بازار مسکن و نارضایتی سوداگران

بازار مسکن و نارضایتی سوداگران

در حالی که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن ، بازار مسکن رادر شرایط خوبی ارزیابی نمی کنند ، برخی معتقدند که بازار مسکن در شرایط مناسبی قرار دارد. این گروه از کارشناسان بر این اعتقاد دارند که وضعیت نوسان قیمت مسکن در یک محدوده مناسب رخ داده است. به این معنی که محدوده رخ داده در نوسانات قیمت مسکن راه را برای تقاضای مسکن مصرفی بالاتر می برد. به همین علت است  که در ماه های اخیر تقاضا در بخش مسکن مصرفی رشد خوبی را به خود دیده است و همین امر می تواند نوید بخش روزهای بهتری برای بازار مسکن باشد.

املاک تهران

به اعتقاد این دسته از کارشناسان ، شرایط گفته شده برای فروشنده ها نیز بسیار مطلوب بوده است. این نوسانات مناسب برای فروشنده باعث شده تا آن ها برای خرید و فروش مسکن و املاک خود ترغیب شوند. رشد قیمت هر چند کم شرایطی را فراهم کرده است که صاحبان املاک برای فروش واحد های خود انگیزه بیشتری داشته باشند.

بازار مسکن

اما نکته دیگری که کارشناسان مسکن به آن استناد می کنند این است که حجم معاملات مسکن دچار رشد شده است . درست است که حجم معاملات بیشتر به ساختمان های کم متراژ تعلق داشته اما به هر حال به صورت کلی می تواند تاثیر مثبتی بر بازار مسکن داشته باشد. همچنین محرک های سرمایه گذاری به ویژه وام هایی که برای ساخت در نظر گرفته شده است نیز بی تاثیر نخواهد بود.

اما در این بین به گفته کارشناسان حوزه مسکن شاهد دو گروه ناراضی از بهبود شرایط در این بازار هستیم. این دو گروه سعی دارد با القای این نکته که شرایط بازار مسکن همچون سال های گذشته که دولت یازدهم با سیاست های انقباضی خود باعث آن شده بود ، در شرایط رکود فزاینده قرار دارد. البته این نکته که دولت با توجه به بحث کنترل تورم باعث ایجاد رکود بسیار زیاد شده است را نمی توان انکار کرد اما بحث بازار مسکن و القا این حس بحثی جدای از آن است.

یکی از این دو گروه سازندگان مسکن ، تولید کنندگان املاک و همچنین صنایع وابسته به ملک و املاک و مسکن هستند. این دسته که از بحث کاهش فعالیت خود ناراضی هستند یکی از القا کنندگان این حس در بازار می باشند. اما گروه دوم سوداگران و همچنین دلال هایی هستند که سودآوری خود در رکود را هیچ گاه فراموش نمی کنند و به همین علت دوست دارند این حس را به بازار مسکن القا کنند که همچنان شرایطرکود وجود دارد.

سفته بازان و دلالان بازار مسکن امید دارند با شرایط متلطم در بازار مواجه باشند تا بتوانند از شرایط استفاده کرده و سود بالایی را به جیب بزنند. این سفته بازان که هم در دولت قبل به علت بالا رفتن بی حد و حساب قیمت مسکن سود کردند و هم در دولت فعلی به علت ایجاد رکود پول بسیار خوبی به جیب زدند ، حالا نگران شرایط کاری خود هستند. با شدت گرفتن احتمال تغییرات گسترده پس از انتخابات ، برای این دسته بیم های زیادی به وجود آمده است تا سوداگری خود را برای مدتی از دست بدهند.

به اعتقاد کارشناسان مسکن بالا رفتن قیمت مسکن درحال حاضر و در ادامه سال 96 از امکان بسیار پایینی برخوردار است و علت آن هم همانطور که در گذشته نیز به آن اشاره شده است ، طولانی بودن دوران رکود فعلی است. هرچند در رکود های قبلی که در سال های پیش اتفاق افتاده پس از دوران رکود شاهد تغییرات شدید قیمتی بودیم ولی این بار بر خلاف آنچه به نغع تولیدکنندگان مسکن و همچنین سوداگران بخش مسکن است ، شاهد هیچ گونه افزایش ناگهانی قیمت نخواهیم بود. امید است با تلاش های مردم و دولت این اتفاقات به خوبی صورت گیرد و دوران رکود به زودی پایان یابد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز