بازار مسکن در انتظار تدبیر مسئولان

بازار مسکن در انتظار تدبیر مسئولان

بازار مسکن یکی از مهم ترین بازار های کشور است که برای خروج از رکود باید به آن توجه ویژه شود

مسکن و بازار مسکن یکی از مهمترین موضوعات در اقتصاد به حساب می آید و بازار مسکن به تنهایی درصد بالایی از اقتصاد ایران را شامل می شود . حوزه های کاری دیگری نیز به این حوزه وابسته هستند. رکود فزاینده ای که در چند سال اخیر گریبان حوزه مسکن را در حوزه  گرفته است ضرر بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. در همین مدت و به واسطه رکود به وجود آمده در حوزه مسکن 300 صنعت مرتبط با مشکل و رکود مواجه شدند. همچنین 1300 نوع شغل و حرفه با رکود و بعضا با ورشکستگی مواجه شده اند. طبیعتا این مشاغل همگی به وسیله کارگران و متخصصانی به گردش در می آمدند که حالا با وضعیت به وجود آمده در بازار مسکن، وضعیت این افراد نیز نابسامان شده است.

املاک تهران

یکی از مهمترین دلایلی که رکوددر بازار مسکن را ادامه دار کرده است، وضعیت مالی خانواده ها است. با توجه به مشکلات اقتصادی که گریبان گیر خانواده های ایرانی شده است، طبیعتا قدرت خرید آن ها در همه موارد افت داشته است. قدرت خریدی که در سه سال گذشته بر خلاف وعده های دولت به شدت کاهش یافته و وضعیت بحرانی ای را برای بسیاری از خانوارها رقم زده است. پایین آمدن قدرت خرید مردم در ضروریات زندگی منجر به عدم علاقه به خرید مسکن خواهد شد. اتفاقی که در چند سال اخیر افتاده و افراد برای خرید خانه یا تعویض خانه های قدیمی خود اقدامی نکرده اند

البته ناگفته نماند که از سال 75 تا 95 ، درآمد سالانه خانوارها افزایش زیادی داشته است. درآمد سالانه خانوار ها که در سال 1375 2 میلیون تومان بوده است، در سال 92 با 10 برابر رشد مواجه شده و به 20 میلیون تومان رسیده است. اما در همین مدت آپارتمان 13 برابر و زمین 17 برابر گران تر شده است. همین امر باعث می شود تا قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری داشته باشد. البته آمار گفته شده به صورت میانگین است در حالی که در شهر تهران و در برخی مناطق آن این افزایش قیمت سرسام آور گزارش می شود . به عنوان یک نمونه، در بین سال های 80 تا 95 در جایی مثل منطقه 1 تهران، قیمت آپارتمان بیش از 129 برابر گران تر شده است و در همین مدت قیمت زمین با رشد 194 برابری مواجه شده است.

بازار مسکن

یکی از مهمترین دلایل افزایش جهشی قیمت در سال های گذشته ، عدم تناسب عرضه و تقاضا بوده است. عرضه نامناسب مسکن باعث شده در جاهایی که به مسکن نیاز است ساختمانی وجود نداشته باشد و جاهایی که نیازی به ساختمان نیست، ساختمان های خالی جلوه گری کنند. البته افزایش شهر نشینی در این سال ها نیز علت بسیار مهم افزایش قیمت بوده است. البته در حال حاضر و با توجه به اقداماتی که از سال 57 و پس از انقلاب اسلامی در زمینه ساخت مسکن در کشور شکل گرفت، تعداد مسکن در ایران فقط و فقط 4 درصد از میزان خانواده ها کمتر است اما الان در حال حاضر در تهران بیش از 200 هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد.

یکی دیگر از دلایل آشفتگی در بازار مسکن، سوداگری برخی سودجویان است که با سفته بازی این بازار مهم را دچار اختلال کرده اند. در این جور مواقع نیروی انتظامی، قوه قضائیه و دولت باید دست در دست هم داده و به این آشفتگی ها سر و سامان دهند. در حال حاضر مهمترین دغدغه مسئولان عالی رتبه کشور رفع رکود و بیکاری است که مسکن یکی از مهمترین حوزه هایی است که در صورت تحرک می تواند کل اقتصاد ایران را دچار تحرک نماید. بنبابراین بر اساس اولویت ها باید دولت به مسکن با نگاه ویژه ای نگاه کند تا مشکلات برطرف شود.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز