تحریک تقاضای مسکن، راهکار دولت برای عبور از رکود

تحریک تقاضای مسکن، راهکار دولت برای عبور از رکود

چند سالی است که با رکود بسیار شدید در حوزه های مختلف مواجه هستیم. این رکود در دولت جدید نیز ادامه داشته است و حتی بیشتر از قبل نیز شده است.

اما یکی از حوزه هایی که رکود باعث بی کار شدن افراد بسیار زیادی شده است، حوزه مسکن است. رکود در حوزه مسکن بی سابقه بوده و بسیاری از کارشناسان نمی توانند علت دقیقی برای آن بیان کنند. عده ای مسکن مهر را دلیل آن می دانند و عده ای هم نوسانات قیمت ارز در سال 91 و حالا در سال 95.

به هر حال هم برای سازندگان مسکن باید علاقه ای به حضور در این حوزه وجود داشته باشد و هم برای خریداران . آن هایی که سرمایه برای خرید مسکن دارند، با توجه به شرایط رکود مسکن، علاقه ای به سرمایه گذاری در این بخش ندارند چرا که می دانند ریسک بزرگی در انتظار آن ها بوده و نهایتا باعث قفل شدن سرمایه آن ها خواهد شد. اما آن هایی که سرمایه گذار نیستند و خواستار خرید مسکن به صورت مصرفی هستند نیز به خاطر شرایط رکود در حوزه های مختلف کاری، پولی برای خرید ملک در دست ندارند.

املاک تهران

رکود

طبق مصاحبه ای که رادیو اقتصاد با مشاور وزیر راه و شهرسازی انجام داد، این مقام مسئول اظهار داشت که بخش مسکن شرایط بسیار وخیمی را تجربه می کند و آمار منفی در زمینه مسکن مربوط به بحث ساختمان است. طبق گفته جناب آقای عبده تبریزی در سال های 90 تا 92 سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش مسکن صورت گرفته و حالا این آمار منفی نشات گرفته از سرمایه گذاری در آن زمان بوده است. سرمایه گذاری در حوزه مسکن درسال های 90 تا 92 ، از بی سابقه ترین هجوم های سرمایه ای به حوزه مسکن در چند دهه گذشته است.

مشاور وزیر راه در این مصاحبه اذعان داشت که تنهادر سال 91 در تهران چیزی در حدود 230 هزار پروانه ساخت ثبت شده است که آمار بسیار خیره کننده ای است . این تعداد پروانه ساخت در واقع برای تامین مسکن یک میلیون نفر بوده است که البته در سال های اخیر این آمار بسیار کمتر شده است.

آمار منفی حوزه مسکن بخش مهمی از مصاحبه عبده تبریزی بود که تصریح داشت: سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه مسکن به منظور ایجاد ساختمان ها و واحد های تجاری اداری بوده که بر پایه قیمتی بسیار بالایی ارزش گذاری خواهند شد. مشاور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت که در واقع رشد منفی مسکن ، کاملا در مخالف رشد بازار نفت است که البته به این علت که در رکود هستیم، در سال های آینده مسکن رشد مثبت را تجربه خواهد کرد و سرمایه گذاری ها دوباره رونق پیدا می کند.

این مشاور وزرات خانه مسئول در زمینه ساخت و ساز، اشاره کرد که سیاست این وزارت خانه در جهت رونق دهه 80 نیست ، چرا که در این صورت نیازمندان به خرید مسکن، قدرت خود را از دست خواهند داد و همین باعث ایجاد مشکلات بعدی خواهد شد.

به گفته عبده تبریزی ، وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم ، هیچ گاه به فکر سوداگری و یا سرمایه گذاری در حوزه مسکن نبوده و نخواهد بود. وی ادامه داد که دولت در پی مصرفی کردن مسکن است و افزایش وام های مسکن در سال های اخیر به همین علت بوده است. در ماه های اخیر تقاضا برای دریافت وام مسکن افزایش یافته که بانک مسکن در 6 ماه این وام ها را عملیاتی خواهد کرد.

به گفته عبده تبریزی برای اینکه بتواند روند رشد مسکن ادامه دار شود، باید عرضه مسکن نیز افزایش پیدا کند تا با کمبود مسکن مواجه نشویم. وی همچنین در پایان صحبت هایش به این موضوع اشاره کرد که به هیچ وجه عرضه واحد های گران قیمت و حتی میان قیمت در دستور کار نیست، چون خانه های خالی بسیار زیادی وجود داشته و تسهیلات فعلی هم پاسخگوی این نوع واحد های گران قیمت نیست.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز