تفاوت بازار مسکن در تهران و شهرستان ها

تفاوت بازار مسکن در تهران و شهرستان ها

از مجموع اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات خرید مسکن (تسه) در کشور، بیش از 50 درصد آن در تهران به فروش می رود. این به این معنی است که شهروندان تهرانی با خرید امتیاز وام مسکن از تسهیلات فوری که سود 17.5 درصد دارد استفاده می کنند و در شهرستان ها اکثر متقاضیان پول خود را در بانک مسکن سپرده گذاری کرده و بعد از یک سال 2 برابر آن وام با بهره 9.5 درصد اخذ می کنند.

طبق شنیده ها و گفته ها از زمان راه اندازی صندوق پس انداز مسکن یکم در ابتدای سال 94 ، 280 هزار نفر تاکنون به منظور دریافت وام مسکن 9.5 درصدی ثبت نام کرده اند. این تسهیلات در بین کلیه تسهیلات بانکی دارای پایین ترین نرخ بهره بوده و به اعتقاد کارشناسان با توجه به روند تدریجی تزریق این تسهیلات به بازار مسکن، دارای اثر تورمی نخواهد بود.

یک کارشناس مسکن اظهار کرد وضعیت با ثباتی بر اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن (تسه) حاکم است. در حالیکه در یک سال گذشته بر روی اوراق تسه نوسان قیمت چندانی را شاهد نبوده ایم و در حوالی قیمت 70 هزار تومان قرار دارد. در حال حاضر نیز روند استفاده از این اوراق رو به افزایش بوده و قیمت هر برگ تسه در حدود 75 هزار تومان است.

بازار مسکن

به گفته این کارشناس مسکن، در حال حاضر بیش از 50 درصد مصرف اوراق حق تقدم در تهران انجام می شود. این در حالی است که در شهرستان ها، استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یک (خانه اولی ها) دارای بیشترین استفاده است.

از آنجایی که تسهیلات بدون سپرده خرید مسکن مستلزم خرید اوراق می باشد و از طریق اوراق هزینه زمان پرداخت می شود، برای تعدادی از متقاضیان که برای استفاده و دریافت تسهیلات اختصاصی خانه اولی از محل صندوق پس انداز مسکن یکم شرایط لازم را دارند، در اولویت دوم قرار می گیرد. به همین خاطر این تقاضا در تهران بیشتر ملموس است و شهروندان سایر استان ها و شهرها، به طور میانگین بیشتر مایل به سپرده گذاری و دریافت تسهیلات بر روی آن سپرده هستند.

گشت و گذاری در بازار مسکن شهر تهران نشان می دهد که بیشتر تقاضا در بخش خرید واحدهای کوچک و متوسط متراژ انجام می گیرد که مربوط به بخشی از دریافت تسهیلات می شود. از طرفی، با توجه به حباب موجود در قیمت مسکن و نبود قدرت خرید در میان متقاضیان، واحدهای لوکس همچنان با رکود مواجه هستند.

همچنین پیش بینی می شود در نیمه دوم سال جاری روند خروج از رکود واحدهای کوچک و متوسط ادامه پیدا کرده، اما طبق گفته کارشناسان با افزایش قیمت زیادی مواجه نخواهند بود و رشد قیمت مسکن حداکثر به میزان نرخ تورم خواهد بود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز