمان گذارده شده باعث افزایش نقدینگی کشور و در نتیجه ی آن افزایش نرخ تورم شده است. بدین سبب همواره از تداوم این پروژه و اعطای تسهیلات مسکن به آن  انتقاد می کردند.سیاست جدید بانک مرکزی در جهت بکارگیری منابع سرازیر شده از  بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر به سمت تجهیز صندوق تسهیلات مسکن صندوق یکم می تواند تا حد زیادی اثر منفی سیاست های غلط مسکن مهر را خنثی کند. دولت با اینکار می تواند منابع دریافتی را در محل مورد نظر خود و همسو با سیاست های هئیت دولت برای خروج از رکود مسکن به مصرف برساند. بنابراین تحریکات مثبت دولت در جهت تقویت موثر بخش تقاضا با سرعت بیشتری اعمال می شود.

تسهیلات مسکن

طبق اظهار نظرهای مقامات بانک مرکزی پیش از اتمام دوره ی ده ساله ی پروژه ی مسکن مهر، برخی از منابع آن آزاد شده که می تواند صرف تامین منابع سازگار با سیاست های دولت شود. یکی از مهمترین این منابع تسهیلات مسکن مربوط به صندوق پس انداز یکم می باشد. درحال حاضر این صندوق با پشتوانه ی سپرده گذاری متقاضیان برای دوره ی شش ماهه تا یکساله کار می کند و متقاضیان مسکن می توانند پس از مدت مذکور وام مسکن با نرخ بهره ی پایین دریافت کنند.

یکی از تهمیدات دیگر دولت برای افزایش منابع و نقدینگی بانک تخصصی پرداخت تسهیلات مسکن کاهش نرخ ذخیره ی قانونی در نزد بانک مرکزی می باشد. دولت یازدهم امیدوار است که با اعمال این تدابیر بتواند چرخه ی بازار مسکن را بار دیگر به حرکت دراورد و به این بازار رونق ببخشد.

قائم مقام بانک مرکزی در گزارشات خود اذعان داشته است که از اغاز به کار دولت یازدهم تا کنون 818 هزار واحد مسکونی مسکن مهر تحویل شده است . نزدیک به یک میلیون و 800 هزار مسکن مهر اماده شده و مابقی واحدهای مسکونی نیز تا اواسط سال آینده تحویل خواهد شد.

در این شرایط دولت نرخ سپرده گذاری قانونی نزد بانک مرکزی را از ده درصد تا دو درصد کاهش داده تا بجای سپرده گذاری منابع نزد بانک مرکزی، بانک ها بتوانند سقف تسهیلات مسکن خود را تا رقم قابل توجهی افزایش دهند. در نتیجه ی این سیاست تسهیلات مسکن از 20 میلیتون تا 40 میلیون افزایش یافته است. بانک مرکزی مصمم است که سقف تسهیلات را همچنان ادامه دهد و شروط و محدودیت های غیراساسی را حذف کند. اکنون زوج های جوان در صورت برخورداری از توانایی مالی می توانند تا سقف 160 میلیون توامن وام دریافت کنند و 20 میلیون تومان نیز جعاله برای خرید میکن دریافت کنند.

برای دریافت این تسهیلات افراد می بایست مبلغی معادل 20 درصد قیمت واحد مسکونی نقدینگی داشته باشند. راهکارها و تدابیر بانک مرکزی موجب شده تا پایان اردیبهشت امسال نزدیک به 171 هزار نفر را برای برخورداری از تسهیلات مسکن صندوق یکم به بانک ها مراجعه و ثبت نام کنند. تخصیص بهینه ی منابع در جهت تقویت بخش تقاضا می تواند رونق را در آینده ی نزدیک به بازار مسکن برگرداند.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز