آیا بازار مسکن دوباره به لاک رکود خزیده است؟

آیا بازار مسکن دوباره به لاک رکود خزیده است؟

بالا رفتن قیمت مسکن در طول سه ماه اخیر، هجوم سرمایه ها به این بازار را به دنبال داشت. رشد معامله ها در بازار نیمه هوشیار مسکن از یک طرف و زیاد شدن قیمت ها از طرف دیگر، زمینه را برای رشد قیمت مسکن به وجود آورد، ولی این بار به نظر می آید که معامله های قبلی بر این بازار تاثیری ندارد، چون در مدت زمان کوتاهی، کم شدن حجم معامله ها، باعث شد بازار مسکن رونق خود را از دست بدهد.

در بازار مسکن چه می گذرد؟

مهدی سلطان محمدی، تحلیلگر اقتصاد مسکن در این مورد عقیده دارد: رشد قیمت ها در بازار مسکن شهرهای بزرگ امری طبیعی و گریز ناپذیر است. او با تاکید روی این موضوع که توسعه شهرها، باعث کمیاب شدن زمین برای ساخت و ساز شده است گفت: این وضعیت در بسیاری از شهرهای بزرگ و توسعه یافته اروپایی نیز به چشم می خورد و تهران نیز به عنوان بزرگ ترین شهر کشور از این قاعده مستثنی نیست. از این رو باید پذیرفت که رشد قیمت ها در کل می تواند منطقی باشد و قیمت مسکن در تهران نیز با همین مولفه ها بالاتر از دیگر شهرهاست و فاصله ای قابل توجه را حفظ می کند.

املاک تهران

این بررسی در حال از طرف او ارائه می شود که زیاد شدن قیمت مسکن در بعضی از مقاطع به حالت انفجاری در آمده است و موضوع جهش قیمت مسکن در مقاطع مختلف زمانی ، هنوز از یادها نرفته است.

امسال هم با وجودی مسکن برای قیمت های بالاتر آماده می شود که تحقیقات بیانگر این است که اقتصاد ایران یک بار دیگر مورد هجوم تحریم ها قرار گرفته است و این موضوع دور از انتظار نیست که در تنگنا و سختی قرار گرفتن، قیمت ها در مواردی مثل مسکن زیادتر نشود. اما سطلان محمدی این گونه می گوید که: لزوماً در دوره های تهدید قیمت ها در بازار مسکن کاهش نمی یابد، چرا که غیر عادی شدن شرایط اقتصادی حرکت سرمایه ها را به دنبال خود دارد و در نتیجه رشد قیمت ها در بازار مسکن نیز محتمل است. همان طور که در سال 1391 نیز در دوره تشدید تحریم ها جهش قیمت مسکن اتفاق افتاد.

او می گوید آن چه در بازار می گذرد، اتفاقی غیر طبیعی نیست، بازار در حال تطبیق خود با شرایط تازه اقتصادی، یعنی افزایش نرخ ارز، کاهش سود بانکی و  همچنین جابجایی سرمایه های سرگردان در بازار است.

رکود زودتر از موعد، شروع شد.

اگر از شمال شهر تهران به طرف مرکز آن حرکت کنید، با تعداد زیادی از واحدهای در حال ساخت مواجه می شوید که مدت زمان ساختشان از موعد معمولی، طولانی تر است. بعضی از مشاوران املاک اعتقاد دارند که این طولانی شدن زمان ساخت، به زیاد شدن هزینه های ساخت و ساز برمی گردد و گرمی زودگذر سه ماهه بازار مسکن  هم نتوانست تغییر زیادی در این مورد به وجود آورد.

از طرف دیگر رسیدن معاملات به کف خود در ماه رمضان یک موضوع اجتناب ناپذیر بود که همیشه در بازار ایران وجود داشت. یکی از مشاوران املاک در شمال شهر تهران در این مورد به خبرنگار ما این گونه گفت: بازار مسکن درگیر بحران پیچیده ای است. از یک سو هزینه ساخت و ساز افزایش یافته و از سوی دیگر معاملات چندانی وجود ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا زیاد شدن معامله ها در طول سه ماه اخیر نشانه برگشت رونق به این بازار است یا نه ؟ گفت: در این منطقه رشد قیمت واقعی اتفاق افتاد، اما واحدهایی که با قیمت های بالاتر فروش رفتند، غالباً واحدهایی بودند که بین 60 تا 70 متر قیمت داشتند. در حقیقت هنوز خانه هایی که کمتر از یک میلیارد تومان دارند، حتی در شمال شهر برای مردم مطلوبیت ندارند و افراد زیادی قادر نیستند پای معامله خانه های میلیاردی بروند.

یکی دیگر از مشاوران املاک در مرکز شهر هم بالا بودن تقاضا برای خرید خانه های کوچک را تایید کرد و این گونه گفت: درست است که در منطقه یک تا شش انبوهی از خانه های میلیاردی وجود دارد، اما این خانه ها با قیمتت های میلیاردی معامله نشده اند، بلکه در روند افزایش قیمت ها میلیاردی می ارزند.

املاک تهران

آیا عدم کشش بازار واقعی است؟

با این وجود مسئولان اتحادیه عقیده دارند که بازار مسکن کشش لازم برای زیاد شدن قیمت را ندارد و ادامه ی این اوضاع می تواند زمینه لازم را برای رفتن این بازار در حالت رکود به وجود آورد.

مسکن در 10 سال اخیر، بعد از انفجار قیمت ها در سال 1385 و 1386 با یک رکود طولانی مدت مواجه شد. با وجود این که در این سال ها قیمت مسکن شیوه رو به رشد خود را دارا بوده است، اما با این وجود، نبودن تقاضا برای خرید و فروش، دولت را بر آن داشت که با طرح ها تشویقی با هدف زیاد شدن قدرت خرید وارد میدان شود. با توجه به سخنانی که از بعضی از مشاوران املاک تهران شنیدیم این گونه به نظر می آید که رونق به وجود آمده هم به خانه هایی با متراژ کوچک مربوط می وشد، خانه هایی که تقاضای دریافت کنندگان تسهیلات بر آن ها بیشتر از خانه هایی با متراژ متمرکز است.

منبع: خبر آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز