بهار بازار مسکن از راه می رسد

بهار بازار مسکن از راه می رسد

خبر های خوبی از بازار مسکن به گوش می رسد

مدت زیادی است که بازار مسکن دچار رکود شده است. همین چند روز پیش بود که 3 ساله شدن رکود تیتر اکثر مقالات سایت ها و روزنامه های اقتصادی بود. دولت تلاش های زیادی انجام داده تا این شرایط شکسته شده و این بازار حیاتی دیگر در شرایط بحرانی رکود قرار نداشته باشد. همانطور که مشخص است، اگر بازار مسکن از رکود خارج شود، تاثیر بسیار زیادی بر روی تمامی اقتصاد  ایران خواهد گذاشت چرا که مشاغل زیادی به این بازار وابسته اند.

املاک تهران

حالاآمار ها از رشد سرمایه گذاری بر روی املاک کلنگی خبر می دهد. و این یعنی در دل زمستان، بهار ساخت و ساز فرا رسیده است. اگر این روند به همین صورت ادامه داشته باشد، قطعا اتفاقات بسیار خوبی در راه خواهد بود. بر اساس آمار بدست آمده ، در تابستان امسال 21 درصد رشد نسبت به فصل بهار در بازار مسکن ثبت شده است. همچنین در این آمار افزایش 9  درصدی ساخت مسکن نیز آمده که می تواند نشانه خوبی برای این عرصه باشد.

بازار مسکن

از سال 92 تا ابتدای سال 95 ، پروانه های ساختمانی صادر شده روند نزولی را طی کرده بودند و حتی در برخی ماه ها این روند به کاهش 80 درصدی نیز منجر می شد. البته از ابتدای سال 95 به بعد با توجه به ثبات نسبی به وجود آمده در قیمت زمین ، سازندگان مسکن رغبت بیشتری به ساخت و ساز پیدا کردند. البته طرح های تشویقی دولت و همچنین برخی شهرداری ها نیز بی تاثیر نبوده است.

ثبات قیمت زمین به علت تخلیه حباب قیمت زمین که مدت زیادی بود در بازار مسکن به وجود آمده بود، ایجاد شد و همین امر کمک بسیار زیادی به مثبت شدن شاخص بازار مسکن نمود.

البته مشوق های بسیار زیاد دیگری نیز برای سازندگان مسکن وجود داشته است. از جمله این مشوق ها می توان به تسهیلات ساخت "بدون سپرده" و همچنین تحرک معاملات ملک و مسکن اشاره کرد. این اتفاقات قبل از آنکه مشوقی برای سازندگان مسکن باشد، امید دوباره ای برای اقتصاد ایران به خصوص بازار مسکن است. همچنین کاهش متراژ در معاملات اخیر زمین، باعث شده تا واحد های کم متراژ متقاضیان زیادی پیدا کنند.

طبق آمار های جدید ، در حال حاضر بهترین موقعیت برای ورود به بازار مسکن است. با توجه به مثبت بودن تمامی شاخص های مسکن و همچنین استقبال سرمایه گذاران از این بازار، فرصت طلایی بسیار مناسبی برای شروع سرمایه گذاری ایجاد شده است. این سومین فرصت مناسب برای ورود سرمایه گذاران به بازار ساخت و ساز به حساب می آید .

پیش از ایجاد آرامش در قیمت زمین یا همان املاک کلنگی شهر تهران ، فرصت های دیگری نیز برای ایجاد شتاب در روند مثبت مسکن ایجاد شده بود. یکی از مهم ترین این فرصت ها، افزایش تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن در تهران بود. بر اساس این افزایش قیمت، در تهران بسته به شرایط، تا سقف 150 میلیون تومان به متقاضیان وام تعلق گرفته است. این اقدام که  در ابتدای سال 95 صورت گرفت ، باعث علاقه مند شدن بیشتر افراد برای ساخت و ساز شد. در پایتخت به طور متوسط سازندگان و یا سرمایه گذاران مسکن بدون هیچ سپرده گذاری، قادر به دریافت وام 130 میلیون تومانی هستند.

اما فرصت دیگری که برای ایجاد اشتیاق در این بازار ایجاد شد، افزایش حجم معاملات مسکن بود. این نیز به نوبه خود توانست در ابتدای سال 95 نظر بسیاری از سرمایه گذاران را به ورود دوباره به بازار مسکن جلب کند. بالا رفتن حجم معاملات 6 ماهه اول سال 95 که خود نیز تحت تاثیر افزایش تسهیلات بانکی بوده است، دارایی های بلوکه شده سازندگان مسکن را از رکود خارج کرده و به جریان انداخت تا شرایط برای ایجاد ساخت و سازهای جدید فراهم شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز