ابهام در بازار مسکن 96

ابهام در بازار مسکن 96

بازار مسکن 96 در هاله ای از ابهام قرار گرفته است

متاسفانه در سال های اخیر بخصوص در سه سال و نیم گذشته شاهد رکود بازار مسکن بوده ایم و همین امر آسیب های فراوانی را بر اقتصاد ایران وارد کرده است. به گفته کارشناسان حوزه مسکن یکی از عمده مشکلات اقتصاد ایران در حال حاضر، وجود رکود در بازار مسکن است و در صورتی که این رکود برطرف گردد شاهد رونق در بسیاری از بخش های اقتصاد ایران خواهیم بود. ناگفته نماند که این رکود فزاینده بیشتر به علت رویکرد دولت در کاهش تورم بوده است و سیاست های انقباضی اتخاذ شده در این زمینه باعث به وجود آمدن چنین رکودی در بازار مسکن شده است.

املاک تهران

در سالی که گذشت یعنی سال 95 ، شاهد فراز و نشیب های فراوانی در حوزه مسکن بودیم و به همین علت پیشبینی از آینده مسکن بسیار سخت و طاقت فرسا شده است. در حالی که پیش بینی ها به این سمت می رفت که در پایان سال با جهش فراوان معاملات در بخش نوساز ها همراه باشیم اما آنچه که انتظار می رفت محقق نشد و تنها رونق نسبی بر این بازار حکمفرما شد. حالا در آستانه آغاز سال نو شاهد خواهیم بود که اختلافات زیادی در بین کارشناسان وجود دارد مبنی بر پیش بینی بازار مسکن در سال 96 . در حالی که عده ای از کارشناسان بر این باورند که در سال 95 شاهد رونق بسیار خوبی در حوزه بازار مسکن خواهیم بود ، عده ای نظر کاملا معکوس دارند. هرچند در دسته اول که معتقد به رونق بازار مسکن در 96 است نیز دو دستگی وجود دارد . برخی معتقدند که خروج از رکود با افزایش قیمت ها همراه خواهد بود و برخی بر خلاف این گروه معتقد به ثبات در قیمت ها حتی پس از افزایش معاملات هستند.

بازار مسکنیکی از کارشناسانی که معتقد است در سال 96 اتفاق خاصی برای بازار مسکن نخواهد افتاد، حسین محمودی اصل، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. وی معتقد است که دولت توانسته با کمک مردم و مسئولان مختلف بازار ارز را به ثبات نسبی برساند و این یکی از دستاورد های مهم دولت است. هرچند وی به این موضوع اشاره نکرد که قیمت ارز روی چند درصد بالاتر از قیمت واقعی خودش به ثبات رسیده است، اما اشاره داشت که ارز از بازار کالای سرمایه گذاری خارج شده است. همچنین اعتقاد وی بر این است که مسکن نیست همچون بازار ارز از بازار کالای سرمایه گذاری خارج شده است و به همین علت نمی توان انتظار داشت در سال 96 اتفاق خاصی در جهش معاملات در این حوزه بیافتد. هرچند پیش بینی این موضوع تا حد بسیار زیادی به تحلیل رفتار و تصمیمات سرمایه گذاران بستگی دارد اما آمار ها نشان می دهد که حضور سرمایه گذاران در بازار مسکن خیلی بعید است. مگر اینکه اتفاق خاصی در عرصه سیاسی بیافتد و تغییرات و تحولات دولتی آنقدر گسترده باشد که بازار مسکن از شرایط فعلی خارج گردد. این عضو هیئت علمی دانشکده اقتثاد دانشگاه تهران بر این باور است که از این پس کاهش نرخ سود بانکی نیز باعث انتقال منابع بانک ها به سمت بازار نخواهد شد و همین موضوع باعث کاهش رونق مسکن می شود. در واقع هر حرکتی در این بازار یخ زده به وسیله عرضه املاک بانک ها ، شرکت ها و انبوه سازان خنثی می شود. دولت باید با بهره مندی از نظر کارشناسان ، آن هم در واپسین ماه های حضور کابینه دولت یازدهم بر کرسی دولت، شرایطی دیگر از آنچه محمودی اصل بیان داشته است رقم بزند و کام مردم را در این زمینه به شیرینی متمایل سازد. باید دید رد ماه های اخیر و در آستانه انتخابات چه اتفاقاتی برای بازار مسکن خواهد افتاد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز