تلاش هایی برای تحرک بازار مسکن

تلاش هایی برای تحرک بازار مسکن

مسکن مهر، مسکن اجتماعی و همه ایده ها برای بازار مسکن ، به منظور ایجاد تحرک در بازار به کار گرفته شده اند

وضعیت بازار مسکن در سال آینده در هاله ای از ابهام قرار دارد و نظرات مختلفی در مورد مسکن ، مسکن مهرو پروژه های ساختمانی وجود دارد. با توجه به رشد نسبی بازار مسکن در ماه های پایانی سال 95 برخی از کارشناسان امیدوارند در سال 96 این روند ادامه دار شده و بازار مسکن از رکود در بیاید. دولت به شدت نیار دارد و علاقه مند است تحرک جدی در بازار مسکن به وجود آورد تا بتواند کارنامه و خاطره ای خوب از خود بر جای بگذارد. علاوه بر اینکه از نظر سیاسی نیز به این رونق بسیار نیازمند است.

املاک تهران

یکی از مهمترین قسمت ها در بازار مسکن در سال های اخیر ، بازار مسکن مهر بوده است که به اعتقاد کارشناسان با توجه به گستردگی فراوان این حوزه، تاثیر آن بر اقتصاد ایران و همچنین بازار مسکن بسیار زیاد است. متاسفانه در سال های اخیر با مزخرف خوانده شدن طرح ملی مسکن مهر این بازار رو به فراموشی رفته بود که در ماه های اخیر توجه دوباره به آن شدت یافته است. توجه دولت در این ماه های منتهی به انتخابات البته شائبه هایی را در زمینه فعالیت برای انتخابات ایجاد کرده است اما برای مردمی که نیاز به خانه های خود دارند فرقی نمی کند که هدف دولت چیست و مهم تحویل گرفتن واحد ها است.

بازار مسکن

چندی پیش در یکی از برنامه های طنز تلویزیون ،مناظره ای طنز گونه بین مدیرعامل سابق و فعلی مسکن ماه ( که به طنر مسکن مهر به مسکن ماه تبدیل شده بود، انجام گرفته بود. در این برنامه طنز به درستی به تمامی مشکلات مسکن مهر اشاره شد که مهمترین آن دوربودن از شهر و همچنین نبود زیرساخت مناسب برای زندگی عادی افراد است. این نکته ها نکاتی است که بارها در جاهای مختلف به آن اشاره شده است. اما نکته قابل توجه در این برنامه طنز، اشاره مدیر سابق به صورت تلویحی به دلیل عدم توجه دولت فعلی به مسکن مهر است. مدیر سابق در مواجه با توضیح در مورد مسکن مهر به مجری برنامه می گوید که من در باره این طرح اصلا صحبتی ندارم بگذارید ما طرح خود را شروع کنیم در مورد آن صحبت خواهم کرد. این نیز در واقع واقعیت تلخی است که در سال های گذشته اتفاق افتاده است دولت به جای رسیدگی به اوضاع مسکن مهر بیشتر در فکر طراحی طرح جدید بوده است تا بتوان بر روی آن مانور دهد. این طرح که مسکن اجتماعی نام گرفته است قرار است به صورت ویژه روی مسکن افراد بی بضاعت کار کند. مسکن اجتماعی با کار کارشناسی بر روی مسکن مهر ، ایرادات این طرح ملی را بررسی کرده و در طرح مسکن اجتماعی برطرف کرده اند. درواقع این طرح قرار است در بافت فرسوده شهر ها ایجاد شود تا علاوه بر اصلاح بافت فرسوده، مشکلات حاشیه نشینی مسکن مهر نیز برطرف شود. همچنین با توجه به مرکز شهر بودن بافت فرسوده شهر ها، این واحد های آپارتمانی به تمامی امکانات شهر دسترسی دارند و مشکلات زیرساختی نیز نخواهند داشت. همچنین مشارکت موسسات خیریه مثل بهزیستی و کمیته امداد، موفقیت این طرح را تضمین می کند. اما مسکن مهر نیز از دور سودای زیبایی داشت و همه از آن تعریف می کردند اما وقتی که اجرا شد آن چیزی که رد پروپوزال و طرح آورده شده بود به اجرا در نیامد و همین موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد. حالا باید دید آیا با اجرای این طرح شاهد تحرک در بازار مسکن خواهیم بود یا خیر. هرچند کارشناسان معتقدند که دولت باید اول مسکن مهر را به اتمام برساند و سپس به سراغ مسکن اجتماعی برود و این شتابزدگی باز مشکلات جدیدی را ایجاد می کند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز