بازار مسکن و جوانان

بازار مسکن و جوانان

همیشه سوالی پیش روی جوانان وجود دارد و آن این است که چه زمانی وضعیت بازار مسکن از این حالت خارج می شود و وضعیت عادی می گردد. در واقع برای جوانان این سوال مطرح است که این وضعیت مسکن چه زمانی به این حد خواهد رسید که آنان نیز همچون پدران و پدربزرگانشان صاحب خانه شوند. البته بسیاری از موارد نسبت به گذشته تغییر یافته است اما این درخواست جوانان نیز چندان خواسته دور از انتظاری نیست و ان ها باید به بازار مسکن امید داشته باشند.

املاک تهران

در گذشته خانواده ها با در اختیار قرار دادن یک اتاق به زوج جوان باعث می شدند که ازدواج صورت گرفته و یک خانواده جدید تشکیل شود. این کار مزیت ها و معایب خودش را داشت اما به هر حال باعث تشکیل خانواده می شد. رفته رفته خانه ها کوچکتر شد و از حالت تک واحدی و حیاط دار بیرون آمد و تبدیل یه آسمان خراش هایی شد که حتی اتاق به اندازه تمام اعضای خانواده در آن ها وجود ندارد چه برسد به اینکه خانواده دیگری هم به آن خانه اضافه بشود. به همین صورت با تغییر سبک زندگی در کشور ،  مشکلات مسکن جوانان روز به روز بیشتر شده و برای جوانان داشتن مسکن مستقل اهمیت بیشتری پیدا کرد.

بازار مسکن

اما حالا خرید مسکن برای جوانان بسیار دشوار شده و از طرف دیگر داشتن یک شغل مناسب و تهیه یک مسکن از ضروریات تشکیل خانواده می باشد. با شرایطی که امروزه با آن روبه رو هستیم جوانان اگر حامی و پیشتیبانی نداشته باشند نمی توانند به راحتی و در اسرع وقت صاحب خانه بشوند. در واقع بازار مسکن چندان روی خوشی به جوانان نشان نمی دهد و همین امر باعث دلزدگی جوانان شده است.

بعضی از جوانان به واسطه همراهی خانواده هایشان مورد حمایت قرار می گیرند ولی دسته دیگری که خود خانواده هایشان هم صاحب خانه نیستن چه باید بکنند ؟ باید یک حامی بزرگتر از خانواده داشته باشند. دولت ها در ادوار مختلف همیشه تامین مسکن جوانان را از اهداف مهم خود می دانستند ولی آیا تا به الان موفق به تامین مسکن بوده اند یا اینکه به عنوان شعاری که با استقبال مردم روبه رو می شود به عنوان تبلیغات خود استفاده کرده اند .

متاسفانه یا خوشبختانه سالیان زیادی است که مسئولان در تلاش برای سر و سامان دادن به مسکن زوج های جوان هستند. در واقع در دولت های گذشته چه اصلاح طلب و چه اصول گرا ، یکی از اهداف مهم ، تامین مسکن برای جوانان بوده است اما این هدف به خوبی نتوانسته مشکل اساسی کشور را برطرف کند.

مسکن مهر یکی از این طرح ها بوده که با تمام خوبی هایی که داشت به علت شتابزدگی و در برخی مکان ها به علت عدم کارشناسی مناسب شاهد مشکلات فراوانی در پی آن بودیم. البته این طرح بسیاری از افراد را صاحبخانه کرد و همین امر باعث بالا رفتن محبوبیت دولت در همان دوران شده بود. هرچند اعتراضات بسیار زیادی هم از طرف افرادی که به خانه هایشان نرسیده بودند شنیده می شد. اما این فریاد ها در دوران دولت یازدهم شدید تر شد و به اعتراضات مدنی تبدیل شد.

متاسفانه دولت یازدهم به جای برطرف کردن مشکلات مسکن مهر ، این طرح را مزخرف خواند و امید افرادی که به آقای روحانی رای داده بودند تا بی تدبیری های دولت قبل را جبران کند را نا امید کرد. در واقع بسیاری از این افراد تفاوتی بین دولت های نهم و دهم با یازدهم حس نمی کردند چرا که در زمینه مسکن مهر هر دو با بی تدبیری آن ها را از نزدیک شدن خانه دور می کردند. امید است با تدبیر دولت دوازدهم مشکل این پروژه برطرف و سریعا به اتمام برسد.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز