اثر تسهیلات مسکن بر رونق بازار

اثر تسهیلات مسکن بر رونق بازار

تسهیلات مسکن در رونق بازار مسکن نقش مهمی دارد

رئیس انجمن انبوه سازان تهران تسهیلات پرداختی دولت جهت خروج از رکود مسکن را مثبت ارزیابی می کند. وی در این باره اعلام داشت که تسهیلات مسکن بالاخص تسهیلات پرداختی در مورد ساخت وساز مسکن با استقبال فعالین بخش مسکن روبرو شده است. تسهیلات مسکن پرداخت شده توسط بانک ها که بدون سپرده گذاری جهت ساخت و ساز  صورت پذیرفته است تاثیر خود را نسبت به تسهیلات پرداختی به خرید مسکن با وقفه ی زمانی یکی دوساله نشان می دهد. کارشناسان بر تاثیرگذاری مثبت این تسهیلات بر خروج بازار مسکن از رکود و ایجاد تحرک و رونق در بازار مسکن امیدوارند.

املاک تهران

 تسهیلات مسکن در امر ساخت و ساز موجب می شود علاوه بر بخش مسکن سایر بخش های مرتبط با ساخت و ساز تحریک شوند و انگیزه و پویایی را به آن بخش ها نیز انتقال می دهد. سیاست دولت در بسته ی خروج از رکود بخش مسکن، تقویت بخش عرضه و تقاضا به طور همزمان با پرداخت تسهیلات مناسب می باشد. بنابراین علاوه بر تسهیلات پرداختی برای خریداران مسکن، توجه ویژه ای به پرداخت تسهیلات مسکن برای سازندگان واحدهای آپارتمانی و ویلایی به منظور حمایت و تقویت بخش عرضه وجود دارد.

تسهیلات مسکن

 پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بدون نیاز به سپرده گذاری فرصت بسیار خوبی را برای ارتقا توانمندی مالی به سازندگان مسکن می دهد که می توانند با استفاده از این تسهیلات در افزایش عرضه ی واحدهای مصرفی و رونق بخشیدن به بازار مسکن در دوسال آینده نقش موثری را ایفا کنند. ارائه ی صحیح تسهیلات مسکن به گروههای مختلف متقاضی می تواند نقش بسیار زیادی در تامین مسکن برای افراد، به خصوص خانه اولی ها داشته باشد. تاثیر مثبت این مسئله را می توان در یک ساله آینده به وضوح مشاهده کرد.

تلاش دولت در سالهای آتی با توجه به افق درنظر گرفته شده برای بخش مسکن، ادامه ی این روند و سپس گسترش سیاست های فعلی می باشد. از جمله سیاست های دولت می توان به پرداخت تسهیلات مسکن برای خانه اولی ها، متقاضیان ساخت و ساز مسکن، اعطای تسهیلات به متقاضیان نوسازی بافت های فرسوده و سایر متقاضیان خرید مسکن اشاره کرد.

با ادامه ی روند فعلی و کارکرد صحیح دولت در پرداخت تسهیلات مسکن به منظور تقویت هر دو بخش عرضه و تقاضا، به نظر می رسد در فصل تابستان دوره ی پیش رونق را با سرعت بیشتری از آنچه کارشناسان پیش بینی می کرده اند پشت سر بگذاریم و با اتمام این فصل وارد دوره ی رونق بازار مسکن شویم. رونق مورد انتظار در سال 96 بیشتر خود را در افزایش قابل قبول تعداد معاملات نمایان خواهد ساخت.

  افزایش مطلوب تعداد معاملات مسکن در ماههای آغازین سال 96 باعث شده تمایل سازندگان به ورود مجدد به این بازار بیشتر شود. سازندگانی که پیش از این در پی رکود شدید وارد آمده به بخش مسکن این بازار را رها ساخته بودند. نتیجه ی این اتفاق ناخوشایند خروج سرمایه از بخش مسکن و عدم سرمایه گذاری جدید برای رونق بخشی به این بخش بود. چرا که وجود روکود شدید در این بخش ریسک سرمایه گذاری را به میزان زیادی افزایش داده بود و صاحبان سرمایه اذعان داشتند که در صورت ادامه ی فعالیت تا خروج مسکن از رکود به اصطلاح با خواب سرمایه روبرو خواهند بود و این مسئله با منافع آنها سازگاری نداشت. لذا سرمایه گذاران یکی یکی از این بازار خارج شدند و سرمایه های خود را به سمت فعالیت های اقتصادی پربازده تر از جمله سرپرده گذاری در بانک برده بودند.

افزایش قیمت مسکن در نتیجه ی رونق مورد انتظار هیچ گاه بیش از نرخ تورم عمومی نخواهد بود اما این میزان افزایش قیمت مسکن از ضروریات ورود به عرصه ی رونق می باشد. ذکر این نکته ضروری است که رونق مسکن به هیچ عنوان به معنای جهش نامتعارف  قیمت ها نمی باشد. باور عامیانه به این مساله باعث شده جو عمومی جامعه و متقاضیان مسکن خواهان رونق یافتن بازار نباشند.

 

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز