از افزایش وام مسکن چه خبر؟

از افزایش وام مسکن چه خبر؟

یکی از با اهمیت ترین تسهیلاتی که از سوی بانک ها در دسترس مردم قرار می گیرد تسهیلات مسکن است که این نوع تسهیلات از طرفداران زیادی برخوردار است و و علت آن نیز این است که اقساط این نوع تسهیلات بالا است و به عنوان یکی از کمک هزینه های کاربردی و مفید برای خرید مسکن مورد توجه واقع می شود. اما در این روزها، این تسهیلات و این نوع کمک هزینه بسیار اندک است، چرا که قیمت منازل مسکونی روز به روز بالاتر می رود.

اگر بخواهیم به دقت بررسی کنیم متوجه می شویم که تسهیلات مسکن که به میزان 160 میلیون تومان است، تنها می تواند 22 درصد از قیمت یک واحد مسکونی 60 متری در شهر تهران را پوشش دهد. اما اگر یک شخصی قصد خرید یک منزل مسکونی 60 متری در تهران را داشته باشد باید برای آن به طور متوسط حدود 516 میلیون تومان هزینه نماید، در صورتی که تسهیلات مسکن فقط به میزان 160 میلیون تومان از آن را در بر می گیرد.

املاک تهران

در ماه تیر سال 1397 پوشش دهی تسهیلات مسکن برای خرید منزل مسکونی 60 متری در شهر تهران به میزان 26 درصد بود و از زمانی که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران بالا رفت و به میزان 8 میلیون و 600 هزار تومان رسید، تسهیلات مسکن نیز قدرت خود را برای پوشش دادن خرید مسکن از دست داد.

و اما راکد بودن بازار مسکن به علت این که متقاضیان خرید مسکن توان مالی خود را از دست داده اند شدیدتر از قبل شده است و بعضی از مردم اعتقاد دارند که باید مقدار تسهیلات بانکی بالاتر رود و افزایش پیدا کند، اما عده ای دیگر عقیده دارند اگر بنا باشد که سقف تسهیلات مسکن افزایش یابد باید به قسمت تولید مسکن اختصاص داده شود و در آن صورت با بالا رفتن عرضه، بازار نیز رو به تعادل می رود.

با وجود تمام این مسائل اما تسهیلات مسکن هنوز هم طرفداران خود را دارند و کسانی که می خواهند منزلی را خریداری نمایند از این تسهیلات استفاده می کنند. تسهیلات خرید مسکن در طول 7 ماهه ابتدایی سال 1397، نسبت به همین مدت در سال 96، به میزان 35 درصد بالاتر رفته است و بخش زیاد این تسهیلات به خرید و بازسازی منازل مسکونی به کار گرفته شده است.

بر مبنای این گزارش بانک مسکن در هفت ماه ابتدایی سال 97 رقمی به میزان 10 هزار و 849 میلیارد و 375 میلیون و 300 هزار تومان به متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن در تمام کشور پرداخت نموده است.

گزارش منعقد شده ی عملکرد تسهیلات و اعطایی بانک مسکن در طول 7 ماهه ی ابتدایی سال 97 بیانگر این موضوع است که تمام تسهیلات منعقد شده و اعطا شده در طول این مدت 10 هزار و 849 میلیارد و 375 میلیون و 300 هزار تومان بوده است که این موضوع در قیاس با مبالغ منعقد شده و اعطا شده در طول همین دوره در سال 96 به میزان 35.7 درصد رشد نموده است.

در هفت ماهه ی شروع سال نود و هفت  293 هزار و 351 فقره تسهیلات از طرف بانک مسکن به متقاضیان در تمام کشور پرداخته شد و این با وجودی است که در همین مدت زمان در سال قبل حجم تسهیلات پرداختی به میزان 198 هزار و 479 فقره بوده است.

ارزش تمام تسهیلات مسکن که در طول 7 ماه آغازین سال 96 پرداخته شده بود به میزان 7996 میلیارد و 56 میلیون و 200 هزار تومان بوده است. با این وجود گزارش عملکرد مربوط به ماه مهر سال 97 حکایت از آن دارد که در ماه مهر امسال، 50 هزار و 347 فقره تسهیلات مسکن به ارزش 1806 میلیارد و 516 میلیون تومان به متقاضیان داده شده است.

املاک تهران

و این در حالی است که با توجه به بالا رفتن قیمت مسکن در ماه های گذشته و افزایش محسوس و چشمگیر قیمت مسکن در طول این مدت زمان و با وجود رکودی که به علت بالا رفتن قیمت و کم شدن قدرت خرید مردم به وجود آمده است، بانک مرکزی باید دیر یا زود سقف تسهیلات مسکن را بالاتر ببرد تا بتواند در قسمت مسکن گرما و رونق مورد نظر را به وجود آورد.

همچنین یکی از مهمترین وظیفه هایی که بانک مرکزی بر عهده دارد این است که این اتفاق در حالی می افتد که باعث به وجود آمدن یک تورم افسار گسیخته در قسمت مسکن نشود، به این علت که در این شرایط بالا رفتن سقف تسهیلات هم بدون نتیجه نخواهد بود و این مسئله ای است که رئیس کل بانک مرکزی هم بر روی آن بسیار تاکید نموده است.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی هم کم بودن مقدار تسهیلات مسکن با توجه به قیمت هایی که در حال حاضر وجود دارد را قبول کرده  و اعلام نموده است که روی این مسئله باید کار شود تا باعث به وجود آمدن مشکل نشود.

او به موضوع تسهیلات مسکن هم اشاره کرده  و این گونه بیان نموده است: ما در این زمینه باید هم به فکر رونق بهینه بخش مسکن باشیم و هم حواسمان باشد که تورم ایجاد نشود که به محض اتخاذ تصمیمات مناسب آن را اعلام می کنیم.

با این حال به نظر می آید که بعد از اصلاحات اولیه نظام بانکی کشور که در شرایط فعلی مهم ترین وظیفه ی بانک مرکزی همزمان با کنترل بازار ارز است، باید فکری نیز به حال تسهیلات مسکن شود و می توان برآورد نمود که سقف تسهیلات مسکن در آینده ی نزدیک بالاتر برود.

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز