تا چه حد می توان به قول و قرار تعاونی ها اعتماد کرد؟

تا چه حد می توان به قول و قرار تعاونی ها اعتماد کرد؟

اخیرا یکی از پروژه های تجاری مسکونی منطقه شروع کرده است و وعده هایی را تبلیغ می کند که کمی دور از منطق بوده و قیمت ها و شرایط پرداختش به قدری رویایی و دور از ذهن است که آن دسته از مشتریانی که درباره منطقه 22 اطلاعات چندانی ندارند را به وسوسه انداخته و اقدام به خرید می کنند. نکته جالب اینجاست که دفتر تعاونی مربوطه نیز خارج از منطقه 22 بوده و خریداران در تمامی مراحل خرید و نقل و انتقال با هیچ مشاور املاک آشنا به منطقه ای برخورد نخواهند داشت که بتوانند مشاوره بی غرض و آگاهانه ای کسب کنند.

از آنجایی که پروژه مربوطه با شرایط خاص و وعده و وعیدهای فروشندگان خیلی جالب توجه و دور از منطق و ذهن آمد بررسی ها و استعلامات لازم را انجام داده و نتیجه به دست آمده خیلی جالب توجه تر بود.

اولا که این تعاونی اصلا ارتباطی با سازمانی که ادعا کرده بود نداشته و به هیچ وجه ارگانی نمی باشد ولی بخاطر تعدد پروژه و اعتبار خیلی زیادی که آن سازمان خاص در منطقه کسب کرده است، مسئولین پروژه مربوطه بهتر دیده اند که خود را به آن سازمان متصل بنامند و حتی نامی که برای تعاونی خود انتخاب کرده اند بسیار شبیه به نام یکی از معتبرترین و قدیمی ترین تعاونی های سازنده در منطقه 22 می باشد. از نظر موقعیت مکانی نیز قطعه زمینی در نزدیکی دریاچه انتخاب کرده اند که بسیار مرغوب بوده و هر بازدیدکننده ای را قانع می کند. اما پشت پرده هنوز زمین را از صاحب آن نخریده اند و تنها با پرداخت بخشی از پول زمین، معامله را باز گذاشته اند و امور مجوز و پروانه ساخت را نیز در شهرداری شروع کرده اند اما چون هنوز زمین را به صورت رسمی نخریده اند، در عمل اجازه ساخت نیز ندارند و تنها بخش کوچکی را در ابتدای کار گودبرداری کرده اند و در همین مرحله کار را رها کرده اند. در حقیقت از حدود 2 سال پیش که این پروژه کلید خورد تنها یک زمین است و یک تابلو... و البته تبلیغات بسیار گسترده و فروش بی حد و مرز. به صورتی که در تبلیغات عنوان می کنند قرار است طبقات تجاری پروژه تبدیل به بورس و بازار تخصصی صنفی خاص شود که این ادعا فعلا در حد حرف است و در جهت تحقق این ادعا هیچ گامی برنداشته اند.

این مورد خاص سبب شد در این مطلب کمی درباره ادعاها و وعده های تعاونی های سازنده اندیشه کنیم و شیوه های راستی آزمایی و تحقیق درباره راست و دروغ وعده های آنها را با شما در میان بگذاریم.

تعاونی های مسکن

در ابتدای امر وقتی قصد پیش خرید از یک پروژه تعاونی ساز را داریم باید یک سری اطلاعات کلی و پایه ای را بدانیم شامل؛

  • نام تعاونی سازنده
  • نام و کاربری پروژه
  • سابقه تعاونی و ارگان متبوع
  • تعداد و متراژ واحدها
  • قیمت ساخت و نوع قرارداد
  • نوع نقل و انتقال
  • تاریخ شروع و تاریخ اتمام پروژه
  • موقعیت پروژه و بازدید میدانی
  • استعلام وعده های تعاونی سازنده از سازمان های قانون گذار و صادرکننده مجوزهای ذیربط.

اطلاعاتی که شما به عنوان خریدار باید درباره آنها تحقیق کنید و تنها رئوس آنها ذکر شد به دو دسته تقسیم می شوند.

  • اطلاعاتی درباره خود پروژه و مشخصات فنی
  • اطلاعاتی درباره آنچه تعاونی وعده می دهد

که اتفاقا آنچه برای شما به عنوان خریدار ریسک محسوب می شود مورد دوم است. چرا که تعاونی می تواند به وعده هایش عمل بکند یا نکند مثل تاریخ تحویل یا امکانات و کیفیتی که بناست واحد را براساس آنها تحویل دهد که اگر در هر مورد تعاونی سازنده به تعهدش عمل نکند، شما هستید که متضرر می شوید. بنابراین توصیه گروه مسکن صدف این است که تمامی موارد تحقیقی را با صبر و حوصله و جدیت تمام انجام دهید و تا به نتیجه قطعی نرسیده اید، اقدام به خرید نکنید. تمامی تجربیات مجموعه صدف طی سالهایی که با تعاونی های سازنده در ارتباط بوده حکایت براین دارد که در بررسی هایتان بیشتر بر وضعیت موجود یک پروژه پیشفروش متمرکز شوید تا وعده هایی که قرار است در آینده اتفاق بیفتد. به این معنی که روی کارهایی که آن تعاونی تابحال انجام داده است قضاوت کنید و تصمیم بگیرید تا کارهایی که بناست انجام دهد. گواه صدق این گفتار دقیقا رفتار عکس تعاونی ها در معرفی یک پروژه است. یعنی یک سازنده وقتی می خواهد شما را متقاعد به خرید نماید دقیقا روی مشخصات و آپشن هایی مانور می دهد که بناست در آینده اتفاق بیفتد، نه کارهایی که تا آن لحظه انجام داده است.

تعاونی های مسکن منطقه 22

بازدید میدانی خیلی مهم است، اینکه آیا پروژه براساس برنامه زمانبندی پیش می رود یا نه؟ آیا تا بحال پروژه با توقف کامل یا مقطعی مواجه شده است؟ خیلی مهم است که سوالات فوق را تنها از تعاونی و یا مشاوری که پروژه را به شما پیشنهاد کرده و آن را بازدید می دهد نپرسید، بلکه طی یک تحقیق میدانی از چند مشاور سوال کنید آن هم به این صورت که درباره چند پروژه مختلف صحبت کنید و اطلاعات بگیرید و آن پروژه خاص را نیز لابلای سوالات خود بگنجانید.

در انتها نکته ای که قابل ذکر است آنکه وقتی با پیشنهاد ویژه ای روبرو می شوید که شرایط خاص و وسوسه کننده ای دارد می توانید آن را با چند پروژه هم سطح مقایسه کنید. اگر از میانگین نتایج بدست آمده فاصله چندانی نداشته باشد، قابل فکر و بررسی است. اما اگر خیلی متفاوت باشد بطوری که با میانگین نتایج بدست آمده از پروژه های هم طرازش خیلی فاصله داشته باشد، مطمئن باشید یک پای کار می لنگد و همه چیز به آن خوبی که می نماید نیست.

با امید به اینکه با آگاهی و اطمینان کامل در امر خرید و سرمایه گذاری در پروژه های پیشفروش قدم برداشته و همواره بتوانید از مشاوره مشاوران مطمئن برخوردار شوید، باید گفت پروژه های پیشفروش همیشه درصدی از ریسک با خود به همراه دارند اما اگر این درصد ریسک را به حداقل برسانید و با آگاهی خرید کنید، سود سرشاری نیز نصیب تان خواهد شد. نگارنده ؛ بزرگمهر کیانی

سرمایه گذاری در منطقه 22

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 (21 رای)