آپارتمان‌های زیر قیمت در بازار مسکن

آپارتمان‌های زیر قیمت در بازار مسکن

طی یک سال و نیم گذشته سمت و سوی تقاضای مسکن از آپارتمان های نوساز به سمت آپارتمان های با عمر بیشتر از 15 سال تغییر پیدا کرده است و این اتفاق آدرس کانون اصلی فایل های زیر قیمت را به متقاضیان مسکن نشان می دهد.

آخرین گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن حاکی از آن است که در اواسط پاییز سال جاری سهم نوساز ها از معاملات آپارتمان مسکونی نسبت به آغاز سال 95 با افت 6 درصدی همراه بوده است. همچنین با مقایسه داده های گزارش آبان ماه بازار مسکن با داده های یک سال و نیم قبل مشخص شد که گرچه سهم فروش آپارتمان های نوساز در طی 20 ماه گذشته همراه با نوسان بوده است ولی سهم واحدهای قدیمی ساز(16 تا 20 سال ساخت) در آبان ماه سال جاری 13 درصد رشد داشته که نسبت به آغاز سال 95 دارای رشد 6 درصدی بوده است.

املاک تهران

گزارش ها حاکی از آن است که حجم معاملات واحد های قدیمی ساز یا کهنه ساز به همان اندازه افزایش داشته است که حجم معاملات نوساز ها با کاهش روبرو بوده است، این مساله نشان می دهد طی ماه های گذشته جهت تقاضا در بازار مسکن تغییر کرده است.

پاییز امسال بازار مسکن با افت حجم فروش واحدهای نوساز  روبرو شد و مشاوران املاک علت این وضعیت را پافشاری مالکان برای افزایش قیمت می دانند. در دو ماه گذشته قیمت گذاری روی واحدهای نوساز به خاطر هرج و مرج و خودسری سازنده های مسکن از حد نوسان قابل پیش بینی خارج شد و بعضی از واحد های نوساز افزایش قیمت بیشتر از نرخ تورم داشتند. بنابراین افراد متقاضی خرید مسکن ، آپارتمان های میانسال و کهنه ساز را به آپارتمان های نوساز ترجیح دادند.

از آنجا که برای گرفتن وام مسکن از محل اوراق حق تقدم ، شرط سنی 20 سال مشخص شده است، بنابر این بسیاری از متقاضیان خرید مسکن که می خواهند از وام نیز استفاده کنند به راحتی می توانند  آپارتمان مناسبی را از بین گزینه های 15 تا 20 سال انتخاب کنند و تسهیلات بانکی را نیز از دست ندهند. بررسی واحد های عرضه شده برای فروش در بازار مسکن نشان می دهد که بیشتر آپارتمان های بالای 15 سال ساخت، چون به تعمیر نیاز دارند زیر قیمت ارائه شده اند؛ به گونه ای که آپارتمان های این گروه سنی در دسته زیر قیمت جا گرفته اند. این مساله باعث افزایش تقاضای واحد های کهنه ساز در بازار مسکن شده است.

املاک تهران

با این وجود آن دسته از متقاضیان مسکن که قصد استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم که سقف آن از وام اوراق بیشتر بوده و سود و اقساط آن هم کمتر است را دارند، باید شرط سنی تا 15 سال را در انتخاب مسکن خود لحاظ کنند که همین مساله باعث شده آپارتمان های نوساز ، تازه ساز و میانسال هم بازار خود را داشته باشند.

منبع : اقتصاد آنلاین

به این نوشته امتیاز دهید 1 2 3 4 5 بدون امتیاز