اجاره مسکن چقدر گران شد؟

اجاره مسکن چقدر گران شد؟

بر مبنای تازه ترین آمارهای منتشر شده از طرف بانک مرکزی از تحولات قیمت و معامله های مسکن در شهر تهران این گونه برداشت می شود که میانگین قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی معامله شده از سوی بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران در ماه دی سال 1397، حدود 98 میلیون ریال بوده است که این میزان به نسبت ماه گذشته و همین ماه در سال گذشته به ترتیب 2.5 و 90.8 درصد رشد داشته است.

همچنین تعداد معامله های آپارتمان های مسکونی در شهر تهران در ماه دی امسال به 6.7 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه گذشته و ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب 1.4 و 64.6 درصد کاهش پیدا کرده است. در طول 10 ماه آغاز امسال تعداد معامله های آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 104.6 هزار واحد مسکونی رسید که این میزان در قیاس با همین مدت در سال گذشته به میزان 30.5 درصد کمتر شده است.

املاک تهران

اجاره تهرانی ها چقدر افزایش یافته است؟

بانک مرکزی همچنین آماری نیز از اوضاع اجاره مستاجران تهرانی ارائه داده است که بر مبنای آن آمار شاخص کرایه مسکن اجاره ای در شهر تهران و در تمام منطقه های شهری نسبت به همین مدت در سال گذشته به ترتیب 19.9 درصد و همچنین 17.1 درصد بیشتر شده است.

چه خانه هایی در شهر تهران بیشتر خریداری شده اند؟

با تحقیق و پژوهش در مورد تعداد واحدهایی که در شهر تهران معامله شده اند، البته به غیر از محاسبه سن بنای آن ها، این نتیجه به دست آمده است که واحدهایی که 5 سال از عمر ساخت آن ها می گذرد با سهم 43.5 درصد بالاترین سهم را ازآنِ خود نموده اند. در تاریخی که گزارش بانک مرکزی ارائه شده است توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی که در شهر تهران معامله شده اند بر مبنای ارزش آن واحدها ازاین موضوع حکایت دارد که در بین دامنه قیمتی که در مورد آن پژوهش صورت گرفته و بررسی شده است، واحدهای مسکونی با ارزش 150 تا 300 میلیون تومان با سهم 17.7 درصد، بالاترین معامله های صورت گرفته را به خود اختصاص داده اند و بعد از آن واحدهایی که ارزش 300 تا 450 و 450 تا 600 میلیون تومان دارند هم به ترتیب با کسب سهم های 17.1 و 10.8 درصدی در رتبه های بعدی واقع شده اند. شایان ذکر است که در ماه دی امسال، حدود 48 درصد معامله ها به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 600 میلیون تومان تعلق داشته است.

بالاترین خرید ملک در کدام منطقه از شهر تهران به ثبت رسیده است؟

همچنین توزیع تعداد معامله های صورت گرفته بر مبنای منطقه های مختلف شهر تهران در دی ماه سال 1397 بیانگر این است که از بین منطقه های 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با 12.4 درصد از تمام معامله های صورت گرفته، بالاترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود مختص نموده است و بعد از آن منطقه چهار و ده به ترتیب با سقف های 9.5 و 7.7 درصد در درجه  بعدی واقع شده اند.

و اما از جمع 71.3 درصد کل معامله های صورت گرفته در شهر تهران در ماه دی امسال به منطقه 10 شهر اختصاص داشت و 12 منطقه باقی مانده هم فقط 28.7 درصد از معامله ها را مخصوص به خود نموده اند.

گران ترین منطقه ها در ماه دی کدام بودند؟

در ماه دی، بالاترین میزان رشد میانگین قیمت نسبت به دی ماه سال قبل، به منطقه 9 با رشد 109 درصد و کمترین میزان رشد هم به منطقه 12 و با 37.6 درصد رشد متعلق بوده است. بر مبنای این گزارش، در بین منطقه های 22 گانه شهرداری تهران، بالاترین میانگین قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده برابر با 23 میلیون و 110 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 4 میلیون و 200 هزار تومان به منطقه 18 متعلق بوده است که این رقم ها در قیاس با همین ماه در سال گذشته به ترتیب 106.8 و 69.9 درصد با رشد مواجه بوده است.

املاک تهران

در ماه دی امسال واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی پنج تا شش و شش تا هفت میلیون تومان در برابر هر متر مربع هر کدام با سهم یک سال 10 درصد بالاترین سهم از تعداد معامله های شهر تهران را متعلق به خود نموده اند و قیمت های چهار تا پنج و هفت تا هشت میلیون تومانی هم با سهم برابر 8.3 درصدی در رتبه های بعدی واقع شده اند. در این ماه توزیع حجم معامله ها به صورتی بوده است که 58.7 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شده است.

به همین شکل توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر مبنای سطح زیر بنای هر واحد مسکونی در این ماه بیانگر این است که بالاترین سهم انجام شده به واحدهای مسکونی 60 تا 70 متر مربع با سهم 14.4 درصد تعلق داشته است و واحدهای دارای زیر بنای 50 تا 60 و 70 تا 80 متر مربع هم به ترتیب با سهم های 14.1 و 12.6 درصدی در درجه های بعدی قرار گرفته اند که در جمع در این گونه واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای پایین تر از 80 متر مربع 55.8 درصد از معامله های صورت گرفته را به خود مختص نموده اند.

گزارش تغییر و تحولات مسکن در شهر تهران بر مبنای آمارهای خامی است که از سوی سامانه ثبت املاک و مستغلات ایران از سوی اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تهیه می شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز