تداوم رکود مسکن در صورت تداوم رکود اقتصادی

تداوم رکود مسکن در صورت تداوم رکود اقتصادی

در صورتی که رکود اقتصادی ادامه داشته باشد ، رکود مسکن نیز تداوم خواهد داشت

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که رکود مسکن در صورت تداوم رکود اقتصادی همچنان ادامه خواهد یافت. ارتباط دوسویه ی اقتصاد کلان و بخش مسکن باعث شده که این دو بخش به طور پیچیده ای به هم وابسته باشند به طوریکه تداوم رکود یکی بر تعمیق رکود در بخش دیگر می انجامد. در این باره اعتقاد برخی کارشناسان بر این است که وزنه ی  بخش کلان اقتصادی بیشتر بوده و برای خروج رکود مسکن ابتدا نیاز است که مشکل رکود اقتصادی کشور مرتفع گردد. برخی دیگر نیز برای خروج نظام اقتصادی کشور از رکود، بخش مسکن را پیشگام می دانند و معتقدند با خروج از رکود مسکن و تحرک در دیگر بخش های مرتبط با بخش مسکن، می توان اقتصاد کشور را از رکود طولانی مدتش رها ساخت.

املاک تهران

کارشناسان معتقد به دیدگاه اول، حذف تحریم های هسته ای و بسته ی خروج از رکود دولت را تنها یک بحث روانی تلقی می کنند و عنوان کرده اند که تا اجرای کامل و کم نقص بسته ی خروج از رکود و دیگر راهکارهای پیشنهادی دولت و همچنین همراهی سایر بخش ها با این بسته ی حمایتی، خروج از رکود مسکن بعید به نظر می رسد و رونق مسکن به تعویق خواهد افتاد.

رکود مسکن

اتفاقات مثبت به وجود آمده پس از برجام از جمله فروش مطلوب نفت، آزاد شدن بخشی از سرمایه های بلوکه شده ی دولت، ورود سرمایه های خارجی به کشور و بهبود شرایط در بخش بازرگانی، کارشناسان را به رسیدن به ثبات اقتصادی مناسب و پشت سر گذاشتن دوران رکود مسکن امیدوار کرده است. مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای و بخش مسکن به عنوان یک بخش جذاب برای سرمایه گذاری همواره از پتانسیل بالایی برای چذب سرمایه برخوردار است و مسئولین دولت بسیار امیدوارند که با خروج از رکود مسکن و تزریق سرمایه و سرمایه گذار به این بخش و سپس اشتغال زایی، بتوانند در حوزه ی رفع بیکاری عملکرد مناسبی داشته باشند.

همچنین این کارشناسان معتقدند که در دوران رکود عمیق بخش کلان اقتصاد، انتظار رونق یافتن بخش مسکن با تحرکات مقطعی را نداشتیم اما اکنون با پشت سر گذاشتن تحریم ها و به وجود آمدن تحرکات مثبت در اقتصاد، پیش بینی می شود آرام و آهسته دوران رکود مسکن  نیز پشت سر گذاشته شود. اولین نشانه های تحقق این پیش بینی ها در افزایش تعداد معاملات مسکن و بازگشت نسبی طراوت به بازار، قابل مشاهده است.به نظر می رسد با ادامه ی این روند و به پشتوانه ی رونق اقتصادی، رکود مسکن در نیمه سال جاری این بخش را ترک گفته و وارد دوران رونق مسکن شویم. بدون شک تحقق این رونق در سایه ی ثبات قیمت ها اتفاق می افتد و افزایش ناآگاهانه ی قیمت مسکن، شرایط  ایجاد رونق را از بین خواهد برد و سمت تقاضا را به عقب خواهد راند. بنابراین رونق مورد انتظار کارشناسان رونق غیرتورمی خواهد بود.

بازارهای رهن، صندوق های مسکن و سرمایه گذاری و تسهیلات ارائه شده در برنامه ی خروج از رکود مسکن، ابزارهای موثری هستند که به افزایش قدرت خرید طرف تقاضا منجر خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که برای اینکه برنامه ها و راهکارها به اهداف خود بررسند لازم است که ابزارهای مختلف باهم بکار برده شوند.

چنان که افزایش تولید و به حرکت درآمدن چرخ اقتصادی به افزایش سرمایه و افزایش درآمدهای مالیاتی به رونق اقتصادی منجر می شود بازار مسکن نیز به عنوان یکی از بخش های اقتصادی از این قائده مثتسنی نبوده و برای خروج از رکود مسکن و رونق یافتن بازار، لازم سیاست های صحیح به طور موازی و تحت نظارت مسئولین حوزه ی مسکن بکار گرفته شوند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز