بیم و امید ها در بازار مسکن

بیم و امید ها در بازار مسکن

بازار مسکن روز و حال خوشی ندارد اما با تدبیر دولت می تواند به روزهای خوش خود بازگردد

به پایان سال 95 نزدیک می شویم و هنوز بازار مسکن نتوانسته از دوران رکود خود عبور کند و همچنان رکود در حوزه مسکن بیداد می کند. یکی از بزرگترین مشکلات کشور در حال حاضر رکود در تمامی بخش ها است که باعث ورشکستگی کارگاه ها و کارخانه ها شده است. همین رکود باعث شده تا میزان نقدینگی در خانواده ها به شدت کاهش یابد. متاسفانه در سه سال گذشته بر این مشکلات افزوده شده و تدبیر مسئولان هیچ فایده خاصی نداشته است.

املاک تهران

حسن محتشمی یکی از کارشناسان زبده حوزه مسکن و رییس انجمن انبوه سازان تهران معتقد است که وضعیت مسکن در سالی که گذشت باید در حوزه های عرضه و تقاضا به صورت متفاوت و مجزا بررسی شود. در بخش تولید به علت کاهش صدور پروانه ساخت در سال های 93 و 94 شاهد کاهش چشمگیر عرضه مسکن در سالی که گذشت بودیم. همین کاهش عرضه بود که در سال 95 اتفاق افتاد نگرانی هایی را برای تجمیع تقاضا و بالا رفتن قیمت مسکن ایجاد کرد.

بازار مسکن

به گفته این کارشناس بازار مسکن، علت بالا نرفتن قیمت مسکن در 4 سال گذشته عرضه مناسب مسکن نبوده است. علت ثابت ماندن قیمت ها تنها به دلیل رکود حاکم بر جامعه بوده است که اجازه بالا رفتن قیمت ها را نداده است. البته در 10 ماهه نخست سال 95 شاهد افزایش معاملات بوده ایم. این افزایش 10 درصدی که تنها در شهر تهران رخ داده است مربوط به همه مخاطبین و مشتریان حوزه مسکن نبوده است. این افزایش معاملات مربوط به واحدهایی با قیمت پایین و متراژ کم اتفاق افتاده است. در واقع مشتریان این خانه ها زوج های جوانی هستند که از تسهیلات دولت برای خرید خانه استفاده کرده اند و خانه اولی محسوب می شوند.

به گفته رییس انبوه سازان تهران قیمت مسکن نسبت به سال گذشته 9.9 درصد افزایش داشته است. البته به اعتقاد وی این افزایش قیمت در واقع به معنای کم شدن قیمت مسکن است چرا که درصد افزایش قیمت از متوسط تورم کمتر است. همچنین وی از افزایش معاملات در زمستان نسبت به فصل های قبل خبر داد و خاطر نشان کرد که این اتفاق طبیعی است و در سال های گذشته هم چنین اتفاقی می افتاده است.

به اعتقاد این کارشناس بازار مسکن، در صورتی که اقتصاد کلان کشور دچار تحرک نشود، هیچ اتفاقی برای بازار مسکن نمی افتد. بازار مسکن در حال حاضر به شدت منطبق بر اقتصاد کشور است و در صورتی که این بازار به تحرک بیوفتد مسکن نیز به تحرک خواهد افتاد.

البته به گفته محتشمی دولت امسال به خاطر تمرکز بر روی تورم نتوانسته انطور که باید و شاید به فعال کردن اقتصاد بپردازد و همین امر بر اوضاع رکود دامن زده است. در صورتی که این تحرک در بازار های مختلف کشور به وقوع بپیوندد بازار مسکن نیز از انجماد بسیار طولانی خارج خواهد شد. البته این کنترل تورم اتفاق مناسبی برای اقتصاد است اما تبعات فراوانی نیز برای کل کشور داشته است. این سیستم انقباضی باعث کاهش تورم می شود اما ایجاد رشد منفی در زمینه اشتغال و تولید از مضرات آن است. این سیستم انقباضی باعث به وجود آمدن بیکاری نیز می شود.

به گفته محتشمی ساخت و ساز هایی که در حال حاضر در کشور شکل گرفته است با میزان تقاضای پنهان مسکن سازگار نیست و همین امر باعث می شود تا در اینده شاهد کمبود مسکن در بخشی از کشور باشیم. در حالی که در قسمت هایی از کشور هم اکنون شاهد رواج خانه های خالی و بدون خریدار هستیم.

در صورت تدبیر دولت در ماه های پایانی ، می توانیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این حوزه باشیم و امید بسیاری از مردم را در رده های بالا مشاهده نماییم.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز