ایران جمعیت شهرنشین بیشتری نسبت به میانگین جهانی دارد.

ایران جمعیت شهرنشین بیشتری نسبت به میانگین جهانی دارد.

در حال حاضر در ایران 73 درصد مردم در شهرها زندگی می کنند. این در حالی است که این میزان در سطح جهانی ، 54 درصد و نشان از بیشتر بودن 20 درصدی میانگین جمعیت شهری ایران نسبت به جهان دارد.

در چهار دهه گذشته برای 127 خانوار 100 خانه وجود داشت اما اکنون با بهبود وضعیت مسکن در ایران به ازای هر 104 خانوار 100 خانه وجود دارد. این سخنانی است که حامد مظاهریان در شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران بیان کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «حامد مظاهریان» روز دوشنبه در شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران، افزود: ارتقاء کیفیت زندگی در شهرهای ایران به یک مساله مهم تبدیل شده و داشتن یک مسکن امن حق هر خانوار ایرانی است که در قانون اساسی نیز به آن توجه شده است.

وی با اشاره به ضرورت بهبود وضعیت مسکن در ایران یادآور شد: در چهار دهه گذشته برای 127 خانوار 100 خانه وجود داشت اما اکنون با بهبود وضعیت مسکن در ایران به ازای هر 104 خانوار 100 خانه وجود دارد.

مظاهریان با بیان اینکه در صورتی که مسکن از یک کالای سرمایه ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود، حوزه مسکن و خانوار کشور به نقطه سر به سر می رسند، افزود: تامین منابع مالی مورد نیاز و نظام تامین مالی بانک محور از عمده مشکلات بخش مسکن در ایران است.

وی تاکید کرد: حدود چهار میلیارد نفر در جهان در شهرها زندگی می کنند که نشان می دهد شهرها و مسکن دو کانون مهم دستاوردهای مادی بشری در حوزه تمدنی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز نه تنها شهرها کالبدی برای زندگی اجتماعی بشر است بلکه منبع الهام بخشی برای انسان ها و در حقیقت محلی برای برآورده شدن مهمترین آرزوهای بشری هستند.

مظاهریان با اشاره به چالش های متعدد بخش مسکن در ایران یادآورشد: تامین مالی، تمایل نداشتن بانک ها به پرداخت تسهیلات بلند مدت و نبود نهادهای توسعه ای و تضمینی در حوزه مسکن در ایران از مهمترین چالش فراروی این بخش در ایران است.

وی اظهار داشت: از طرفی بانک ها برای تامین تسهیلات اقشار کم درآمد و ضعیف در خرید مسکن تضمین های کافی ندارند لذا توصیه جهانی این است که بخش مسکن باید از نهادهای توسعه ای برخوردار شود که هدف آنها سوددهی نیست بلکه اجرای سیاست های مناسب در بخش مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه ای شدن بانک مسکن در ایران را از اقدام های مهم این وزارتخانه برشمرد و گفت: با کمک مجلس و چهار برابر شدن سرمایه بانک مسکن، این بانک می تواند به یک بانک توسعه ای در بخش مسکن در ایران تبدیل شود.

مظاهریان افزود: نبود یک نهاد تضمینی در کشور یکی از چالش های مهم بخش مسکن است و وجود این نهاد در زمان افت و خیز قیمت مسکن به خریدار، سازنده و فروشندگان کمک و به آنها در انجام معامله و تولید مسکن تضمین کافی می دهد.

وی، سنتی و غیررسمی بودن نظام پیش فروش مسکن را یکی دیگر از چالش های مهم حوزه مسکن در ایران اعلام کرد و گفت: با سر و سامان دادن معامله مسکن، خریداران که هدف اصلی این نظام به شمار می روند، می توانند تقاضای کافی را در بازار به وجود آورند.

وی از سیاست توسعه شهرها در ایران انتقاد کرد و گفت: درحالی که بافت های درون شهری به شدت فرسوده و آسیب پذیر هستند، متاسفانه سیاست هایی دنبال شده که به توسعه شهرها کمک کرده است.

مظاهریان ادامه داد: خواسته عموم مردم ارتقای کیفیت زندگی در شهرها است که مدیریت شهری به عنوان یک نهاد خدمت رسان در اختیار شهروندان قرار گیرد. در شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسکن در ایران روزهای 12 و 13 مهرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار می شود.

در این همایش موضوعاتی چون معماری مسکن در ایران، سیاست های زمین، مالیات های بخش مسکن، واسطه گری در بازار مسکن و ساماندهی بافت های ناکارآمد شهری و مزیت های ایجاد بانک های توسعه ای مسکن توسط استادان دانشگاه، متخصصان و کارشناسان حوزه مسکن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

مبنع : اقتصاد آنلاین

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز