بی مهری مسکن مهر

بی مهری مسکن مهر

مسکن مهر با تمام نقاط ضعف خود توانست مردم بسیار زیادی را خانه دار کند

مسکن مهر به عنوان یکی از مهمترین پروژه های مسکن در دهه های گذشته به حساب می آید که  می توانست باعث ایجاد اتفاقات مثبت بزرگی در کشور باشد. این طرح ملی که در زمان خود توجه اکثر کارشناسان مسکن را به خود جلب کرده بود، ایده بسیار خوب و مناسبی را به خود اختصاص داده بود. همین ایده عالی بود که توانست به مرور زمان نظر تمامی مسئولان را جلب کرده و آمادهخ اجرایی شدن شود.

املاک تهران

اما همواره در طرح های مختلف ، آنچه که مهمتر از طرح است، اجرا است. متاسفانه طرح ملی مسکن مهر با تمامی نکات مثبت طرح، در اجرا با مشکلات بسیار زیادی مواجه شد. مهمترین و اصلی ترین مشکل اجرایی این طرح در شتابزدگی مسئولان نهفته است که  با توجه به هشدار های مکرر مسئولان عالی رتبه، دولت نتوانست جلوی شتابزدگی را بگیرد. هرچند برخی علت این شتابزدگی را امری برای پایان دادن به این پروژه در طول عمر دولت دهم می دانسته اند.

مسکن مهر

از بزرگترین مشکلات به وجود آمده در مسکن مهر، عدم تحقیق و بررسی شهر ها برای تعیین تکلیف تعداد واحد هایی که باید ساخته شود بوده است. متاسفانه در حال حاضر در برخی از شهر ها تعداد آپارتمان های خالی از تعداد خانوارها پیشی گرفته استو دربرخی دیگر از شهر با کمبود آپارتمان مواجه هستیم. همین نکته است که باعث این موضوع شده که در حال حاضر تعداد واحد های ساختمانی از تعداد افراد بیشتر باشد اما هنوز بسیاری از افراد به دنبال خانه باشند. در واقع در بسیاری از شهر های کوچک ما با ازدیاد خانه های خالی مواجه شده ایم در حالی که در شهرهای دیگری هیچ خانه خالی در پروژه هایمسکن مهر وجود ندارد. همین موضوع باعث ایجاد خانه های بدون متقاضی در پروژه ملی مسکن مهر شده است.

اما یکی دیگر از مشکلات مسکن مهر، حاشیه سازی بوده است. حاشیه سازی نه به معنای ایجاد حواشی خبری ، بلکه به معنای ساخت مسکن و املاک مسکن مهر در حاشیه شهر ها است. متاسفانه مسکن مهر در حاشیه شهرها ساخته شد. این موضوع دو مشکل را برای مسکن مهر نشینان ایجاد کرده است. اول اینکه از مرکز شهر بسیار دور است و برای رفت و آمد به مرکز شهر عموما این خانواده ها با مشکل رو برو هستند. و مشکل اساسی تر اینکه این پروژه ها فعلا فاقد هر گونه امکانات رفاهی ، پزشکی و تفریحی هستند و همین امر  مشکلات زیادی را ایجاد نموده است. مشخصا ساخت یک مسجد یا مدرسه در چنین پروژه هایی به طول می انجامد اما اگر این پروژه در جای دیگری ساخته می شد که نزدیک به شهر بود شاید به راحتی می شد این مشکلات را برطرف کرد.

مشکل بعدی مسکن مهر هم نحوه ارائه تسهیلات بوده است. هرچند در طول مدت ساخت و تحویل پروژه مسکن مهر تسهیلات این پروژه افزایش یافت اما همواره مردم و انبوه سازان با نحوه ارائه تسهیلات و یا میزان ارائه مشکلاتی داشته اند. هرچند سود این تسهیلات نیز از موارد مناقشه پذیر است که در این مجال برای سخن زمانی وجود ندارد.

متاسفانه با پایان دولت قبل و شروع دولت جدید، این پروژه عظیم ملی با تمام مشکلاتی که داشت و می توانست با تدبیر مسئولان جدید دولت حل و فصل شود، با عدم توجه مواجه شد. اینعدم توجه تا جایی پیش رفت که حتی وزیر مسکن آن را طرح مزخرف نامید و امید بسیاری از مردمی که به خرید این خانه ها دل بسته بودند نا امید کرد. اما حالا با نزدیک شدن به انتخابات تنور فعالیت در مسکن مهر افزایش یافته و شاهد اتفاقات خوبی در پروژه مسکن مهر هستیم و قرار است دولت تا پایان عمر دولت یازدهم آن را تحویل دهد و به اتمام برساند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز