برجام و آینده مسکن

برجام و آینده مسکن

به گفته کارشناسان آینده مسکن در صورت عدم بروز مشکل خاص، آینده روشنی است

رکود تمامی بخش های کشور را فراگرفته است. این رکود باعث شده تا مشکلات عدیده ای برای کشور و اقتصاد آن به وجود بیاید. البته پس از تصویب برجام و اجرایی شدن آن همه امیدوار بودند تا این بازار یخ زده با شوک مواجه شده و مشکلات آن برطرف شود. اما با توجه به بدعهدی های آمریکا و اجرا نشدن درست آن توسط طرف مقابل عملا بعد از یکسال عایدی جز یک هواپیما و چند چیز دیگر نصیب ایران نشده است. طبیعتا املاک چیتگر و منطقه 22 تهران از توافق یا عدم توافق مذکور تاثیر می پذیرد.

یکی از مهم ترین بازار هایی که انتظار می رفت با اجرا شدن برجام با جهش مواجه شود، بازار مسکن بود. اما طبق آمار های بدست آمده در یکسالگی اجرای برجام، مسکن همچنان در رکود قرار گرفته و تغییراتی در آن داده نشده است.

 

به گفته بیت الله ستاریان، کارشناس مسائل اقتصادی، بازار مسکن تا پایان سال 95 تغییر محسوسی نخواهد داشت . به اعتقاد وی در صورت عدم بروز مشکل در زمینه های سیاسی و اقتصادی، در نیمه اول سال آینده می توان شاهد اتفاقات بهتری برای مسکن بود.

البته دولت تلاش هایی را نیز در حوزه مسکن انجام داده، اما عدم رقبت سرمایه گذاران برای ورود به بخش مسکن، از مهم ترین دلایلی است که باعث شده زحمات دولت بی هدر شود. نوسانات ارز در هفته های اخیر و رسیدن آن به بالای 4000 تومان نیز از دلایل بروز مشکلات در بازار مسکن به حساب می آید. اما با تمام این اوصاف، ستاریان معتقد است نیمه اول سال آینده در صورت عدم بروز مشکل، شاهد رونق در بخش های مختلف مسکن مثل تولید، معاملات و سرمایه گذاری ها خواهیم بود. به گفته این کارشناس اقتصادی در نیمه نخست سال 96 قیمت مسکن نیز رشد خواهد داشت.

این کارشناس حوزه مسکن بر این باور است که تسهیلاتی که دولت یازدهم زیر نظر بانک ها برای خرید مسکن در اختیار مردم قرار می دهد، کارشناسی شده نبوده و سناریو این تسهیلات ناقص و ابتر هستند. به گفته ستاریان باید صورت مسئله سناریو این اقدامات به صورت کامل حلاجی شود تا از مشکلات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

برجام

راهکار بیت الله ستاریان برای برون رفت از این مشکل نگاه درست و کلان به مسئله است. به اعتقاد وی برای اینکه از این رکود بسیار سخت در حوزه مسکن بیرون بیاییم، باید به فیلد های ساختمانی و ساخت و ساز آن ها یک شوک وارد نماییم. وارد کردن شوک نیر باید در راستای یک برنامه جامع و کامل باشد. یکی از این برنامه ها می تواند ارائه تسهیلات مناسب برای خرید مسکن باشد. اما راهکارهای متعدد دیگری نیز وجود دارد که باید به آن ها نیز توجه شود. متاسفانه تا به حال به ابزارهای متعدد مالی غیر از تسهیلات، توجه خاصی نشده است. مسئولان باید بانگاهی جامع به همه راهکار های پیش رو بر رفع این مشکل همت گمارند.

ستاریان بر این باور است که بسیاری از سیاست های اقتصادی در حوزه مسکن نه تنها باعث سهیل گری نشده ، بلکه باعث فلج شدن این بازار گشته است. این سیاست ها در برخی موارد عامل اصلی ورشکستگی زیر مجموعه های بازار مسکن بوده اند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، بازار مسکن و به خصوص صنعت ساختمان باید به صورت کامل به منابع خود تکیه کند نه بودجه های عمرانی. چرا که بودجه های عمرانی هر سال با تغییراتی مواجه شده و از همه مهمتر دیر و زود شدن تخصیص بودجه از طبیعی ترین مشکلات اقتصاد امرزو ما است. همچنین مشکل دیگری که بر سر راه این صنعت قرار دارد، مشکلاتی است که برای گرفتن سرمایه خارجی در ساخت مسکن به وجود می آید. با اینکه اکثر تولید ساختمان در اختیار بخش خصوصی است، اما این بخش خصوصی طبق قانون قادر نیست تا از سرمایه های خارجی استفاده کند و همین باعث کاهش نقدینگی در این عرصه شده است.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز