برنامه‌های چهارسال دوم دولت در بخش مسکن

برنامه‌های چهارسال دوم دولت در بخش مسکن

دولت در اقدامی تصمیم گرفت که برای ایجاد رونق و تامین مسکن مردم در چهار ساله دوم تمرکز اجرایی خودش را در موضوعات تامین مالی مسکن اقشار کم درآمد، بافت های فرسوده و مسکن روستایی بگذارد.

طی اخباری که در چند وقت اخیر منتشر شده آمده است که سود تسهیلات از 9.5 به 8 درصد، مدت بازپرداخت آن از 12 سال به 15 سال و مدت سپرده گذاری در صندق پس انداز مسکن یکم از 6 به 5 ماه برسد که البته لازم به ذکر است که این خبر توسط رسانه ها تکذیب شد.

دولت در چهار سال گذشته به دنبال سیاست کنار گذاشتن تولید مسکن داخلی و بالا بردن تمرکز خود در موضوع بالا بردن توان خرید مردم، در سال 1393 اقدام به تشکیل صندوق پس انداز مسکن یکم کرد که سود این تسهیلات از 14 درصد در ابتدا به 9.5 درصد کاهش پیدا کرد که این خبر هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

نریمان مصطفایی اظهار کرد: در این راستا ما از طریق ستاد بازآفرینی شهری سیاست هایی را به تاسی سیاستهای دولت محترم به کار می بریم که ضمن پیگیری بستر سازی و آماده کردن تسهیلات و مشوق های لازم، افزایش سقف وام، افزایش دوره بازپرداخت، کاهش نرخ سود در محدوده های هدف بازآفرینی شهری، توانمندسازی ساکنین، را در دستور کار قرارداده تا مردم بتوانند با مشارکت خود در بحث محله و مسکن خود را بازآفرینی، بهسازی، مقاوم سازی و بازسازی کنند.

مصطفایی با بیان اینکه بانک مرکزی مصوب کرده است، بانک مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم و با رعایت سقف حداکثر 10 هزار میلیارد ریال به انبوه سازان صرفا برای نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری تسهیلات ساخت مسکن واگذار می کند و اعطای این تسهیلات منوط به سپرده گذاری انبوه سازان در صندوق پس انداز مسکن یکم طبق ضوابط و مقررات موجود و لزوم فروش اقساطی تسهیلات موصوف پس از ساخت مسکن به افراد، با رعایت سقف حداکثر 10 هزار میلیارد ریال ایجاد تعهد برای صندوق است. او افزود: یکی از سیاست های دولت در خصوص بحث مسکن صندوق یکم است که برای توانمند سازی مردم و توانمندسازی انبوه سازان مطرح شده است که وام هایی با مبلغ 160 میلیون تومان با 8 درصد کارمزد در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری است در اختیار انبوه سازان قرار می گیرد.

یکی از فعالیت هایی که دولت در این چند ساله جایگزین مسکن مهر دولت قبلی کرد طرحی به نام مسکن اجتماعی بود. دولت در این طرح در نظر دارد برای تامین سالیانه 100 هزار واحد مسکونی اقشار کم درآمد جامعه، علاوه بر یارانه دولتی، 24 هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی و 17 میلیارد ریال کمک های بلا عوض پرداخت کند.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز