آپارتمان در مسیر رونق

آپارتمان در مسیر رونق

آپارتمان های بی کیفیت به خودی خود از بازار رقابت خارج می شوند

مدت زیادی است که بازار مسکن دچار رکود بسیار شدیدی شده است و ساختمان سازی به ویژه در حوزه آپارتمان نیز با مشکلات فراوانی روبرو شده است. این رکود که در دهه های گذشته چه از نظر عمق و چه از نظر مدت زمان بی سابقه است، باعث مشکلات زیادی برای مشاغل مختلف شده است. هرچند در ماه های گذشته با توجه به حجم معاملات در دسته آپارتمان با رشد مواجه بوده است اما همچنان این مشکل پا برجاست.

املاک تهران

در این نوشتار قصد نداریم به موضوع رکود آپارتمان و رکود املاک در تهران و دیگر شهرستان ها اشاره ای داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم به وضعیت آپارتمان های ساخته شده بپردازیم که احتمالا در اوایل تابستان 96 و با خروج از رکود مسکن شاهد جهش در معاملات آن خواهیم بود. هرچند کارشناسان معتقدند که جهش در معاملات باعث بالا رفتن قیمت نمی شود، اما برخی از مردم و حتی کارشناسان در این زمینه نگرانی های بسیار جدی دارند.

اما آنچه که قرار است در مورد آن صحبت کنیم، کیفیت ساختمان ها و آپارتمان هایی است که ساخته شده است. متاسفانه کیفیت ساخت آپارتمان در سال های گذشته به شدت افت داشته است. این اتفاق ناخوشایند در سه سال و نیم اخیر به شدت بدتر شده و همین امر باعث نگرانی کارشناسان برای دوران پسا رکود شده است. پایین آمدن کیفیت ساخت و ساز می تواند ضربه های فراوانی به اقتصاد کشور بزند. با پایین آمدن کیفیت ساخت و ساز، در دوران رونق خرید و فروش مسکن شاهد بی رغبتی مردم به این آپارتمان ها خواهیم بود و همین امر می تواند باعث دلزدگی مردم از این بازار شود.

البته آنچه که مشخص است این است که اگر بازار مسکن به رونق بیوفتد شرایط متفاوت خواهد بود و به هر حال واحد های آپارتمانی بی کیفیت نیز به مرور به فروش می روند اما به هرحال در رضایت خریداران تاثیر بسزایی دارد. هنوز هم برخی ساختمان سازان از مصالح ساختمانی بی کیفیت استفاده می کنند. اما علاوه بر استفاده از مصالح بی کیفیت، نوع ساخت برخی ساختمان ها و حتی نقشه آن ها نیز به بیکیفیتی مصالح ساختمانی می افزاید.

در بین ساختمان هایی که کیفیت مناسبی ندارند، برخی از مسکن مهر ها در اولویت قرار دارند. متاسفانه در نقشه بسیاری از ساختمان های مسکن مهر دقت کافی صورت نگرفته و این ساختمان ها مشکلات بسیار زیادی دارند. همین امر این نوع ساختمان ها را در دسته آپارتمان های بی کیفیت قرار می دهد. متاسفانه علاوه بر نقشه ی نادرست ، مصالح ساختمانی به کار رفته در مسکن مهر نیز آنقدرها مرغوب نیست و همین موضوع مشکلات زیادی را برای مهر نشینان ایجاد کرده است.آپارتمان

البته دولت یازدهم در تلاش است با پایان دادن به مسکن مهر این پروژه ملی را به پایان برد. اما با پایان یافتن مسکن مهر پروژه بزرگ دیگری در کشور کلید می خورد که مسکن اجتماعی نام دارد. امید است برای این پروژه بزرگ تدابیری اندیشیده شود تا کیفیت بالاتری نسبت به مسکن مهر داشته باشد. البته این طرح قرار است بسیاری از مشکلات مسکن مهر را نداشته باشد و به عنوان طرحی برای اصلاح بافت فرسوده ، بتواند با خانه دار کردن افراد کم بضاعت، مشکلات این قشر از جامعه را نیز حل نماید.

آپارتمان های بی کیفیت هرچند از قیمت مناسب تری برخوردارند اما قطعا کیفیت پایین آن ها این آپارتمان ها را از رده خارج می کند. امید است ساختمان سازان با تسهیلاتی که از دولت می گیرند اقدام به ساخت آپارتمان های با کیفیت نمایند تا سالیان سال برای مردم باقی بماند. ساختمان های با کیفیت قطعا استقبال بیشتر مردم را در پی خواهد داشت و مشکلی برای فروش به وجود نخواهد آمد.

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز