بازار مسکن و خطر بازگشت به رکود

بازار مسکن و خطر بازگشت به رکود

این روزها شاهد تحرک نسبی بازار مسکن در تهران هستیم که ناشی از افزایش فروش واحدهای قدیمی ساز است، از دیگر سو شاهد بالا بردن پیش از موعد قیمت پیشنهادی از طرف فروشندگان هستیم.

در آبان ماه امسال معاملات بازار مسکن در تهران شاهد افزایش 18.5 درصدی بود که این رشد به دلیل سوق یافتن بازار مسکن به سمت واحدهای قدیمی‌ساز صورت گرفت، در واقع این سمت و سوق برای غلبه بر صعود قیمت ها بود. بنابر این در صورتی که فروشندگان مسکن در روند طبیعی بازار ملک دخالت کنند، آینده بازار مسکن با خطر رکود تورمی مواجه خواهد شد. طبق بررسی های انجام شده بعد از پیدایش نشانه های اولیه رونق مسکن، فروشندگان قیمت پیشنهادی مسکن را بالا برده اند که این کار می تواند تعادل بازار مسکن در تهران را به هم بزند.

املاک تهران

در آبان 95 بود که فروش واحد های کمتر از 5 سال ساخت 1.4 درصد نسبت به سال 94 کاهش داشت، بعد از آن در آبان امسال هم شاهد کاهش میزان سهم خرید و فروش واحد های نوساز بازار مسکن در تهران بودیم، به صورتی که بازار مسکن کاهش 5 درصدی سهم واحد های کمتر از 5 سال ساخت را نسبت به ماه مشابه سال گذشته تجربه کرد.

در طرف مقابل شاهد افزایش سهم فروش واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال به میزان 7. درصد و همچنین واحدهای بیشتر از 20 سال به میزان 1.9 درصد بودیم. در آبان سال جاری  واحد های 6 سال به بالا 52.8 درصد از میزان کل معاملات را شامل شدند، این آمار در سال قبل 47.8 درصد بود.

با این آمار ها می توان به این نتیجه رسید با وجودیکه قیمت مسکن در مسیر صعود قرار دارد ولی دارای فاصله با سقف تقاضای مشتری است. برای همین مشتریان بالقوه که در بازار مسکن حضور دارند برای اینکه از این رشد قیمت جا نمانند اقدام به خریدن واحد های قدیمی ساز تر  می کنند. این می تواند یک معامله دو سر برد باشد و بخش تقاضا اگر در دام رشد بی دلیل قیمت گرفتار نشود می تواند  بهره مند شود. علی الخصوص اینکه به گفته کارشناسان مسکن در کشور دارای مازاد 4.7 میلیونی است که مثل دهه های گذشته رونق ندارد.

به دلیل بازدهی کم بازار مسکن نسبت به سه بازار رقیب یعنی طلا، بورس و دلار در طی 5 سال گذشته، بازار مسکن خالی از تقاضای سوداگری شده است. جدیدا نشانه هایی از ورود سفته بازان که اقدام به خرید دارایی های ثابت برای غلبه بر تورم میکنند دیده شده است. طبق اطلاعاتی که از واسطه های ملکی دریافت شده مشخص شد که بازار مسکن با توجه به بالا رفتن قیمت و پایین آمدن تخفیف، آماده دست اندازی توسط سرمایه گذارانی است که مصرف کننده نیستند.

بانک مرکزی گزارش داد که در آبان ماه امسال تعداد معاملات مسکن تهران 14 هزار و 800 واحد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 18.5 درصدی را نشان می دهد. همچنین قیمت ملک به طور متوسط متری 4 میلیون و 890 هزار تومان بود که افزایش 10.9 درصدی را شامل می شود. طبق معمول واحد های کمتر از 5 سال ساخت با آمار 47.2 درصد دارای بیشترین فروش بودند ولی این آمار در مقایسه با آبان سال گذشته 5 درصد کمتر است.

املاک تهران

بالاترین سهم معاملات برای واحد های 60 تا 70 متر  با سهم 14.8 درصدی بود. همچنین واحد های 50 تا 60 متر دارای سهم 13.5 درصد و واحدهای 70 تا 80 متر نیز دارای سهم 13 درصد در رتبه های بعد بودند. مجموعا واحدهایی که زیر بنای کمتر از 80 متر مربع داشتند سهم 50.7 درصدی از معاملات در آبان ماه را به خود اختصاص دادند.

بررسی ها از شرایط موجود در بازار حاکی از آن است که واحد های لوکس و نیمه لوکس دچار کسادی هستند و رونق بازار مسکن بیشتر شامل خرید واحد های کوچک و با متراژ متوسط و از سوی قشر متوسط انجام می شود. بنابراین فعالان در بخش عرضه مسکن می توانند بیشتر روی متراژهای 50 تا 100 متر تمرکز کنند. با این حال شواهد حاکی از آن است که با وجودیکه 70 درصد معاملات مربوط به واحد های کمتر از 100 متر است اما 70 درصد پروانه های ساختمانی صادر شده برای واحد های با متراژ بیشتر از 100 متر است.

منبع : اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز