بازار دوم برای مصالح ساختمانی(بخش اول)

بازار دوم برای مصالح ساختمانی(بخش اول)

شورای هماهنگی مسکن در روز قبل در عین حال که با طرح (خرید اعتباری تجهیزات و مصالح ساختمانی) از سوی سازندگان مسکن با واسطه گری بانک عامل قسمت مسکن موافقت نمود و آن را به تصویب رساند، از عملیاتی شدن این طرح در نهایت تا آخر هفته ی آینده خبر داد.

بر مبنای تحقیقات به عمل آمده طرح خرید اعتباری مصالح و تجهیزات ساختمانی از سوی سازنده های مسکن به واسطه بانک عامل قسمت مسکن در روز قبل در چهارمین نشست شورای هماهنگی مسکن به ریاست وزیر راه و شهرسازی و با حضور معاونان ایشان در قسمت مسکن، مدیر عامل بانک عامل بخش مسکن و بعضی دیگر از مسئولین فعال در حوزه مسکن مانند رئیس و معاونان امور مسکن بنیاد مسکن برای اجرا در روزهای آتی با موافقت اعضا همراه شد. بر مبنای گزارشات به دست آمده از این نشست، این مسئله که خرید نقدی و اعتباری مصالح ساختمانی در حال حاضر یکی از درخواست های اصلی سازندگان و نیازهای اساسی بخش ساخت مسکن است، مورد بررسی قرار گرفت.

املاک تهران

تحقیقات بیانگر این موضوع است که این طرح حداقل حاوی 9 قابلیت عمده هم به سود تولید کننده مصالح ساختمانی و هم به سود سازنده ها و سرمایه گذاران ساختمانی است که بر مبنای توصیه ی اکید وزیر راه و شهرسازی برآورده شده است که مدل عملیاتی آن از طرف بانک پرداخت کننده تسهیلات و همین طور بنیاد مسکن به عنوان پیشنهاد دهنده ی این طرح با نظارت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نهایی شود تا بتوان اجرای آن را در آینده ی نزدیک شروع نمود.

در حال حاضر که به علت بالا رفتن بسیار زیاد قیمت مصالح ساختمانی و همین طور یک نگرانی بسیار زیاد از جهت بالا رفتن دوباره ی قیمت ها در ماه های آتی، بعضی از سازنده ها منتظر این هستند که قیمت ها تثبیت شود. آن ها تا کنون به علت قابل پیش بینی بودن روندهای پیشرو در عمل نمی خواستند ریسکی برای سرمایه گذاری های تازه ای برای ساختمان نمایند. شاید به وجود آمدن امکان خرید اعتباری و غیر نقدی مصالح ساختمانی در نقش کارت، برای خارج شدن بازار ساخت و ساز از راکد شدن( به صورت موقتی) تاثیر گذار باشد.

در شرایط فعلی به دست آوردن منابع نقدی برای خریدن مصالح ساختمانی به حجم بسیار زیادی از سرمایه در گردش سازنده ها نیاز دارد. پول و منابع نقدی که برای تامین مصالح لازم است، پس از قیمت زمین، یکی از پر هزینه ترین عملیات ساخت مسکن است که به ویژه در شروع سال 1397 تا به امروز متاثر از بالا و پایین شدن های قیمت ارز به شکل بسیار زیادی بالا رفته است.

املاک تهران

بر مبنای پیش بینی های انجام شده در حال حاضر متوسط قیمت انواع مصالح ساختمانی و تجهیزات آن در شهرها به شکل میانگین بین 45 تا 50 درصد در قیاس با همین مدت در سال گذشته، با رشد مواجه بوده است و این با وجودی است که میزان بالا رفتن قیمت بعضی از مصالح و تجهیزات ساختمانی وارداتی به علت بالا و پایین شدن های ارز بسیار بیشتر از این مقدار بوده است.

به همین شکل بر مبنای تازه ترین آمار و ارقامی که از قیمت مصالح ساختمانی به دست آمده است، شاخص قیمت مصالح ساختمانی  در شهر تهران در تابستان امسال در قیاس با تابستان سال قبل به میزان 1.5 برابر بالاتر رفته است. این با وجودی است که شاخص قیمت مصالح از فصل بهار سال 92 تا فص بهار سال 96 بالا و پایین شدن خاصی نداشته است و ثابت مانده است.

در قالب طرح موجود، بانکی که قرار است تسهیلات مسکن را پرداخت نماید، به عنوان نهاد واسط میان تولید کننده مصالح و سازندگان مسکن واقع می شود و به واسطه ارائه نمودن بعضی از تضمین ها و تعهدها از دو طرف، امکان خرید و فروش غیر نقدی مصالح ساختمانی را برای هر دو سوی معامله به وجود می آورد. در اصل این طرح به نوعی صورت متفاوتی از ارائه تسهیلات ساخت مسکن به سازندگان است و نوعی تسهیلات متفاوت به حساب می آید که به سمت عرضه مسکن ارائه می شود.

ادامه دارد.....

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز