بررسی" تسهیلات ساخت بدون سپرده" از نگاه انبوه سازان

بررسی" تسهیلات ساخت بدون سپرده" از نگاه انبوه سازان

آیا اعطای" تسهیلات ساخت بدون سپرده" دردی از انبوه سازان دوا می کند؟ 

آن دسته ار انبوه سازانی که اعتقاد دارند وضعیت بازار مسکن مساعد نیست قطعا شرایط دریافت تسهیلات 130 میلیون تومانی را نمی پذیرند. تعیین بهره 18 درصد از سوی بانک باعث می شود تا ساخت و ساز برای انبوه سازان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

جزئیات دریافت وام  130 میلیون تومانی از سوی بانک مسکن اعلام شد.این در حالی است که انبوه سازانی که قبلا پیشنهاد بهره 12 درصد به بانک داده بودند هم اکنون میزان بهره 18 درصدی را فاقد توجیه اقتصادی می دانستند.از ظواهر امر چنین بر می آید که بانک مرکزی به دریافت 12 درصد بهره راضی نشده است.

بانک مرکزی دیروز رسما اعلام کرد که انبوه سازان می توانند بدون سپرده گذاری از تسهیلات ساخت بهره گیرند. میزان این وام به صورتی اعلام شده که سازندگان مطابق روش ساخت مسکن خود می توانند تسهیلات دریافت کنند. مبلغ این وام در تهران و 6 کلانشهر بزرگ به روش سنتی سازی 100 میلیون تومان، استفاده از فناوری صنعتی 130 میلیون تومان و در صورت بالابردن بهره وری 150 میلیون تومان می باشد. در مناطق آزاد قششم و کیش این مبلغ بین 100 تا 120 میلیون معین شده است. انبوه سازان در مراکز استان ها نیز می توانند از وام 90 تا 130 میلیون تومانی استفاده می کنند. همچنین شهرهایی که کمتر توسعه یافته اند  می توانند از 50 تا 70 میلیون تسهیلات برخوردار شوند.

املاک تهران

حسن محتشم رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به این مطلب که هزینه های زمین متناسب با نقاط مختلف کشور مورد اعتنا قرار نگرفته است افزود: این وام مناسب ساخت و ساز در شهر تهران نیست چرا که قیمت زمین در تهران  بالاست. هر چند ممکن است مبلغ این وام مناسب واحدهایی با متراژ کم باشد.قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در برخی نقاط تهران به یک میلیارد تومان می رسد. در این صورت اعطای مبلغ 100 میلیون تومان به عنوان وام برای هر واحد کفایت نمی کند.از طرفی دیگر هیچ یک از متقاضیان حاضر نیستند ملک خود را برای 100 میلیون تومان در گروه بانک نگه دارند.

محتشم در ادامه گفت:مبلغ های اعلام شده می باست بر اساس نیاز ها انجام می شد.هم اکنون شرایط به طور برابر نگاه شده است که باعث ایجاد اقبال در برخی نقاط کشور می شود ولی همچنان در سایر نقاط مانند شمال شهر تهران استقبالی نمی شود. این وام می بایست بر حسب متراژ واحد ها و همچنین ارزش زمین در آن منطقه حساب می شد.

فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه سازان، اثر تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن را با شرایط فعلی بر بازار خنثی اعلام کرد و اظهار داشت: شاید مبالغ اینچنینی برای نقاط مختلف مناسب به نظر آید اما به خاطر آنکه مردم هنوز قدرت خرید ندارند و در تامین هزینه آن دچار مشکل هستند دردی از کسی دوا نمی کند.همچنین این مبلغ باعث تورم هم نمی شود.طرف دیگر قضیه این است که انبوه سازان رقم 12 درصد را به عنوان نرخ سود تسهیلات پیشنهاد داده بودند ولی بانک مرکزی با توجه به مصوبات شورای پول و اعتبار آن را رد کرد. با توجه به نرخ بهره تسهیلات در عمل میزان سود حاصل از ساخت و ساز یک تا 2 درصد می باشد که برای انبوه ساز توجیه اقتصادی ندارد.

پورحاجت گفت: به علت وجود قانون های مزاحم در حوزه پیش فروش مسکن و مالیات آن در دو سه سال گذشته با وجود تلاش های فراوان هنوز قادر نیستیم نیاز های سمت عرضه مسکن را به حداکثر پیشبینی شده "طرح جامع مسکن" نزدیک کنیم. از همین رو آسیب های ناشی از این مهم به زودی خود را در چرخه تولید مسکن کشور نشان خواهد داد. یکی دیگر از معضلات بازار مسکن نصف شدن تعداد پروانه ساختمانی می باشد. امیدواریم دولت فکر عاجلی برای این مسائل کرده و مانع از تکرار وقایع سال 91 شود.

منبع:اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز